کد خبر: ۲۶۲۴۹
۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
در مغازه‌های فروش لبنیات در مرکز شهر، قیمت هر کیلو شیر گوسفندی که سال گذشته حدود ۶۰ تا ۶۳ هزار تومان بود در حال حاضر به ۷۰ هزار تومان افزایش یافته است.
به گزارش جدید پرس:

اواسط اردیبهشت‌ماه با توافق دولت و دامداران، قیمت هر کیلوگرم شیر خام ۱۵ هزار تومان مصوب شد.

اما با وجود گذشت بیش از ۳ هفته از اعلام این خبر، نرخ جدید شیر خام هنوز در سازمان حمایت مورد تایید قرار نگرفته و نرخ جدید محصولات لبنی رسما اعلام نشده است. در همین راستا هم مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که فعلا قیمت‌های قبلی لبنیات پابرجاست و هر گونه افزایش قیمت فراورده‌های لبنی بدون مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار تخلف محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

این در حالی است که در مغازه‌های عرضه لبنیات در سطح شهر شاهد افزایش قیمت لبنیات هستیم. در لبنیاتی‌های مرکز شهر، قیمت هر کیلوگرم شیر گاو که تا ۲ هفته پیش ۱۸ هزار تومان بود به ۲۴ هزار تومان افزایش یافته است. قیمت هر کیلو ماست گاوی هم ۴۵ هزار تومان است.

آنچه که بیش از همه جلب توجه می‌کند، تورم در محصولات گوسفندی است. به طور معمول، محصولات لبنی گوسفندی از آنجا که شیر گوسفند به اندازه شیر گاو در دسترس نیست، گران‌تر از محصولات گاوی است و به همین دلیل هم مصرف کمتری دارد.

در مغازه‌های فروش لبنیات در مرکز شهر، هر کیلو شیر گوسفندی در حالی که در سال گذشته حدود ۶۰ تا ۶۳ هزار تومان بود در حال حاضر به ۷۰ هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین، قیمت هر کیلو ماست تازه گوسفندی بین ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان است. هر کیلو پنیر گوسفندی هم بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

آرشه، خوراکی سنتی ایرانی با پنیر گوسفندی

از محصولات لبنی گوسفندی گران در بازار، آرشه (آروشه) است که قیمت هر کیلوی آن از ۶۰۰ هزار تا بالای یک‌میلیون تومان است.

آرشه از محصولات لبنی سنگسر سمنان است که از نظر شکل شبیه به حلوای رقیق است و از ترکیب کردن فراورده‌های شیر مانند سرشیر یا لور یا پنیر گوسفندی به دست می‌آید و به عنوان صبحانه یا میان‌وعده با عسل و مربا می‌شود.

در جدول زیر، ما میانگین قیمت محصولات گوسفندی با کیفیت خوب را آورده‌ایم. گفتنی است که اختلاف قیمت در برخی از محصولات لبنی گوسفندی بسیار زیاد است. برای مثال، هر کیلو کره گوسفندی در انواع خامه‌ای و دوغی بسته به کیفیت محصول از ۵۰۰ هزار تا یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان موجود است. اما به طور میانگین قیمت آن را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عنوان می کنند.

کشک گوسفندی هم در انواع تازه و خشک عرضه می‌شود و قیمت آن بین ۱۳۰ هزار تا ۳۸۰ هزار تومان در نوسان است.

 

جدول میانگین قیمت محصولات لبنی گوسفندی

لبنیات گوسفندی چقدر گران شد؟ | یک کیلو کره محلی ؛ یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان!

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها