کد خبر: ۲۲۴۸۴
۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
پارسال یک میلیون و ۹۴۵ هزار نفر موفق شدند با سماجت و پایمردی بیش از ۱۶۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن از شبکه بانکی کشور دریافت کنند. تقریبا به هر نفر ۸۶ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسیده
به گزارش جدید پرس:

وقتی بحث پرداخت وام و تسهیلات بانکی وسط می‌آید، گروهی چشم‌هایشان را می‌بندند، عضله‌ها را منقبض می‌کنند و پشت سرهم می‌گویند این فرصت هرگز نصیب ما مردم عادی نخواهد شد. با این حال اطلاعات و آمار‌های تازه منتشر شده نشان می‌دهد در سال گذشته یک میلیون و ۹۴۵ هزار نفر موفق شده‌اند این نظریه منفی‌نگرانه را پشت سر بگذارند و با سماجت و پایمردی بیش از ۱۶۹ همت تسهیلات در قالب وام ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن از شبکه بانکی کشور دریافت کنند. اگر کل رقم وام پرداختی را به تعداد دریافت‌کنندگان تسهیلات تقسیم کنیم، به عدد متوسط ۸۶ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان برای هر نفر می‌رسیم که در نوع خود عدد شگفت‌انگیزی است.

به‌گزارش فرارو، تسهیلات ازدواج سال گذشته برای هر نفر معادل ۱۲۰ میلیون تومان بود، ولی اگر زن زیر ۲۳ سال سن داشت یا مرد پیش از ۲۵ سالگی تاهل را انتخاب می‌کرد، می‌توانست ۱۵۰ میلیون تومان وام دریافت کند. از تعداد کل متقاضیان دریافت وام ازدواج آمار دقیقی در دسترس نیست، اما بانک مرکزی می‌گوید، شبکه بانکی کشور در پایان سال سخت و طاقت‌فرسای ۱۴۰۱، موفق شده به درخواست ۸۹۶ هزار و ۵۲ نفر پاسخ مثبت بدهد. به‌طور طبیعی بخشی از درخواست‌ها نیز به‌خاطر ناتوانی متقاضیان در تکمیل مدارک مورد نیاز یا ارائه وثیقه بانکی معتبر بلاتکلیف باقی می‌ماند. بگذریم؛ به‌هرحال کل تسهیلات پرداخت شده ازدواج در سال گذشته ۱۲۳ همت یا به‌زبان ساده ۱۲۳ هزار میلیارد تومان بوده است. این یعنی به هر متقاضی تقریبا ۱۳۷ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان وام ازدواج تعلق گرفته است. تسهیلات ازدواج پارسال با شرط بازپرداخت ۱۰ ساله به‌دست متقاضیان رسید و آن‌ها ناچار هستند برای وام ۱۲۰ میلیون تومان در ماه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و برای وام ۱۵۰ میلیون تومانی، ماهی یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان قسط بپردازند.

 

 

وام ازدواج ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و به حداقل ۱۸۰ میلیون تومان برای هر نفر رسیده است. اگر سن عروس کمتر از ۲۳ سال باشد یا داماد هنوز ۲۵ سالش نشده باشد، می‌توانند وام ازدواج ۲۲۰ میلیون تومان دریافت کنند. اگر هر دو مشمول چنین وامی شوند، در مجموع ۴۴۰ میلیون تومان دستشان را می‌گیرد که به‌خصوص برای شروع زندگی عدد قابل‌توجهی است. نباید فراموش کرد تسهیلات ازدواج به‌شکل سراسری پرداخت می‌شود و از نظر مبلغ دریافتی تفاوتی بین تسهیلات ازدواج ساکنان تهران، مراکز استان و شهر‌های کوچک وجود ندارد. می‌ماند استطاعت پرداخت اقساط که امسال برای وام ۱۸۰ میلیونی، ماهیانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و برای تسهیلات ۲۲۰ میلیونی، تقریبا ماهی دو میلیون تومان خواهد بود و زن و شوهر باید بتوانند از عهده پرداخت تسهیلات هر دو وام بربیایند.

بیشتر بدانید | اقساط وام ازدواج ۱۴۰۲، با کارمزد چهار درصد و مهلت بازپرداخت ۱۰ ساله ظرف ۱۲۰ ماه پرداخت می‌شود. دریافت‌کنندگان وام ۲۲۰ میلیون تومانی به این ترتیب باید ماهی دو میلیون قسط بدهند. کارمزد چهار درصدی در طول ۱۲۰ ماه سرشکن می‌شود تا متقاضیان ۱۰ قسط را با رقم بالاتری به بانک پس بدهند. به‌عنوان مثال اولین قسط وام ۲۲۰ میلیونی، هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. اولین قسط سال دوم، به هفت میلیون و ۹۲۰ هزار تومان می‌رسد. قسط وام ازدواج ۲۲۰ میلیونی در ابتدای سال سوم، هفت میلیون و ۴۰ هزار تومان خواهد بود. قسط اول سال چهارم معادل شش میلیون و ۱۶۰ هزار تومان و قسط اول سال پنجم، به پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تومان می‌رسد. موقع پرداخت قسط اول سال‌های ششم و هفتم باید به‌ترتیب چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سه میلیون و ۵۲۰ هزار تومان به حساب بانک بریزید. قسط وام ازدواج ۲۲۰ میلیون تومانی در ابتدای سال هشتم دو میلیون و ۶۲۰ هزار تومان خواهد بود. سال نهم با پرداخت قسط یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومانی شروع می‌شود و ابتدای سال دهم باید ۸۸۰ هزار تومان قسط بدهید

تسهیلات فرزندآوری ۱۴۰۲، به فرزندان متولد سال ۱۴۰۰ به‌بعد تعلق می‌گیرد. طبق قانون، بانک‌ها به ازای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۹۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند پنجم و بیشتر ۱۵۰ میلیون تومان به متقاضیان وام می‌دهند. پدرانی که فرزند آن‌ها چنین شرایطی دارند و تاریخ تولید آن‌ها از روز اول فروردین ۱۴۰۱ به این طرف است، حداکثر تا دو سال پس از تولد فرصت دارند برای دریافت تسهیلات فرزندآوری به‌صورت اینترنتی ثبت‌نام کنند.

فاتحان فروتن وام بانکیوام ازدواج ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و به حداقل ۱۸۰ میلیون برای هر نفر رسیده

 

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به پدر، یک‌بار برای هر فرزند متولد شده امکان‌پذیر است. دوره بازپرداخت هر یک از این تسهیلات نیز به ترتیب سه سال، چهار سال، پنج سال، شش سال و هفت سال است و با توجه به تنفس شش ماهه در نظر گرفته شده، سررسید اولین قسط وام قرض‌الحسنه فرزندآوری، شش ماه بعد از تاریخ عقد قرارداد و پرداخت تسهیلات خواهد بود. متقاضیان وام فرزندآوری پس از ثبت‌نام در سامانه مربوطه باید پس از گذشت ۱۲ روز کاری همراه با مدارکی، چون اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه پدر و فرزند، اصل و کپی کارت ملی پدر، کدپستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت و کد رهگیری ۱۰ رقمی به شعبه معرفی شده توسط سامانه مراجعه کرده و درخواست تشکیل پرونده بدهند. برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری علاوه بر سفته، به یک ضامن معتبر نیاز است. متقاضیان ۴۵ روزکاری مهلت دارند نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کنند.

بانک مرکزی می‌گوید در طول سال ۱۴۰۱، بانک‌های کشور روی هم رفته ۳۳ همت به متقاضیان دریافت تسهیلات فرزندآوری وام داده‌اند. تعداد متقاضیان خوش اقبال هم ۸۲۴ هزار و ۹۰۸ نفر گزارش شده است. یعنی سال گذشته هر متقاضی موفق شده تقریبا ۴۰ میلیون تومان وام فرزندآوری بگیرد.

بیشتر بدانید | اگر قبل سال ۱۴۰۰، دو فرزند داشته‌اید و تاریخ تولد فرزند شما اول فروردین ۱۴۰۰ به‌بعد باشد، می‌توانید طبق قانون در سامانه ثبت‌نام کنید و با تکمیل مدارک برای دریافت مبلغ ۹۰ میلیون تومان به‌عنوان تسهیلات فرزندآوری بچه سوم اقدام کنید. سود وام فرزندآوری هم براساس قوانین و مقررات وام‌های قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود

تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ نصیب ۲۲۴ هزار ۴۶۰ نفر شده است. در مقایسه با آمار غیررسمی مستاجران کشور، عدد کمی است، اما بانک مرکزی می‌گوید، چون از ششم تیر تا پایان سال، ۲۵۳ هزار و ۲۱۱ متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن موفق به تشکیل پرونده شده‌اند، از آمار نهایی رضایت دارد. آمار‌ها می‌گویند بانک‌های کشور پارسال روی هم رفته ۱۳ همت، معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان وام ودیعه مسکن پرداخت کرده‌اند. با تقسیم رقم کل تسهیلات پرداختی به تعداد دریافت‌کنندگان به عدد متوسط ۵۸ میلیون تومان می‌رسیم. بانک مرکزی پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن با شرایط پارسال را تا انتهای شهریور ۱۴۰۲ تمدید کرده است، اما آن‌هایی که در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ از این کمک‌هزینه استفاده کردند، امکان دریافت آن را ندارند.

وام ودیعه مسکن اساسا برای متاهل‌هاست، اما زنان مجرد بالای ۳۵ سال و مردان مجرد بالای ۴۵ سال می‌توانند روی دریافت آن حساب باز کنند. داشتن و ارائه اجاره‌نامه رسمی یکی دیگر از شرایط دریافت وام ودیعه مسکن است و اقساط آن با احتساب مهلت پنج ساله برای بازپرداخت و سود ۱۳ درصدی، در تهران نهایتا ماهی دو میلیون و ۲۷۵ هزار تومان و در شهر‌های کوچک چیزی نزدیک ۹۰۶ هزار تومان است. البته بعضی از متقاضیان گزارش داده‌اند در بعضی بانک‌ها نهایتا ناچار به پرداخت سود ۱۸ درصد شده‌اند.

سقف وام ودیعه مسکن در تهران ۱۰۰ میلیون تومان است. با احتساب سود ۱۳ درصدی و مهلت بازپرداخت ۶۰ ماهه، متقاضی وام ودیعه مسکن در تهران باید ماهیانه دو میلیون و ۲۷۵ هزار و تقریبا ۳۰۰ تومان قسط بدهد. بعد از پنج سال، این متقاضی بابت ۱۰۰ میلیونی که به‌عنوان تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده، ۱۳۶ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۴۳۸ تومان به بانک پس می‌دهد.

 

وام ودیعه مسکن برای متقاضیان ساکن سایر کلانشهر‌ها، جز تهران عدد ۷۰ میلیون تومان است. این رقم به متقاضیان در کرج، قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز پرداخت می‌شود و کسانی که تسهیلات دریافت می‌کنند، با توجه به مهلت بازپرداخت پنج‌ساله، باید ماهی یک میلیون و ۵۹۲ هزار تومان به‌عنوان اقساط کنار بگذارد. اینطوری در پایان ۶۰ ماه، جمع رقمی که جای ۷۰ میلیون وام دریافتی به بانک برمی‌گردانند به ۹۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۰۷ تومان می‌رسد.

رقم وام ودیعه مسکن در سایر شهر‌های کشور ۴۰ میلیون تومان است. با احتساب سود ۱۳ درصدی و مهلت بازپرداخت پنج ساله، دریافت‌کنندگان این وام باید توانایی پرداخت ماهی ۹۱۰ هزار و ۱۲۳ تومان قسط را داشته باشند. رقمی که این گروه بعد از ۶۰ ماه، به بانک برمی‌گردانند معادل ۵۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۷۵ تومان خواهد بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها