کد خبر: ۲۲۳۹۰
۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار، قیمت‌ها را در بازار صعودی کرده است؛ اتفاقی که اخیرا نیز مورد انتقاد شدید رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو قرار گرفت و او از کمیاب شدن خودروهای صفر در بازار گفت.
به گزارش جدید پرس:

 بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت خودروهای صفر در بازار روندی صعودی دارد، به طوری که خودروهای مدل ۱۴۰۲ رشدهای عجیب و غریب قیمتی را تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد قیمت‌ها از ابتدای سال خیال ایستادن ندارد و روندی که در بازار می‌شود، فقط صعودی است.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که پژو۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ تنها در ۱۰ روز گذشته ۴۰ میلیون تومان گران شده است و در بازار به قیمت ۶۸۰ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ نیز در بازار به قیمت یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رود و این در حالی است که این خودرو ۱۰ روز قبل ۸۰ میلیون تومان ارزان‌تر بود. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم در بازار رشد ۳۰ میلیون تومانی قیمت را تجربه پیدا کرده و به قیمت ۷۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رود.

بنا به این گزارش، دناپلاس دنده ای ساده مدل ۱۴۰۲ در بازار ۸۵۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده و این در حالی است که ۱۰ روز قبل این خودرو ۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر بود. دناپلاس اتوماتیک توربو مدل ۱۴۰۲ هم ۶۰ میلیون تومان گران شده و یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو در بازار/ این خودروها نایاب شدند

پشت پرده گرانی خودرو به روایت فعالان بازار

در این شرایط، فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند تنها در صورتی که عرضه خودرو افزایش پیدا کند و شاهد محدودیت در عرضه نباشیم، قیمت‌ در بازار خودرو کنترل خواهد شد.

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد دلایل افزایش قیمت‌ها می‌گوید: دلیل اصلی گرانی‌های اخیر به عرضه کم خودرو برمی‌گردد.

به گفته او، اتفاقی که شاهد آن هستیم این است که خودرو کمتر فاکتور شده و محدودیت عرضه باعث شده است در حال حاضر خرید خودروی داخلی صفر به سختی انجام می‌شود و کسی که خریدار است، مجبور شود به هزار و یک جا برود تا بتواند خودرو تهیه کند؛ البته با قیمت بالاتر که علت اصلی آن هم این است که فعلا عرضه خودرو به آن صورت در بازار انجام نمی‌شود و خودرو کم است.

موتمنی متذکر می‌شود: از فروردین ۹۷ تا امروز خودروهای داخلی تقریبا ۱۸ تا ۱۹ برابر شده است که یکی از دلایل اصلی افزایش نجومی قیمت خودرو، محدودیت عرضه است.

دلیل گرانی‌ها به روایت وزیر صنعت

اما در این میان، سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، قیمت‌های بالا در بازار آزاد خودرو را کاذب می‌داند. وی اعتقاد دارد: بخشی از این وضعیت بازار خودرو مربوط به مافیاست.

فاطمی‌امین توضیح می‌دهد: دو علت این قیمت‌های کاذب، تقاضای کاذب بخاطر تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و همچنین مافیا است که نمی‌خواهد قیمت بشکند، چون از این وضعیت نفع می‌برد. بنابراین قیمت‌سازی صورت می‌گیرد که راه حل این معضل، افزایش تولید و تمرکز بر واردات است.

وزیر صنعت در پاسخ به اینکه چقدر زمان می‌برد تا قیمت بازار به کارخانه نزدیک شود، عنوان می‌کند: امیدواریم امسال این موضوع حل شود. برآورد ما این است با افزایش تولید و واردات تا اواسط امسال برای بسیاری از خودروها و تا پایان سال برای همه خودروها این مشکلات را نداشته باشیم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها