کد خبر: ۵۱۴۰
۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
بازار ملتهب مواد غذایی از کمبود تا گرانی معضل اصلی مصرف کنندگان شده است. بهانه گرانی ارز تا جنگ منطقه فضا را برای اجرای سیاست های دولت در افزایش نرخ ها جهت جبران کسری ها فراهم کرده است.
به گزارش جدید پرس:

 متاسفانه در دید عامه مردم خرده فروشان متهم ردیف اول گرانی هستند در حالی که فعالان صنفی خواربار فروشی، باتوجه به رقابتی بودن بازار قیمت فروششان از قیمت روی پاکت اجناس، هم پایین تر است؛ همین وضعیت با توجه به جیب و درآمد مردم باعث تغییر خرید اجناس اساسی و مورد نیاز شده‌است.

مردم همراه افزایش تورم در جامعه زندگی می‌کنند، اما تغییری در درآمدهایشان اتفاق نیفتاده است. سبقت افزایش قیمت‌ها از درآمدها باعث نگرانی کوچک شدن سفره های مردم شده؛ البته این یک واقعیتی است که متولیان امر خیلی تأیید نمی‌کنند. متاسفانه در شرایط فعلی بسیاری از مردم به ویژه در شهرها، دیگر توان خرید اجناس مورد نیازشان را ندارند.

از فست فودی‌های مختلف فروش فلافل تا کباب ترکی از یک سو و رستوران‌های سرپایی با فروش جوجه کباب و کباب کوبیده و انواع خورشت، دیگر میزبان مردم نیستند. بارگرانی مواد غذایی علاوه بر حذف برخی مواد غذایی از سفره ها، بازار مصرف غذاهای بیرونی را نیز کساد کرده است.

مواد غذایی به تدریج حذف شود اما سیاست دولت بر خلاف وعده‌ها ، ارز دولتی را از روی مواد غذایی به یکباره حذف کرد و بار گرانی مواد غذایی را به دوش مصرف کننده نهایی انداخت، چراکه فضا برای تولید کنندگان مواد غذایی جهت جبران کمبودهای نقدی در تولید مواد غذایی به راحتی فراهم شده است. مجوز گران کردن مواد غذایی از سوی دولت ضربه سنگینی به مصرف کننگان وارد کرده است. هرچند بازوی تحقیقاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اردیبهشت سال جاری اعلام کرده بود: امسال به‌طور میانگین قیمت 87.5درصد از اقلام خوراکی منتخب شامل برنج ایرانی و خارجی درجه یک، گوشت مرغ، شیر پاستوریزه، ماست و پنیر پاستوریزه، تخم مرغ، کره پاستوریزه، روغن مایع، سیب، پرتقال، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، لوبیا چیتی، عدس، قندوشکر، رب گوجه فرنگی و چای بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار دارند.به اعتقاد فعالان اقتصادی،جنگ روسیه و اوکراین، گرانی در مواد غذایی را برای جهان به ارمغان آورده است. آخرین گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد نشان می‌دهد که قیمت کالاهایی مانند روغن، ذرت، گندم، جو، شکر و سایر مواد غذایی اساسی به بالاترین حد خود از سال 1990 میلادی رسیده است. این گرانی تا مرزهای ایران هم رسیده و عراق برای تأمین بازار مواد غذایی داخل کشور خود، تعرفه‌های واردات از ایران را صفر کرده است.

این افزایش قیمت که اکنون شوکی جدید به بازار کالاهای اساسی ایجاد کرده است، دومین موج گرانی محصولات محسوب می‌شود، زیرا حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی و تبدیل آن به ارز نیمایی برای واردات کالاهای اساسی سبب شد تا شاهد گرانی اقلام اساسی در کشور باشیم. البته به دلیل کسری شدید بودجه دولت، چاره‌ای جز حذف این یارانه که رانت جدی ایجاد کرده بود، نبود. کارشناسان بر این باورند که پس از موج گرانی مواد غذایی در سطح جهان، تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی که در ایران عمدتا به‌طریقی با یارانه همراه هستند، بیم آن را زیاد کرده که قاچاق این محصولات از ایران افزایش یافته و امنیت غذایی کشور به خطر بیفتد. در همین راستا، دولت بر آن شده تا قیمت محصولات اساسی همچون گندم، آرد، شکر و روغن، قیمت محصولات را افزایش دهد تا سود خروج از مرز برای قاچاق کاهش یابد.

دولت با سهمیه بندی و کاهش عرضه برخی محصولات به تولید کنندگان، بازار مصرف را کنترل کند اما این نوع سیاست دولت خیلی جوابگو نبود و نظام تولید و توزیع مواد غذایی را به هم ریخت.

حالا بررسی قیمت کالاهای اساسی در ابتدای تیر نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد که قیمت کالاها در یک سال گذشته بین 8 تا 367 درصد افزایش یافته است. البته بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پر مصرف بازار کشور منتهی به اول تیر که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان منتشر شده، قیمت 52 قلم کالا در 9 گروه بررسی شده است؛ کالاهایی که هر کدام به دلیل تورم بالا از سبد خانوارها در حال حذف شدن هستند. نگاه اجمالی به بازار مواد غذایی بحران نرخ تورم را به وضوح نشان می دهد دیگر جایی برای اعلام ارقام و اعداد گزارش های رسمی ندارد.

با افزایش 39 تا 115 درصدی قیمت گروه محصولات پروتئینی شامل گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت گوسفند و گوساله و گوسفند و گوساله زنده دراول تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ، وضعیت مصرف این محصولات را به حدی کاهش داده که فعالان بازار از کسادی و کاهش عرضه محصولات ابراز گلایه دارند.

حالا طی یک سال گذشته قیمت هر کیلو گوشت گوساله با 61 درصد افزایش به بیش از 190 هزار تومان، هر کیلو گوشت گوسفندی با 50 درصد افزایش به بیش از 200 هزار تومان و هر کیلو گوشت مرغ تازه با 101 درصد افزایش به بیش از 59 هزارتومان رسیده است.

ناگفته نماند با جهش قیمت این گروه از مواد غذایی، سبد معیشت مردم به حدی سبک شده که مردم برای تأمین مواد سفره های خانوارشان مجبور به استفاده از مواد های جایگزین شده اند.

اما طبق گزارش رسمی گروه لبنیات شامل انواع شیر، پنیر و کره نیز در یک سال گذشته بین 78 تا 152 درصد افزایش یافته است این یعنی مردم قید خوردن این مواد غذایی جایگزین گوشت و مرغ را هم زده اند.

حالا مردم مانده اند و موج عظیم گرانی و افزایش بی نظارتی بر بازار مواد غذایی !

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها