کد خبر: ۷۰۵۷
۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
اخبار منتشر شده از مذاکرات برجام در وین حکایت از پایان این دور از گفتگوها و بازگشت هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران طی ساعات آینده به تهران دارد.
به گزارش جدید پرس:

در ادامه این مرحله از مذاکرات برجام در وین که از روز پنجشنبه آغاز شد؛ "علی باقری"، عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران روز گذشته با "انریکه مورا"، مسئول هماهنگ کننده برجام دیدار و گفت‌وگو کرد.

در مذاکرات وین در حال پیشرفت هستیم

به دنبال مسایل مطرح شده در مذاکرات اخیر، "میخائیل اولیانوف"، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم ها را برعهده دارد در توئیتی نوشت: امروز بار دیگر با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در گفتگوهای وین در مورد برجام ملاقات کردم. به نظر می رسد در حال پیشرفت هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که ادامه این روند منجر به دستیابی به توافق نهایی شود.

عدم حضور مذاکره کنندگان ارشد اروپایی برایم عجیب بود

از جمله مسایل تکان دهنده در مذاکرات اخیر، عدم حضور مذاکره کنندگان ارشد اروپایی در مذاکرات جاری وین بود که حاشیه زیادى را با خود همراه داشت؛ در این زمینه «میخائیل اولیانوف»، رییس تیم مذاکره کننده روسیه اعلام کرد: آنها حق دارند. اما حضور آنها می‌توانست مفید باشد.

وى اظهار داشت: پنج ثانیه تا خط پایان فاصله داریم.

اولیانوف افزود: آن مسائل به ویژه برای طرف‌های ایرانی و آمریکایی مسائل حساسی هستند اما ظاهرا پیشرفت‌هایی صورت گرفته و من شاهد رویکرد جدی از سوی دو طرف بودم.

این دیپلمات روس تاکید کرد: ایرانی‌ها درصدد یافتن راه‌حل هستند.

 وى اظهار داشت: در مجموع ۴ موضوع باقی‌مانده که برخی از آن‌ها شامل زیرمجموعه‌ای از مسائل هستند.

در حال مذاکره برای رفع تحریم‌های ایران توسط آمریکا هستیم

همچنین «انریکه مورا»، معاون دبیر کل اقدام خارجی با حضور در جمع خبرنگاران به شفاف‌سازى نسبت به نقاط مبهم این مرحله از مذاکرات پرداخت و در پاسخ به سوالى مبنى بر اینکه آیا آمریکایی‌ها آماده رفع تحریم‌ها هستند، گفت: این شرط توافق است که آن‌ها تحریم‌ها را رفع کنند و ایرانی‌ها به تعهدات هسته‌ای خود عمل‌ کنند، این توافقی است که ما در حال مذاکره درباره ان هستیم.

وى اظهار داشت: ما در خصوص برخی مسائل فنی در متن ارائه شده توسط آقای بورل مذاکره می‌کردیم. 

ایران و آمریکا در آستانه توافق هستند

ظهر امروز روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال خبر غافلگیرکننده اى را گزارش داد مبنى بر اینکه «ایران و آمریکا به متن توافق هسته ای نزدیک هستند اما موانع همچنان باقی است» و تهران می گوید تنها پس از پایان تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای خود، توافق نهایی را امضا خواهد کرد.

انریکه مورا، هماهنگ کننده این مذاکرات گفت که متن توافق ممکن است در ساعات آینده بسته شود. با این حال، ایران هنوز باید تصمیم بگیرد که آیا تقاضای خود مبنی بر احیای توافق هسته ای تنها در صورتی که تحقیقات چند ساله آژانس اتمی در مورد برنامه هسته‌ای‌اش بسته شود را کنار می‌گذارد یا خیر؟

هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم

این خبر در ابتدا با واکنش‌هاى مختلفى از سوى مقامات همراه شد که در ادامه مباحث مطرح شده یک مقام وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ادعای نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین ظرف چند ساعت آینده، گفت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.

این مقام وزارت امور خارجه افزود: هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران نظرات سازنده خود را با هدف پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه کرده است و نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد.

در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه اعلام کرد که در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد.

مذاکرات وین درباره متن پیش‌نویس توافق به پایان رسید

در ادامه انتظارات براى انتشار آخرین  اخبار مذاکرات وین، ساعاتى قبل یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد که مذاکرات وین درباره متن پیش‌نویس توافق به پایان رسید.

این مقام اتحادیه اروپا گفت: هیات ها وین را ترک می کنند. مذاکرات برای دست یافتن به یک متن پایان یافته است و ما متنی را تولید کرده ایم.

وی اضافه کرد: آنچه الان اتفاق می افتد بستگی به پاسخ مشارکت کنندگان دارد.

هیأت مذاکره‌کننده ایران ساعاتی دیگر به تهران بازخواهد گشت

تحت تاثیر چنین اتفاقى و با پایان این دور از گفتگوها، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران ساعاتی دیگر به تهران بازخواهد گشت اما رایزنی‌ها و تماس‌ها با هماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها