کد خبر: ۶۹۴۱
۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ماه‌ها پیش دردستور کار جدی مسوولان ارشد کشور قرار گرفت، اکنون به مرحله‌ای حساس از تصمیم گیری‌ها رسیده که نتیجه آن می‌تواند به کلی آینده کشور را با تغییر و تحولات اساسی همراه کند.
به گزارش جدید پرس:

دور تازه مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، از روز پنجشنبه در وین پایتخت اتریش آغاز شد و اکنون وارد لحظاتى نفس گیر براى دستیابى به نتیجه مذاکرات شده است.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه از اعزام هیأت مذاکره‌کننده ایران به ریاست «علی باقری»، مذاکره کننده جمهوری اسلامی در چارچوب سیاست رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان به وین خبر داده بود و اعلام کرد: در این جلسات در گفت‌وگو با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا درباره ایده‌های مطرح‌شده از سوی  طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی ایران که به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.  

آمریکا باید قدردان باشد

«علی باقری»، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در توئیتی نوشت: «برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم، مسئولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته ناکام مانده‌اند.»

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: «آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است؛ توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل نماید.»

ورود هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در وین

روز پنچشنبه (13 مرداد) هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی باقری»، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جهت ادامه مذاکرات رفع تحریم وارد وین شد.

ایران، درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته است

در میان مذاکرات «وال استریت ژورنال» مدعی شده بود که ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار گذاشته، اما همچنان خواستار تضمین های قوی‌تر از امریکاست که یک منبع آگاه در تیم مذاکره کننده به خبرگزاری دولت اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران، درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته و ادعاهای رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است.

دیدار «علی باقری» و «انریکه مورا» در وین

«علی باقری» روز پنجشنبه دوبار بصورت جداگانه با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز «پیتر لاونسکی تیفنتهال» قائم مقام وزارت خارجه اتریش دیدار و گفت وگو کرد.

فضای مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین جدی است

«میخائیل اولیانوف»، دیپلمات ارشد روسیه سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد: فضای مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را جدی توصیف و تصریح کرد که زمان نتیجه گفت‌وگوها را مشخص خواهد کرد.

وی گفت: ظاهراً همه طرف ها در مورد متن نهایی در حال رسیدن به اجماع هستند.

توجه جدی تیم مذاکره کننده به انتفاع اقتصادی ایران

«امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، به سوالات و ابهامات مطروحه درخصوص نحوه اجرای قانون راهبردی مجلس و مذاکره برای لغو تحریم‌ها پاسخ داد.

وزیر امور خارجه با ارایه گزارشی از روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، تاکید کرد که برای تیم مذاکره کننده انتفاع اقتصادی وی ادامه داد: ایران از توافق، رعایت خطوط قرمز و حفظ توان و دانش و فناوری بومی صلح‌آمیز هسته‌ای مورد توجه جدی است.

باید اطمینان طرف ایرانی جلب شود

در ادامه این مذاکرات یک دیپلمات ایرانی به خبرنگار ایرنا در وین گفت: پایداری توافق در توازن آن است؛ اطمینان در مقابل اطمینان. مسائل ادعایی پادمانی با فشار سیاسی ایجاد شده‌اند، با فشار سیاسی ادامه پیدا کرده‌اند و ماهیت سیاسی دارند و نباید دستاویزی برای سوء استفاده علیه ایران در آینده باشند.

وی درباره فضای گفتگوها در وین گفت: اکنون ساعات تعیین کننده است و هرچه زودتر باید اطمینان طرف ایرانی جلب شود.

تکذیب ضرب الاجل 72 ساعته در گفت و گوهای وین

برخی رسانه‌ها روز جمعه به نقل از خبرگزاری بلومبرگ مدعی شدند که این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گزارش داده که موانع احیای برجام می‌توانند ظرف ۷۲ ساعت برطرف شوند یا دیگر توافقی امکان‌پذیر نخواهد بود.

"انریکه مورا" جمعه شب در جمع خبرنگاران درباره ادعای ضرب‌الاجل ۷۲ ساعته در مذاکرات گفت: «من آن را در بلومبرگ خواندم. نمی‌دانم چه کسی آن را گفته است، اینکه یا ۷۲ ساعت یا هیچ چیز.»

مسئول هماهنگ کننده برجام در پاسخ به اینکه «آیا به گفتگوها خوش بین هستید؟»، گفت: بله.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات ادامه پیدا می کند؟، گفت: «بله حتما.»

شرط ایران برای توافقات نهایی در مذاکرات

«محمد جمشیدی»، معاون امور سیاسی دفتر رییس جمهور جمعه شب در توییتی اعلام کرد: «در تمامی گفت و گوهای تلفنی آیت الله سید ابراهیم رییسی با روسای جمهور فرانسه روسیه و چین، موضع قاطع رییس جمهور این بود فقط زمانی که ادعاهای پادمانی حل و فصل و بسته شود توافق نهایی قابل دست یافتن است.»

ادامه مذاکرات با محور رفع تحریم‌ها در وین

کارشناسان جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار در دو روز گذشته، ظهر امروز به منظور ادامه مذاکراتی که با محور رفع تحریم‌ها در وین جریان دارد، وارد هتل کوبورگ شدند.

دست‌یابی به توافق نهایی وابسته به به تصمیم مشارکت کنندگان

«پیتر استانو»، سخنگوی ارشد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به نتیجه مذاکراتی که در وین با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد، اعلام کرد: دست‌یابی به توافق نهایی به تصمیم مشارکت کنندگان بستگی دارد.

لزوم واکنش واقع بینانه آمریکا به پیشنهادهای ایران برای دستیابی به توافق

«امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و «وانگ ایی»، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه طرفین از جمله افزایش روابط اقتصادی و تجاری و مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها گفت وگو کردند.

وزیرامورخارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه چین ضمن اشاره به تلاش فعالانه طرف ایرانی برای نیل به یک توافق پایدار و قوی، بر لزوم واکنش واقع‌بینانه آمریکا به پیشنهادهای سازنده جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل مختلف برای انجام توافق، تاکید کرد.

هیچ موضوع لاینحلى در دستور کار مذاکرات وین نیست

در ادامه انجام مذاکرات از شب گذشته اخبارى خوش از گام هاى پایانى مذاکرات برجام منتشر شد، "میخائیل اولیانوف"، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات این کشور در مذاکرات جاری درباره رفع تحریم‌ها را برعهده دارد در توییتی نوشت که هیچ موضوع لاینحلی در دستور کار مذاکرات وین نیست.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها