کد خبر: ۲۵۱۵۵
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
قیمت طلا اردیبهشت امسال در بازار‌های داخلی و جهانی رکورد‌هایی جدید خلق کرد، اما با توجه به اینکه فعلا دلار مشتاق شیطنت نیست، حرکت سلانه سلانه طلا در مدار نزولی محتمل به‌نظر می‌رسد. قطعا این روند نمی‌تواند در طولانی‌مدت ادامه پیدا کند
به گزارش جدید پرس:

قیمت طلا در هفت روز گذشته ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرده و فعلا با افت دو درصدی، به دو میلیون و ۵۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان به‌ازای هر گرم رسیده است. قیمت طلا ۱۸ عیار با این حال نسبت به یک‌ماه پیش، گرمی ۸۰ هزار و ۸۰۰ تومان گران شده و بازدهی مثبت ۳.۲ درصدی را از خود به‌جا گذاشته است.

 قیمت طلا ۱۸ عیار در بازه شش‌ماهه حدود ۷۱ درصد رشد کرده و با افزایش یک میلیون و ۷۴ هزار و ۷۰۰ تومانی روبرو است. اگر یک‌سال پیش برای خرید طلا اقدام کرده بودید، الان سرمایه‌تان بیش از ۸۸ درصد رشد کرده و با جهش یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۸۰۰ تومانی به ازای هر گرم روبرو شده بود.

 

این یعنی اگر بر فرض مثال پارسال همین موقع از سال، انگشتر طلا با وزن پنج گرم خریداری کرده بودید، بدون احتساب مالیات و اجرت ساخت به احتمال زیاد برای خود طلا حدود شش میلیون و ۹۰۸ هزار تومان پول پرداخت می‌کردید. ارزش طلای به‌کار رفته در ساخت همان انگشتر، امسال به‌حدود ۱۲ میلیون و ۹۴۷ هزار تومان رسیده است. شگفت‌زده شدید نه؟

قیمت طلا؛ نوسانات یک‌سال اخیر

قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار، یک‌سال پیش در روز‌های پایانی اردیبهشت بین یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان تا یک میلیون و یک میلیون و ۳۸۱ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت داشت. روند قیمت طلا حداقل تا دی ماه ۱۴۰۱ کم‌نوسان ادامه پیدا کرده، اما در روز‌های هفتم و هشتم دی یک‌مرتبه به‌سمت یک میلیون و ۹۹۲ هزار و ۶۰۰ تومان خیر برداشت، اما دست‌کم به‌مدت ۲۰ روز نتوانست از مرز دو میلیون تومان عبور کند.

قیمت طلا در ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱، بالاخره پا را از محدوده دو میلیون تومان فراتر گذاشت و تا ۲۱ اسفند، از موقعیت جدید خود کوتاه نیامد. آن‌هایی که در این روز طلا را با قیمت یک میلیون و ۹۹۲ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری کرده‌اند، قطعا سرمایه‌گذاران خوش‌شانسی بوده‌اند، چون سرعت رشد قیمت طلا از همان موقع افزایش پیدا کرده و پس از چند مرتبه رکوردشکنی متوالی، حالا به محدوده دو میلیون و ۵۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

قیمت طلا؛ روند تغییرات در سال ۱۴۰۲

قیمت طلا در روز دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، روی سکوی دو میلیون و ۵۷۶ هزار و ۷۰۰ تومان قرار داشت. این یعنی قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار در مقایسه با آخرین روز معاملاتی سال قبل ۶۳ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش پیدا کرده بود.

قیمت طلا در روز ۱۹ فروردین تا دو میلیون و ۴۸۶ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر گرم کاهش پیدا کرد، اما این روند دو روز بیشتر دوام نیاورد و دوباره شاهد حرکت طلا در مدار صعودی بودیم.

رکورد قیمت طلا بالاخره در روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، با ثبت عدد دو میلیون و ۷۴۸ هزار تومان شکسته شد. اشتیاق طلا برای رکوردشکنی از دو روز قبل به اوج رسیده بود و تا سه روز بعد ادامه پیدا کرد، اما ۱۰ روز بعد قیمت طلا تا دو میلیون و ۵۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان عقب نشست.

قیمت طلا در روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت امسال دوباره بالا رفت و به دو میلیون و ۵۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. هرچند گزارش‌ها نشان می‌دهد کف قیمت طلا در این روز دو میلیون و ۵۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان و سقف قیمت آن دو میلیون و ۵۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

قیمت طلا؛ وضعیت بازار جهانی

رکورد قیمت طلا در بازار جهانی همین دو هفته پیش شکسته شد. در سیزدهمین روز اردیبهشت قیمت انس به محدوده دو هزار و ۵۰ دلار رسید. آخرین رکوردشکنی طلا پیش از این تاریخ، حدودا اواخر فروردین رخ داده بود. به‌همین دلیل گروهی پیش‌بینی می‌کنند طلا همچنان پتانسیل مورد نیاز برای خلق رکورد‌های تازه را دارد.

کارشناسان اعتقاد دارند در حال حاضر سرمایه‌گذاران تمایل دارند در راستای حرکت به سمت انواع دارایی‌های امن، علاوه بر طلا فیزیکی، روش‌های و راهکار‌های بورس را نیز امتحان کنند. همین مسئله موقعیت طلا را بهبود می‌بخشد و این امکان مطرح می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۲ شمسی، قیمت طلا در بازار جهانی به دو هزار و ۲۰۰ دلار برسد.

قیمت طلا در بازار جهانی همزمان با احتمال بازگشت به محدوده زیر دو هزار دلار روبرو است. اتفاقی که حداقل در بازه زمانی کوتاه‌مدت محتمل به‌نظر می‌رسد و در ۲۴ ساعت اخیر نیز نشانه‌های آن را به‌چشم دیده‌ایم.

قیمت جهانی طلا در صورت تداوم روند نزولی ممکن است تا هزار و ۹۴۵ دلار عقب بنشیند، اما اگر موفق شود از مقاومت دو هزار دلار بگذرد، در ادامه حتما شانس خود را برای برگشت به مرز دو هزار و ۵۰ هزار تومان امتحان خواهد کرد.

قیمت طلا ۱۸ عیار در بازار داخلی با فرض انتخاب روند نزولی، مجبور است تا دو میلیون و ۴۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان عقب‌نشینی کند، اما همزمان بدش نمی‌آید شانس خود را برای رسیدن به دو میلیون و ۶۲۰ هزار تومان، دو میلیون و ۶۵۱ هزار تومان و حتی دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان امتحان کند.

پیش‌بینی قیمت طلا به‌جز وضعیت انس جهانی، به نرخ دلار بازار آزاد داخل کشور نیز بستگی دارد. دلار بازار آزاد فعلا بی‌خیال قله ۵۵ هزار تومان شده که در روز دهم اردیبهشت فتح کرده بود و تا ۵۲ هزار تومان عقب‌نشینی کرده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها