کد خبر: ۲۵۹۱۹
۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
قیمت نفت خام امروز با تغییرات اندکی نسبت به روز چهارشنبه همراه شد زیرا نیروهای مخالف قیمت را در بازار ثابت نگه داشتند.
به گزارش جدید پرس:

از یک طرف، ترس از نکول بدهی ایالات متحده باعث ایجاد احساسات نزولی و رفتار تجاری مربوطه می شود که قیمت ها را تحت فشار قرار می دهد. از سوی دیگر، وزیر انرژی عربستان در اوایل این هفته پیشنهاد کرد که اوپک پلاس ممکن است تولید خود را کاهش دهد، مگر اینکه فروشندگان به صورت کوتاه‌مدت رفتار کنند، و این به نفت فشار صعودی وارد کرد.

 

رویترز در گزارشی به نقل از عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان نوشت:« سفته بازان، مثل هر بازاری در بازار نفت هم هستند و آمده‌اند تا بمانند، من هم مجبور نیستم کارت هایم را نشان دهم، من بازیکن پوکر نیستم... تنها توصیه من به آنها این است که مراقب باشند.»

رویترز بار دیگر در گزارشی جداگانه اشاره کرد که اوپک پلاس اکنون کم و بیش باید کاهش تولید دیگری را در نشست بعدی خود اعلام کند، تا مبادا به عنوان تهدیدهای توخالی دیده شود. علاوه بر اینها، اداره اطلاعات انرژی کاهش گسترده تخمین زده شده در ذخایر نفت خام ایالات متحده به اضافه تولید بنزین بالاتر و کاهش ذخایر بنزین را گزارش کرد که نشان دهنده تقاضای سالم است.

در نتیجه همه این موارد، نفت خام برنت در زمان نوشتن این مقاله کمتر از ۷۸ دلار در هر بشکه معامله می‌شود که اندکی نسبت به روز چهارشنبه کاهش داشت، و وست تگزاس اینترمدیت با قیمتی کمتر از ۷۴ دلار در هر بشکه معامله می‌شد که همچنین نسبت به قیمت پایانی روز چهارشنبه کاهش جزئی را ثبت کرد.

چشم انداز بازار نفت در حال حاضر ضعیف به نظر می رسد؛ محرک‌های اقتصاد کلان مانند مذاکرات توافق بدهی ایالات متحده و سیاست های پولی سخت تر ایالات متحده در حال سنجش هستند.

دلار قوی نفت را زمین‌گیر کرد؟

شاخص دلار آمریکا که ارزش دلار آمریکا را در برابر سبدی از ارزها از جمله ین ژاپن، پوند انگلیس، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس اندازه گیری می کند، با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۰۳.۹۷۲ رسید. اگر ارزش دلار آمریکا افزایش یابد، نفت خام با شاخص دلار برای خریدارانی که ارزهای دیگر دارند گران می شود.

از طرفی، بحران محدودیت بدهی در ایالات متحده فشار نزولی بر قیمت نفت وارد کرد. در ابتدای سال، ایالات متحده به سقف بدهی خود رسید که منجر به بحران محدودیت بدهی شد. در اول ماه مه، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا هشدار داد که اقدامات موقت اتخاذ شده برای مبارزه با اثرات بحران ممکن است ناکافی باشد.

قیمت نفت نفت تحت فشار بحران بدهی آمریکا/ توصیه عبدالعزیر بن‌سلمان به سفته‌بازان نفتی چه بود؟

افزایش تقاضای نفت کاهش قیمت را محدود می کند؟

در همین حال، کاهش قیمت نفت به دلیل اطلاعاتی که تقاضای بالا را در ایالات متحده نشان می‌دهد، محدود شد. ذخایر نفت خام تجاری در ایالات متحده در هفته منتهی به ۱۹ مه با ۱۲.۵ میلیون بشکه کاهش به ۴۵۵.۲ میلیون بشکه رسید، در حالی که مؤسسه نفت آمریکا انتظار کاهش ۶.۷ میلیون بشکه ای را داشت.

کاهش ذخایر نفت نشان دهنده افزایش تقاضا در بزرگترین مصرف کننده نفت جهان است که از افزایش قیمت ها حمایت می کند. انتظارات سرمایه گذاران از افزایش تقاضای نفت و کاهش عرضه توسط گروه اوپک پلاس نیز باعث افزایش قیمت ها شد. گروه اوپک پلاس تصمیم گرفت از ابتدای ماه می ۱.۲ میلیون بشکه در روز تولید را کاهش دهد.

تحلیلگران انتظار دارند در صورت اجرای کامل کاهش تولید اوپک پلاس و افزایش تقاضا در فصل تابستان، در ماه ژوئن کسری عرضه نفت وجود داشته باشد.

قیمت نفت نفت تحت فشار بحران بدهی آمریکا/ توصیه عبدالعزیر بن‌سلمان به سفته‌بازان نفتی چه بود؟

رکود اقتصاد جهانی چقدر جدی است؟

در حوزه اقتصاد، اصطلاح «رکود» وزن قابل توجهی دارد. تصاویری از عدم قطعیت اقتصادی، مبارزات مالی و کاهش فرصت ها را به تصویر می کشد. رکود، کاهش گسترده فعالیت های اقتصادی است که بر جنبه های مختلف جامعه تأثیر می گذارد.

به عبارت ساده، رکود به کاهش قابل توجه فعالیت اقتصادی در یک دوره پایدار اشاره دارد. معمولاً با انقباض در تولید ناخالص داخلی (GDP) مشخص می شود که معیاری از تولید اقتصادی یک کشور است. در طول رکود، کسب‌وکارها کاهش تولید را تجربه می‌کنند، نرخ بیکاری افزایش می‌یابد، مخارج مصرف‌کننده کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاری‌ها کاهش می‌یابد. این عوامل به کاهش کلی رشد اقتصادی کمک می کنند.

اگر بحران بدهی که واشنگتن را درگیر کرده بود در نهایت ایالات متحده را وارد رکود کند، اقتصاد آمریکا به سختی و به تنهایی غرق می شد.

پیامدهای اولین نکول بدهی فدرال به سرعت در سراسر جهان بازتاب می یابد. سفارشات کارخانه های چینی که لوازم الکترونیکی به ایالات متحده می فروشند ممکن است متوقف شود. سرمایه گذاران سوئیسی که دارای اوراق خزانه داری ایالات متحده هستند متحمل ضرر خواهند شد. شرکت های سریلانکا دیگر نمی توانند دلار را به عنوان جایگزینی برای ارز مبهم خود به کار گیرند.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد موسسه Moody's Analytics گفت: «اگر دولت ایالات متحده نکول کند و بحران به سرعت حل نشود، هیچ گوشه ای از اقتصاد جهانی در امان نخواهد بود».

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها