کد خبر: ۱۰۴۲۹
۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
به گفته اکثر اقتصاددانان برجسته دانشگاهی که در نظرسنجی فایننشال تایمز شرکت کردند، بانک مرکزی ایالات متحده نرخ سیاستی معیار خود را به بالای ۴ درصد افزایش خواهد داد و آن را پس از سال ۲۰۲۳ در تلاش برای مهار تورم در همان سطوح حفظ خواهد کرد.
به گزارش جدید پرس:

آخرین نظرسنجی که با مشارکت شرکت ابتکار در بازارهای جهانی در دانشکده کسب و کار شیکاگو انجام شد، نشان می‌دهد که فدرال رزرو تا پایان کمپین خود برای تشدید سیاست‌های پولی، فاصله زیادی دارد. این کشور در حال حاضر نرخ بهره را در سال جاری با تهاجمی‌ترین سرعت از سال ۱۹۸۱ افزایش داده است.

 

نرخ بهره فدرال رزرو در حالی در ماه مارچ سال جاری نزدیک به صفر بود که نرخ وجوه فدرال اکنون بین ۲.۲۵ و ۲.۵۰ درصد است. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو روز سه‌شنبه هفته جاری برای یک جلسه سیاست‌گذاری دو روزه گرد هم می‌آیند که در آن انتظار می‌رود مقامات سومین افزایش متوالی ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره را اجرا کنند. این حرکت نرخ بهره را تا محدوده هدف جدید ۳ تا ۳.۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

تقریبا ۷۰ درصد از ۴۴ اقتصاددانی که بین ۱۳ تا ۱۵ سپتامبر مورد بررسی قرار گرفتند، معتقدند که نرخ وجوه فدرال در این چرخه انقباضی بین ۴ تا ۵ درصد به اوج خود خواهد رسید و ۲۰ درصد معتقدند که باید از این سطح عبور کند.

 

اریک سوانسون استاد دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین که پیش‌بینی می‌کند نرخ وجوه فدرال در نهایت بین ۵ تا ۶ درصد هم بالاتر می‌رود، عنوان کرد: کمیته بازار آزاد فدرال هنوز با میزانی که برای افزایش نرخ‌ها نیاز دارد، کنار نیامده است. اگر فدرال رزرو اکنون قصد کندکردن اقتصاد را دارد، باید نرخ وجوه را بالاتر از تورم [هسته] افزایش دهد.

 
 

نمودار نظرسنجی

(یکی از سوالات نظرسنجی این بود: انتظار دارید اوج نرخ وجوه فدرال در چرخه انقباض فعلی چقدر باشد؟)

در حالی که فدرال رزرو معمولا نرخ ۲ درصدی را برای شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی PCE هدف قرار می‌دهد – که اقلام ناپایدار مانند غذا و انرژی را حذف می‌کند – شاخص قیمت مصرف کننده را نیز به دقت رصد می‌کند. تورم به شکل غیرمنتظره‌ای در ماه آگوست شتاب گرفت و شاخص اصلی ۰.۶ درصدی برای ماه یا ۶.۳ درصدی نسبت به سال قبل همچنان افزایش یافت.

اکثر پاسخ دهندگان این نظرسنجی معتقدند شاخص اصلی هزینه‌های مصرف شخصی از آخرین سطح جولای خود یعنی ۴.۶ درصد به ۳.۵ درصد تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد. اما تقریبا یک سوم شرکت کنندگان انتظار دارند که ۱۲ ماه بعد همچنان از ۳ درصد فراتر رود. ۲۷ درصد دیگر گفتند که در آن زمان احتمالا بالاتر از این آستانه باقی بماند – که نشان دهنده نگرانی شدید از تورم بالاست.

جان استاینسون از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی گفت: من نگرانم که ما به نقطه‌ای رسیده باشیم که فدرال رزرو با خطر از بین رفتن اعتبار خود به طور جدی مواجه شود و بنابراین باید از این موضوع کاملا آگاه باشد.

بیش از یک سوم اقتصاددانان مورد بررسی هشدار می‌دهند که اگر فدرال رزرو تا پایان سال جاری نرخ بهره را بالاتر از ۴ درصد افزایش ندهد، در کنترل تورم شکست خواهد خورد: «همه امیدوار بودیم که تورم شروع به کاهش کند و همه بارها و بارها و بارها ناامید شده‌ایم.»

نمودار نظر سنجی

(یکی دیگر از سوالات نظرسنجی این بود: برآورد شما از احتمال اینکه تورم اصلی هزینه‌های مصرف شخصی در سال منتهی به دسامبر ۲۰۲۴ از ۳ درصد در سال فراتر برود، چیست؟)

فراتر از افزایش نرخ بهره به سطحی که فعالیت‌های اقتصادی را محدود می‌کند، اکثر پاسخ‌دهندگان بر این باورند که فدرال رزرو نرخ افزایش یافته را برای مدتی پایدار نگه می‌دارد.

کاهش فشار قیمت‌ها، بی‌ثباتی بازار مالی و وخامت بازار کار محتمل‌ترین دلایلی هستند که فدرال رزرو کمپین انقباضی خود را متوقف می‌کند، اما طبق گفته ۶۸ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی، هیچ کاهشی در نرخ وجوه فدرال تا سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی نمی‌شود. از این میان، یک چهارم پیش‌بینی نمی‌کنند که فدرال رزرو تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ یا بعد از آن، نرخ سیاستی خود را کاهش دهد.

با این حال، عده کمی بر این باورند که فدرال رزرو با کاهش ترازنامه نزدیک به ۹ تریلیون دلاری خود از طریق فروش مستقیم اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن، تلاش‌های خود را افزایش خواهد داد. این اقدام تهاجمی برای خنک کردن اقتصاد و ریشه‌کن کردن تورم، هزینه‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

تقریبا ۷۰ درصد از پاسخ دهندگان انتظار دارند که دفتر ملی تحقیقات اقتصادی – داور رسمی زمان شروع و پایان رکودهای ایالات متحده – در سال ۲۰۲۳ یک مورد را اعلام کند که اکثرا معتقدند این اتفاق در سه ماهه اول یا دوم این اتفاق خواهد افتاد. این در مقایسه با حدود ۵۰درصدی است که اروپا را تا سه ماه چهارم سال جاری یا قبل از آن در معرض رکود می‌بینند.

اکثر اقتصاددانان بر این باورند که رکود در ایالات متحده احتمالا دو یا سه فصل ادامه خواهد یافت و بیش از ۲۰ درصد انتظار دارند که این رکود چهار فصل یا بیشتر طول بکشد. به گفته ۵۷درصد از پاسخ دهندگان، نرخ بیکاری در اوج خود می‌تواند بین ۵ تا ۶ درصد باشد که بسیار بیشتر از سطح فعلی ۳.۷ درصدی است. یک سوم آن را ۶ درصد می‌بینند.

جولی اسمیت در کالج لافایت هشدار داد: «زمانی که بیکاری به دلیل این افزایش نرخ‌ها در مقطعی افزایش می‌یابد، این جریان بر سر کارگرانی آوار می‌شود که کمترین توانایی مالی را دارند.» حتی اگر مقادیر کمی باشد – افزایش یک یا دو واحد درصدی بیکاری – درد واقعی برای خانوارهای واقعی است که آمادگی مقابله با این نوع شوک‌ها را ندارند.

نمودار نظرسنجی2

(یکی دیگر از سوالات: به نظر شما اوج نرخ بیکاری U3 در رکود بعدی چقدر خواهد بود؟)

شبنم کالملی اوزجان از دانشگاه مریلند معتقد است: کاهش محدودیت‌های مربوط به عرضه، ناشی از جنگ در اوکراین و قرنطینه‌های کووید – ۱۹ در چین می‌تواند در به حداقل رساندن میزان نیاز فدرال رزرو برای کاهش تقاضا کمک کند، که در نهایت به معنی یک انقباض اقتصادی با شدت کمتر است، او در عین حال هشدار داد که چشم‌انداز بسیار نامشخص است.

کالملی اوزجان همچنین تاکید کرد: معلوم است که این شوک یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتد، بنابراین مطمئن نیستم که این اتفاق بلافاصله رخ خواهد داد. اگرچه من نمی‌توانم یک چارچوب زمانی برای آن در نظر بگیرم اما این روند در مسیر درستی پیش می‌رود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها