کد خبر: ۲۳۴۶۵
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
سازمان رقابت و بازار بریتانیا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اجازه‌ی بسته شدن قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن را صادر نمی‌کند.
به گزارش جدید پرس:

در اتفاقی غیرمنتظره، سازمان رقابت و بازار و بریتانیا (CMA) اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد قرارداد ۶۸٫۷ میلیارد دلاری مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد منعقد شود. بریتانیا می‌گوید در ماه‌های اخیر سه میلیون سند مرتبط‌به مایکروسافت و اکتیویژن و بیش‌از ۲٬۱۰۰ ایمیل را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که قرارداد موردبحث ممکن است «آینده‌ی بازار بازی‌های ابری را که با سرعت در حال رشد است تغییر دهد و باعث کاهش نوآوری و انتخاب کمتر برای گیمرهای بریتانیایی شود.»

تصمیم نهایی بریتانیا ضربه‌ی مهلکی به آرزوهای بزرگ مایکروسافت در بستن قرارداد اکتیویژن می‌زند. سازمان رقابت و بازار بریتانیا می‌گوید مایکروسافت جایگاه قدرتمندی در بازار خدمات گیمینگ ابری دارد و شواهد نشان می‌دهند «انحصاری‌کردن بازی‌های اکتیویژن برای سرویس گیمینگ ابری ایکس باکس» از لحاظ تجاری برای مایکروسافت مزیت‌بخش است.

به گفته‌ی سازمان رقابت و بازار بریتانیا، مایکروسافت حدودا ۶۰ تا ۷۰ درصد از بازار جهانی گیمینگ ابری را در اختیار دارد. بریتانیا می‌گوید در اختیار گرفتن کنترل بازی‌های بزرگی نظیر Call of Duty و Overwatch و World of Warcraft باعث می‌شود قدرت مایکروسافت در صنعت بازی بیش از حد افزایش پیدا کند.

از همان زمانی که قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن رسانه‌ای شد، بسیاری از نهادهای رگولاتوری در سراسر دنیا انتقادات خود را شروع کردند. مایکروسافت با آگاهی از این موضوع، در ماه‌های اخیر تلاش کرد نگرانی‌ها را رفع کند. این شرکت قرارداد تجاری با محوریت سرویس‌های گیمینگ ابری امضا کرد تا بازی‌های ایکس باکس به سرویس‌های Boosteroid و Ubitus اضافه شوند. مایکروسافت همچنین سراغ امضای قرارداد با نینتندو رفت. قرارداد ۱۰ ساله با نینتندو که مشروط به نهایی‌شدن تصاحب اکتیویژن است، شامل بازی‌های سری Call of Duty می‌شود.

سازمان رقابت و بازار بریتانیا می‌گوید قراردادهای موردبحث را مطالعه و «چند قصور قابل‌توجه» در آن‌ها پیدا کرده است. یکی از مواردی که بریتانیا به آن انتقاد کرده، پوشش ندادن مدل‌های مختلف کسب‌وکار بازی‌های ابری نظیر سرویس‌های اشتراکی مبتنی‌بر چند بازی است.

سازمان رقابت و بازار بریتانیا ماه گذشته در جدال بین مایکروسافت و سونی بر سر بازی‌های Call of Duty، به‌صورت اولیه طرفِ مایکروسافت را گرفت و گفت انحصاری‌کردن این مجموعه برای ردموندی‌ها بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

مایکروسافت در بیانیه‌ای که برای ورج ارسال کرده است می‌گوید به تصمیم سازمان رقابت و بازار بریتانیا اعتراض می‌کند. برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، از «تعهد کامل» این شرکت به قرارداد اکتیویژن خبر می‌دهد. اسمیت می‌گوید تصمیم نهایی بریتانیا منعکس‌کننده‌ی «فهم ناقص» بازار بازی‌های ابری است.

مایکروسافت برای بستن قرارداد اکتیویژن افزون‌بر بریتانیا باید نظر نهادهای رگولاتوری اتحادیه‌ی اروپا و آمریکا را نیز جلب کند. گزارش‌های تأییدنشده می‌گویند این قرارداد توسط اروپا تأیید خواهد شد.

در پی انتشار بیانیه‌ی بریتانیا، ارزش سهام اکتیویژن حدودا ۱۰ درصد افت کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها