کد خبر: ۲۳۴۲۱
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: با تشدید گرانی و محدودیت در تأمین نهاده دامی پیش بینی می‌شود که مرغداران تولید کننده مرغ‌های تخم گذار با چالش جدی کمبود نقدینگی مواجه شوند و همین موضوع باعث افزایش قیمت و کمبود تخم مرغ در بازار مصرف خواهد شد.
به گزارش جدید پرس:

مرغداران به دلیل آنچه تلاطم‌های اقتصادی، افزایش هزینه‌های تولید و همچنین مدیریت نادرست قیمت‌گذاری مرغ و تخم مرغ می‌دانند، طی سال‌های اخیر با چالش‌های اساسی روبرو شده‌اند.

سهم مصرف تخم مرغ در سبد خانوارها افزایش یافته و دلیل مصرف بالای این محصول پروتئینی ارزان‌تر بودن آن نسبت به سایر محصولات پروتئینی است.

آخرین داده‌های مرکز آمار مربوط به تورم دی ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد رشد دوباره تورم مواد غذایی و افزایش قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها وضعیت تأمین نیاز سفره‌های مردم را به مرز خطر ناکی رسانده است.
برهمین اساس قیمت مرغ و تخم مرغ در این مقطع نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجهی کرده است.

 

شاید پُر تقاضاترین محصول پروتئینی طی یکی سال اخیر در بازار مصرف دستخوش نوسان‌های شدید قیمتی نبوده، اما تولید کنندگان تخم مرغ از وضعیت سخت تولید و نبود نقدینگی کافی انتقاد دارند.

مساله تامین نهاده‌های دامی که به واسطه پدیده خشکسالی و گرانی پیچیده‌تر شده، مشکلات روزافزونی را به طور خاص طی یکی دو سال اخیر برای تولیدکنندگان دام و طیور در کشور ایجاد کرده است.

نوسانات ارز، مشکلات حمل و نقل و به تبع آن رسوب نهاده‌های دام و طیور در بنادر جنوب کشور، گرانی نهاده‌ها و افزایش هزینه‌های جانبی، تنها بخشی از عواملی است که در کنار مساله تحریم و تبعات منفی آن بر واردات نهاده‌ها، صنعت پرورش طیور در کشور را تحت تاثیر قرار داده و صدای اعتراض و نارضایتی فعالان این بخش را هم درآورده است.

ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: مرغداران حوزه مرغ تخم گذار همچنان مشکل افزایش هزینه‌های تولید و قیمت گذاری دستوری را دارند و از آنجایی که ۷۰ تا ۷۵ درصد هزینه‌های محصولات دامی شامل گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و ... را خوراک دامی تشکیل می‌دهد، با افزایش نرخ خوراک دام و محدودیت در تامین آن، عرضه تخم مرغ با مشکل جدی و در پی آن با تشدید افزایش قیمت مواجه می‌شود.

نبی پور ادامه داد: با افزایش ۶۰۰ درصدی نرخ نهاده ها، اصلی‌ترین مشکل مرغداران کمبود نقدینگی شان برای تسویه حساب با شرکت‌های عرضه کننده نهاده است. از آنجایی که با گرانی محصول نهایی، فروش کاهش داشته چرخه نقدینگی سرمایه در مرغداران حوزه مرغ تخم‌گذار معیوب شده و تولید کنندگان به سختی در این بخش فعال هستند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: با نزدیک شدن به زمان سررسید وصول چک‌های مرغداران و با توجه به عدم مساعدت بانک‌ها با تولید کنندگان، مرغداران مرغ‌های تخم گذار به دلیل نبود نقدینگی، مرغ‌های تخم گذار را تا قبل از زمان مقرر (مدت ۹۰ هفته‌ای) راهی کشتارگاه می‌کنند. به این ترتیب پیش بینی شود در نیمه دوم سال جاری با چالش جدی در بحث افزایش قیمت تخم مرغ و کمبود آن رو به رو شویم.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود این محصول پروتئینی در نیمه دوم سال جاری با چالش جدی در بحث افزایش قیمت تخم مرغ و کمبود آن رو به رو شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها