کد خبر: ۲۴۴۲۱
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
هفته گذشته برای بازار نفت، هفته‌ای سرخ‌پوش بود؛ بخش عمده‌ای از کاهش قیمت هفته قبل را می‌توان ناشی از نگاه ناامیدکننده تقاضای نفت خام در خارج از چین به دلیل فعالیت‌های تولیدی ضعیف، همراه با عوامل استرس‌زا در بخش بانکی در ایالات متحده، نسبت داد. با این وجود، تغییرات کمی در مبانی بازار نفت ایجاد شده است و بازار به دنبال اصلاح است.
به گزارش جدید پرس:

با وجود آنکه نفت همچنان پایین معامله می‌شود اما روند صعودی را از سر گرفته‌است؛ هر بشکه نفت خام وست تگزاس امروز ۲ دلار و ۷۸ سنت گران شده‌است و به بشکه‌ای ۷۱ دلار و ۳۴ سنت رسیده‌است و هر بشکه نفت خام برنت نیز امروز ۲ دلار و ۸۰ سنت گران شده‌است و ۷۵ دلار و ۳۰ سنت قیمت خورده‌است.

 

این افزایش قیمت به دنبال اطلاعیه روز پنجشنبه آرامکو سعودی مبنی بر کاهش قیمت رسمی فروش (OSP) تمام گریدهای نفت خام خود به بازار ارزشمند خود، آسیا، برای ژوئن ۲۰۲۳ صورت می گیرد. همچنین علیرغم سوء ظن بازار مبنی بر اینکه روسیه تولید خود را به اندازه کافی کاهش نداده است، رخ می دهد. همانطور که گفته می‌شود، احتمالاً چون روسیه باید جریان نفت و پول نقد را برای حمایت از اقتصاد متزلزل خود حفظ کند.

چشم‌انداز تیره‌وتار بازار نفت

گفتنی است که اعلام غافلگیرکننده ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش از سوی اوپک پلاس در ۲ آوریل باعث افزایش قیمت‌ها شد. علاوه بر کاهش ۰.۵ میلیون بشکه در روز که روسیه در ماه فوریه اعلام کرد، این کاهش تولید این گروه را به ۱.۶ میلیون بشکه در روز رساند؛ اما جهش قیمت نفت دوام نیاورد و بازار دوباره شروع به عقب نشینی کرد، تحولی غیرمنتظره در طول جنگی که یک صادرکننده بزرگ نفت درگیر آن بود، و در زمانی که مصرف کننده غول پیکری مانند چین پس از سه سال انزوای اقتصادی دوباره بازگشایی می‌شود.

این نشان می دهد که پیش بینی های قیمت نفت همچنان غیر قابل اعتماد است. چشم انداز اقتصادی و رشد مصرف چین کلیدی برای انتظارات تقاضا هستند، در حالی که روسیه از نظر عرضه غیرقابل پیش‌بینی است. تا زمانی که عدم اطمینان پیرامون این سه عامل از بین نرود، بازارهای جهانی نفت جهت روشنی نخواهند داشت.

تقاضای نفت ارتباط تنگاتنگی با رشد اقتصادی دارد زیرا کندی اقتصاد درآمد را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود مردم هزینه‌ها را کاهش دهند و کمتر سفر کنند و تولیدی که از نفت استفاده می‌کند کند می‌شود. پیش‌بینی‌های اقتصادی مختلف اخیراً چالش‌های اصلی پیش روی اقتصاد جهانی را برجسته کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد عدم قطعیت غالب در صدر فهرست قرار دارد.

رشد اقتصادی کند چین، کار دست بازار نفت داد

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در چشم‌انداز اقتصاد جهانی در آوریل ۲۰۲۳ بر سطح بالایی از عدم اطمینان «در میان آشفتگی بخش مالی، تورم بالا، اثرات مداوم تهاجم روسیه به اوکراین و سه سال کووید» تأکید کرد.

بانک جهانی همچنین هشدار داده است که "یک دهه از دست رفته ممکن است برای اقتصاد جهانی در حال شکل گیری باشد" زیرا تقریباً تمام نیروهای اقتصادی که در سه دهه گذشته به پیشرفت و رفاه کمک کردند، در حال محو شدن هستند.

گزارش ماهانه بازار نفت اوپک پلاس در آوریل پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصادی و تقاضای نفت تا حد زیادی نسبت به گزارش‌های قبلی بدون تغییر نگاه داشت، اما گفت: «اقتصاد جهانی به عبور از چالش‌هایی از جمله تورم بالا، نرخ‌های بهره بالاتر به ویژه در منطقه یورو و ایالات متحده ادامه خواهد داد. این بیانیه اعلام کرد که «این عدم قطعیت‌ها پیرامون پویایی فعلی بازار نفت» پشت تصمیم آن برای کاهش تولید بوده است.

چین بازار نفت را روی انگشت خود می‌چرخاند!

چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان و دومین اقتصاد بزرگ پس از ایالات متحده است. بنابراین از زمانی که این کشور به سیاست تقریباً سه ساله ضد کووید صفر پایان داد که تحرک و فعالیت اقتصادی مردم آن را به شدت محدود کرد، همه چشم‌ها به تقاضای نفت این کشور بود.

امروزه این عامل اصلی صعودی در بسیاری از پیش بینی های اقتصادی جهانی است. مدیر عامل صندوق بین المللی پول اخیرا گفت: چین امسال حدود یک سوم رشد [اقتصادی] جهانی را به همراه خواهد داشت. ما محاسبه کردیم که یک درصد رشد بیشتر در چین به معنی ۰.۳ درصد رشد بیشتر برای اقتصادهایی است که به چین متصل هستند.

آژانس بین المللی انرژی بر این باور است که چین نیمی از افزایش تقاضای جهانی نفت در سال جاری را به خود اختصاص خواهد داد. گلدمن ساکس انتظار دارد رشد تقاضای نفت چین، برنت را تقریباً ۱۵ دلار در هر بشکه افزایش دهد.

با این حال، چنین شور و شوقی به طور جهانی مشترک نیست. گزارش سیتی بانک می گوید که بهبود چین پس از کووید آهسته تر از حد انتظار به نظر می رسد. به عنوان یک اقتصاد صادرات محور، نیروگاه آسیایی در معرض سلامت سایر نقاط جهان است. تضعیف اقتصاد جهانی تقاضا برای صادرات چین را کاهش خواهد داد و پیامدهای منفی بر اقتصاد این کشور و در نتیجه تقاضای نفت خواهد داشت.

به طور مشابه، اداره ملی آمار چین گفت: "محیط خارجی حتی پیچیده تر است، تقاضای ناکافی همچنان برجسته است و پایه و اساس بهبود اقتصادی هنوز محکم نشده است". یا همانطور که گزارش شده است وزیر انرژی عربستان سعودی در پاسخ به سؤالی درباره افزایش تقاضای نفت اخیراً گفت: «وقتی آن را ببینم باور می‌کنم».

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها