کد خبر: ۱۱۵۶۳
۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
بر اساس گزارشی که اخیرا منتشر شده، تسلط طالبان بر افغانستان تأثیر وحشتناکی بر بازار ارزهای دیجیتال این کشور داشته است و آن را به مرز نابودی رسانده است. ارزش بازار رمزارز در افغانستان پس از به دست‌گرفتن قدرت توسط طالبان در آگوست ۲۰۲۱ افزایش یافت، اما به دلیل دستور وزارت امر به معروف‌ و نهی از منکر مبنی بر غیرقانونی بودن‌ رمزارزها، ارزش بازار رمزارز این کشور به نزدیکی صفر رسید.
به گزارش جدید پرس:

شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین Chainalysis در گزارشی در 5 اکتبر اعلام کرد که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد بزرگترین رشد بازار کریپتو در سال 2022 بوده است، اما خاطرنشان کرد که برای فعالان کریپتو افغانستانی فقط سه گزینه مانده است: فرار از کشور، توقف عملیات یا خطر دستگیری

 

 

این گزارش بیان می‌کند که پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در آگوست 2021، ارزش معاملات کریپتو در ماه آگوست و سپتامبر همان سال به بیش از 150 میلیون دلار افزایش، سپس در ماه بعد به شدت کاهش یافت.

 

 

 
 

قبل از تصاحب افغانستان توسط طالبان، شهروندان افغان به طور متوسط ​​ماهانه 68 میلیون دلار حجم معاملات رمزارزی داشتند که عمدتاً برای حواله استفاده می‌شد. این رقم اکنون پس از روی کار آمدن طالبان به کمتر از 80000 دلار کاهش یافته است.

نابودی بازار ارزهای دیجیتال افغانستان به دست طالبان

نمودار ارزش معاملات رمزارز در افغانستان

افغانستان در شاخص پذیرش کریپتو در سال 2021 Chainalysis که در اکتبر 2021 منتشر شد، در جایگاه بیستم قرار داشت، اما اکنون پس از تسلط طالبان در انتهای لیست قرار دارد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر که مسئول اجرای احکام اسلامی در کشور است، دلیل این تغییر است. Chainalysis توضیح می‌دهد که این وزارت خانه ارز دیجیتال را با قمار برابر دانسته و آن را حرام اعلام می‌کند که طبق قوانین اسلامی ممنوع است.

به گفته یک منبع ناشناس بخش بزرگی از ارزش معاملات رمزارز در افغانستان مربوط به پولشویی از منابع غیرقانونی مانند رشوه یا مواد مخدر است.

این منبع ناشناس گفت: جوانان افغانستانی فقط بخش کوچکی از این ارزش معاملات را تشکیل میدهند.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها