کد خبر: ۲۳۱۱۴
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
گرانی برنج ایرانی و افزایش قیمت این محصول پُر طرفدار کاری با مردم کرد که دیگر برای خرید به سراغ کیسه‌های ۱۰- ۲۰ کیلویی نمی‌روند و تنها برای پُخت و مصرف روزانه خانواده خود اقدام به خرید نیم کیلویی برنج می‌کنند
به گزارش جدید پرس:

فعالان بازار برنج معتقدند؛ کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت برنج دلیل کاهش ۵۰ درصدی مصرف این محصول در ماه‌های ابتدای سال جاری خواهد بود.

در ادامه افزایش بیش از ۸۰ درصدی قیمت برنج در سال گذشته، بازار هم‌اکنون به‌شدت راکد و توان خرید مردم پایین است این در حالی است که خرده فروشان برنج فعال در شهرهای شمالی هم معتقدند امسال حتی در ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید این محصول نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم شده است.

نرخ انواع برنج‌های ایرانی پرمحصول و وارداتی از دو سه ماه آخر سال گذشته در سطح خرده فروشی‌های شهر افزایش قیمت داشته است و آن‌ها هم گاها با سودهای بالاتر از ۱۰ تا ۲۰ درصد انواع برنج را می‌فروشند.

مشاهدات میدانی حاکی از افزایش حداقل ۱۰ درصدی قیمت انواع برنج ایرانی است. در خرده‌فروشی‌ها قیمت برنج‌های درجه یک که در برخی از محصولات تا ۱۱۰ هزار تومان پایین آمده بود دوباره به بالای ۱۴۰ هزار تومان نزدیک شده و فروخته می‌شوند. البته ارزان‌ترین برنج ایرانی پرمحصول به کیلویی ۷۰ هزار تومان رسید که این نوع برنج امروز در بازار به ۸۵ هزار تومان رسیده است.

هنوز دلال تعیین کننده قیمت برنج هستند

سید رامین میرحسینی یکی از تولید کنندگان و بنکداران برنج در استان گیلان در این رابطه گفت: طی سال گذشته تا به امروز دلالان دراین بازار به دنبال کسب سود بیشتر علی رغم رکود در بازار برنج هستند.

وی افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار را ناشی از فعالیت دلالان دانست و تصریح کرد: فاصله قیمت برنج در مبدا با قیمت آن در تمام سطوح عرضه خُرد در بازار آنقدر متفاوت است که به راحتی حاشیه سود بالای ۷۰ درصد را نشان می‌دهد.

 

این فعال در بازار برنج با اشاره به اُفت خرید مردم گفت: کاهش مصرف برنج در استان‌های شمالی موضوعی است که رکورد بی سابقه‌ای را کسب کرده و بازار در این مناطق از کاهش ۳۰ درصدی مصرف برنج ایرانی آن هم در بین مردمی که قوت غالبشان است خبر می‌دهد.

به گفته میر حسینی، گران‌ترین برنج، هاشمی است که کیلویی ۱۱۵ تا ۱۱۷ هزار تومان در سطح عمده به فروش می‌رسد، به این قیمت‌ها در خرده‌فروشی‌ها باید حداقل ۱۵ هزار تومان افزود.

وی ادامه داد: طبق درآمدها و تورم موجود در جامعه پیش بینی می‌شود کاهش مصرف به دنبال اُفت قدرت خرید مردم در سال جاری به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید و این فقر در مصرف برنج ایرانی جهش قیمت را نشان می‌دهد.

با کاهش تقاضا در بازار کاشت برنج دیگر صرفه اقتصادی ندارد

به گفته این تولید کننده برنج، همواره در هر کالایی اگر تقاضا کاهشی شود قیمت‌ها ارزان‌تر می‌شود، اما اگر این محصول همچنان مانند سال قبل کم تقاضا و یا با کاهش تقاضا مواجه باشد دیگر برای کشاورز صرفه اقتصادی نخواهد داشت و همین موضوع به گرانی برنج ایرانی دامن خواهد زد.

این فعال و بنکدار برنج در پاسخ به این سوال که چند درصد از مردم شمال به مصرف برنج خارجی روی آورده اند، گفت: حذف برنج ایرانی از سفره‌های مردم این منطقه از کشور غیر ممکن است؛ آنان بیشتر از برنج خُرد و با درجه پایین کیفیت استفاده می‌کنند.

وی تأکید کرد: رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا درشهرهای شمالی کشور مانند مراکز تهران برای تهیه غذای از برنج خارجی جهت ارزان بودن استفاده می‌کنند که این موضوع در تعطیلات نوروز بیشتر قابل مشاهده بود.

میر حسینی ادامه داد: گرانی برنج ایرانی و افزایش قیمت این محصول پُر طرفدار کاری با مردم کرد که دیگر برای خرید به سراغ کیسه‌های ۱۰- ۲۰ کیلویی نمی‌روند و تنها برای پُخت و مصرف روزانه خانواده خود اقدام به خرید نیم کیلویی برنج می‌کنند. کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت برنج دلیل کاهش بیش از ۵۰ درصدی مصرف این محصول در ماه‌های ابتدای سال جاری خواهد بود.

قیمت برنج پُر مصرف کیلویی چند؟

میر حسینی قیمت برخی محصولات پُر تقاضا را به شرح زیر اعلام کرد: برنج ایرانی هاشمی ۹۵ هزار تومان، برنج دم سیاه ۱۳۸ هزار تومان، برنج طارم محلی ۱۱۵ هزار تومان، برنج ارگانیک ۱۷۰ هزار تومان، برنج دودی درجه یک ۱۴۰ هزار تومان، برنج نیم دانه پُر محصول ۵۹ هزار تومان.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها