کد خبر: ۵۵۳۲
۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
درحالی که رئیس جمهوری آمریکا در سفر اخیر خود به عربستان خواهان افزایش تولید نفت شده بود، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی امروز سه شنبه گفت که کشورش کمبودی در بازار جهانی نفت نمی بیند.
به گزارش جدید پرس:

خبرگزاری رویترز امروز (سه شنبه) به نقل از بن فرحان نوشت: روسیه بخش تکمیل کننده سازمان کشورهای صادر کننده نفت " اوپک پلاس " است.

وی افزود: بدون همکاری همگانی در اوپک محال است بتوان رویکرد صدور نفت به اندازه کافی را تضمین کرد.

وزیر خارجه سعودی در عین حال خاطرنشان کرد: عربستان کمبودی در بازار جهانی نفت نمی بیند بلکه کمبود در ظرفیت پالایش نفت وجود دارد.

کاخ سفید چندی پیش اعلام کرد که انتظار می رود کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت عضو ائتلاف " اوپک پلاس " به دنبال سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه، میزان تولید نفت خام خود را افزایش دهند.

رویترز به نقل از «کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید نوشت: ما در دو هفته آینده به ارزیابی میزان موفقیت سفر خاورمیانه ای رئیس جمهور خواهیم پرداخت.

کارین با پیش بینی اینکه سقف تولید نفت افزایش خواهد یافت، افزود : این امر برعهده اوپک است.  

رویترز خاطرنشان کرد : افزایش تولید نفت یکی از برجسته ترین بندهای سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان طی دو روز جمعه و شنبه گذشته بود.

وی از عربستان خواست تا سقف تولید نفت خود را افزایش دهد اما ریاض در پاسخ گفت که اوپک به همراه اوپک پلاس همواره از تجربه کافی برای بررسی چنین مسائلی برخوردار بوده اند و عربستان به نیاز بازار در وقت مناسب آشنا است و برای ایجاد تعادل میان منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تصمیمات معتدلانه و میانه رو اتخاذ می کند.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگو با جو بایدن همتای آمریکایی خود روز هفتم تیر تصریح کرد که «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات به او اطلاع داده است که کشورش و عربستان ظرفیتی برای افزایش تولید نفت ندارند.

کشورهای غربی به دنبال راه‌هایی برای کاهش واردات نفت از روسیه بدنبال بحران اوکراین هستند.  

عربستان سعودی در حال حاضر ۱۰.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید می‌کند اما ظرفیت تولید این کشور ۱۲ تا ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز است. 

وزیر خارجه عربستان ۲۵ تیرماه جاری پس از سفر بایدن به منطقه گفته بود: در خصوص تولید نفت در نشست جده سخنی گفته نشد و سازمان اوپک موجود است و وظیفه پیگیری نیازهای بازار نفت را برعهده دارد. ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز حداکثر توان تولید نفت عربستان است که می تواند به آن دست یابد.

امارات نیز حدود ۳ میلیون بشکه در روز تولید می‌کند و ظرفیت کنونی آن حدود ۳.۴ میلیون بشکه نفت خام در روز است اما این کشور به دنبال افزایش این ظرفیت و تولید ۴ میلیون بشکه نفت خام در روز می‌باشد. 

پیش از این وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از همه تولیدکنندگان نفت و گاز، از جمله بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت اوپک خواسته است تا برای مقابله با روند افزایشی قیمت بنزین، تولید نفت خود را افزایش دهند. 

بایدن در حالیکه با بحران‌های مختلف از جمله انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، در نامه‌ای به شرکت‌های بزرگ نفتی کشور، از آن‌ها خواسته است تولید بنزین، گازوئیل و سایر محصولات پالایشی را افزایش دهند تا بتواند با روند افزایشی قیمت سوخت مقابله کند. 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها