کد خبر: ۷۸۴۱
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
شوک ترکیه به بازارها؛
بانک مرکزی ترکیه امروز پنج شنبه (۲۷ مرداد ماه) با کاهش نرخ بهره سیاستی معیار خود، بازارها را شوکه کرد، این در حالی است که تورم در این کشور نزدیک به ۸۰ درصد است.
به گزارش جدید پرس:

 به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، پس از انتشار این خبر، لیر واحد پول این کشور ۰.۹ درصد در برابر دلار کاهش یافت و هر دلار آمریکا با قیمت بیش از ۱۸.۱ لیر معامله شد که نزدیک به پایین‌ترین رکورد این ارز است.

 

نرخ بهره اصلی سیاستی این کشور که در هفت ماه گذشته ۱۴ درصد بود، در یک ناهماهنگی کامل با آنچه دیگر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان انجام می‌دهند، اکنون به ۱۳ درصد کاهش یافته است.

«تیموتی اش» استراتژیست ارشد بازارهای نوظهور در مدیریت دارایی بلو بی در این باره اظهار کرد: این هم یک حرکت احمقانه دیگر است.

 

او در توییتی با اشاره به بانک مرکزی ترکیه با نام اختصاری خود نوشت: دیوانه کننده است که با تورم ۸۰ درصدی و همچنان در حال افزایش، نرخ بهره بانک مرکزی به ۱۳ درصد کاهش پیدا کند. این واقعا حرکتی مسخره است. بدیهی است که آنها پول نقد خود را از روسیه و خلیج فارس تامین می‌کنند و بر این باورند که می‌توانند نرخ بهره را کاهش دهند و در عین حال ارزش لیر را بالا نگهدارند.

 
 

تحلیل‌گران انتظار نداشتند نرخ بهره تغییری داشته باشد. حرکت کاهشی بانک مرکزی بازارها را غافلگیر کرده است. بر اساس داده‌های رویترز، شاخص اصلی BIST پس از این تصمیم‌گیری، دچار ریزش شد و ۰.۸ درصد کاهش یافت.

تورم ترکیه در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۹.۶ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم در ۲۴ سال گذشته است، چرا که این کشور با افزایش هزینه‌های مواد غذایی و انرژی و استراتژی بلندمدت نامتعارف رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه در مورد سیاست‌های پولی دست و پنجه نرم می‌کند.

افزایش قیمت‌های مصرف کننده به شدت به جمعیت ۸۴ میلیونی این کشور آسیب رسانده و تعداد کمی از آنها به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، قیمت‌های بالای انرژی و مواد غذایی و کاهش شدید لیر به بهبود وضعیت در آینده امیدوارند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها