کد خبر: ۲۴۶۳۱
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
خبر‌های رسیده به اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد روز گذشته کشاورزان با مجلسی ها و سرپرست وزارت جهادکشاورزی در خصوص تجدید نظر درباره قیمت خرید تضمینی گندم جلسه گذاشته اند و قرار بر این بوده تا امروز در جلسه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی این موضوع به رای گذاشته شود اما، به دلایل نامعلومی جلسه شورا از سوی سرپرست وزارت جهادکشاورزی لغو شده است.
به گزارش جدید پرس:

پایان ماه گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در صفحه شخصی خود در توئیتر، خبر داد که با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با تصویب هیئت دولت قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان تعیین شد.

 

اعلام این قیمت از سوی سخنگوی دولت مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت و آن را ناکافی و مغایر قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی میدانستند.

ابتدای هفته جاری وزارت جهاد کشاورزی در خبری اعلام کرد، در شورای قیمت‌گذاری قیمت نهایی یک کیلوگرم گندم ۱۵ هزار تومان مصوب شده است.

 

به عبارت دیگر، وزارت جهاد کشاورزی همان قیمت سخنگوی دولت را تکرار کرد که مورد انتقاد کشاورزان بود و آن را ناکافی و مغایر با قانون می‌دانستند.

 
 

قیمت ناعادلانه را نمی‌پذیریم

پس از این اعلام، اعضای بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفت و گو با اقتصاد آنلاین تأکید کردند: این قیمت ناعادلانه است و کشاورزان آن را نمی‌پذیرند چراکه قیمت اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی تناسبی با تورم و هزینه‌های تمام شد تولید ندارد. آن‌ها همچنین خبر دادند: گندمکاران نامه‌ای آماده کرده‌اند تا شکایت خود را نسبت به قیمت گندم نزد رهبری ببرند.

در قیمت خرید تضمینی گندم تجدید نظر می شود

روز گذشته به اقتصاد آنلاین خبر رسید، کشاورزان با موضوع "تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی گندم" با تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و برخی از اعضای شورا تشکیل جلسه دادند که این جلسه منتج به اتخاذ تصمیماتی در همین خصوص شده است.

طبق گفته یک منبع آگاه؛ بر اساس این تصمیمات قرار بر این بود، قیمت ۱۷ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم درجلسه امروز شورا به رأی گذاشته شود.

جلسه از سوی رئیس شورای قیمت گذاری لغو شد

اما آنگونه که قاسم پیشه‌ور، رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران به اقتصاد آنلاین، گفت: این جلسه از سوی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به دلایل نامعلومی لغو شده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد، شب گذشته برخی بر تصمیم رئیس شورای قیمت‌گذاری تأثیر گذاشته و نظر او را در خصوص تجدید نظر درباره قیمت خرید تضمینی گندم تغییر داده‌اند.

پیشه ور درباره نتایج عدم رضایت گندمکاران نسبت به قیمت خرید تضمینی گندم هشدار داد و گفت: این عدم رضایت می‌تواند گندم را خوراک دام کند یا در مسیر قاچاق قرار دهد، همچنین پیش‌بینی می‌شود با این شرایط سال آینده شاهد کاهش ۲۵ درصدی سطح زیر کشت گندم باشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از مزارع گندم در مرحله سبز هستند که خوراکی مناسب برای دام است.

به گفته پیشه ور؛ هر چند قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته افزایش ۴۸ درصدی داشته است اما، هزینه تمام شده تولید رشد ۵۲ درصدی را تجربه کرده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران معتقد است، روز‌های سختی پیش روی ایران برای تأمین ذخایر استراتژیک گندم با توجه به نارضایتی کشاورزان از قیمت خرید تضمینی و بازار جهانی این محصول در پی ادامه جنگ اوکراین است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها