کد خبر: ۸۵۵۷
۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
در ادامه اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت قرار است فاز دوم از طرح هوشمند سازی توزیع یارانه آرد و نان عملیاتی شود، آیا این طرح به تغییر شیوه فروش نان از دانه‌ای به کیلویی در نانوایی‌های سنتی منجر خواهد شد؟
به گزارش جدید پرس:

در حال حاضر واحد پخت و فروش نان، «قرص» است و هر قرص نان وزن و قمیت مشخصی دارد که نانوایی‌ها ملزم به رعایت آن هستند.

با این حال حتی در یک منطقه ممکن است از یک نوع نان، قرص‌هایی در اندازه و قیمت‌های مختلف پخته شود، این تنوع باعث شده است تا هر از گاهی موجی از نارضایتی میان مشتریان ایجاد شود.

با این حال حتی در اردیبهشت ماه امسال که فاز نخست از طرح هوشمند سازی توزیع یارانه آرد و نان ابتدا در زنجان به صورت آزمایشی اجر و بعد به تمام نانوایی‌های سراسر کشور تسری یافت، شیوه پخت و فروش نان مانند قیمت نان تغییری ایجاد نشد.

اما به نظر می‌رسد که با اجرای فاز دوم این طرح ممکن است شیوه فروش نان تغییر کند و فروش دانه‌ای جای خود را به فروش کیلویی بدهد.

در فاز دوم طرح هوشمند سازی توزیع یارانه آرد و نان، تمرکز دولت بر سوق دادن نانوایی‌ها به ارتقا کیفی و کمی پخت نان است و کمرنگ کردن فعالیت‌های سوداگرانه‌ای است که حول سهیمه آرد نانوایی‌ها شکل گرفته است.محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد پیش از این به تجارت‌نیوز گفته بود: مادامی که سهمیه آرد نانوایی‌ها بر پایه مجوز صاحبانشان باشد هم احتمال عرضه یارانه‌ای در بازار آزاد وجود دارد و هم اینکه تقاضا واگذاری مجوز نانوایی باعث افزایش کاذب هزینه‌های نانوایی می‌شود.

 

اعلام جزییات شیوه جدید فروش نان/ پای سهمیه‌بندی در میان است؟ - خبرآنلاین

 

به باور جلال اگر در ادامه اجرای این طرح نانوایان را به پخت مرغوب تر نان سوق داد، حواشی مربوط به فعالیت‌های سوداگرانه‌ای که حول مجوز نانوایی‌ها شکل گرفته است به مرور کاهش خواهد یافت.

از همین رو به نظر می‌رسد که دولت مایل است در ادامه اجرای این طرح از نظر مشتریان برای ارزیابی فعالیت نانوایی‌ها استفاده کند.جلال در این باره با قبول اینکه یکی از موضوعات شایع در بازار نان، وجود اندازه‌های مختلف از یک نوع قرص نان است، می‌گوید: اگر به سمتی برویم که زیر ساخت‌های عرضه نان کیلویی (فروش وزنی) جایگزین فروشن دانه‌ای نان (قرصی) بشود دیگر ابعاد و اندازه نان پخته شده مهم نیست، مهم کیفت نان است و از همین طریق می‌توان از حُسن فعالیت نانوایی‌های بیشتر مطمئن شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها