کد خبر: ۵۱۸۹
۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
تاثیر چشمگیر کرونا بر کیفیت زندگی در آسیا؛
در یک پژوهش دانشگاهی که اخیرا با عنوان "قابلیت زندگی" انجام شده است، کشورهای آسیایی و همچنین کشورهای اقیانوسیه به لحاظ سطح کیفیت زندگی در آنها بررسی شده‌اند. در این پژوهش، دو کشور ژاپن و استرالیا، نمرات خوبی دریافت کرده‌اند. در این لیست توکیو، پایتخت ژاپن در رتبه چهارم قرار گرفته است و چهار شهر استرالیا از جمله سیدنی، بریزبن، آدلاید و پرث جزء ده شهر برتر قرار گرفته‌اند.
به گزارش جدید پرس:

همچنین شاخص جهانی Eiu شرایط زندگی را در ۱۷۲ شهر جهان نسبت به سال گذشته، بررسی و رتبه‌بندی کرده است. بیش از نیمی از شهرهایی که امسال به این لیست اضافه شده‌اند در آسیا هستند و بصورت کلی ۵۸ شهر آسیایی در این لیست قرار گرفته است.

 

نویسندگان این لیست که از تحلیلگران و خبرنگاران هستند، هر شهر را بر اساس پنج معیار اصلی از جمله فرهنگ، محیط زیست، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، زیرساخت‌ها و ثبات بررسی و طبقه بندی کرده‌اند.

به طور متوسط، شهرهای آسیایی در سال ۲۰۲۲ به امتیاز ۶۹ دست یافتند. این در حالی است که این امتیاز برای شهرهای اروپای غربی ۹۱ و برای شهرهای آمریکای شمالی ۸۸ بوده است. کشورهای جنوب صحرای آفریقا با میانگین امتیاز فقط ۵۰، به عنوان کشورهایی با پایین‌ترین کیفیت زندگی معرفی شده‌اند.

 

از سوی دیگر، بسیاری از کشورهای آسیایی موقعیت خود را نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی از دست داده‌اند.

 
 

برای مثال کشورهای آسیایی که در طول همه‌گیری کرونا، کنترل‌های مرزی سختگیرانه‌ای اتخاذ کرده بودند با بازگشت سایر کشورها به شرایط پیش از کرونا عقب مانده‌اند.

برای مثال رتبه هشت شهر چین که در ماه‌های گذشته مقررات سخت‌گیرانه قرنطینه در آنها اجرایی شده است، سقوط چشمگیری را تجربه کرده است.

همچنین اوکلند که در سال ۲۰۲۱ به لحاظ کیفیت زندگی در صدر شاخص جهانی قرار داشت، ۳۳ پله سقوط کرده است.

میانگین رتبه بندی شهرهای آسیای نسبت به سال گذشته تنها ۱.۳ امتیاز بهبود یافته است، این در حالی است که رتبه کشورهای اروپای غربی ۷.۹ امتیاز و رتبه کشورهای آمریکای شمالی ۵.۴ امتیاز ارتقاء یافته است.

می‌توان گفت بخشی از این ارتقاء رتبه کشورهای غربی، به لطف از سرگیری فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی است که به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا متوقف شده بود.

این درحالی است که نمرات شهرهای آسیایی در پنج مورد ذکر شده به جز زیرساخت‌ها که تا حد زیادی تحت تأثیر این همه‌گیری قرار نگرفته است، از میانگین سال‌های گذشته پایین‌تر است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها