کد خبر: ۱۸۸۵۲
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران در مورد قیمت‌ مبلمان گفت: قیمت یک دست مبلمان راحتی معمولی که قشر متوسط جامعه یک سال پیش می‌توانستند با ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان بخرند الان به ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان رسیده و مردم دیگر توان خرید آن را ندارند.
به گزارش جدید پرس:

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران در مورد وضعیت بازار مبل در آستانه عید به همشهری آنلاین گفت: تقاضا برای خرید مبل نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افت کرده است.

علیرضا عباسی با بیان اینکه گرانی مواد اولیه سبب شده است قیمت نهایی مبل بالا برود، ادامه داد: یک دست مبلمان راحتی معمولی که قشر متوسط جامعه یک سال پیش می‌توانستند با ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان بخرند الان به ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان رسیده و مردم دیگر توان خرید آن را ندارند.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران در مورد علت گرانی مواد اولیه هم بیان کرد: قیمت همه مواد اولیه اعم از اسفنج، پارچه و فوم امسال چندبرابر بالا رفته که علت آن گرانی نرخ دلار است.

عباسی ادامه داد: در تولید مبلمان ما فرایند تامین، تولید و توزیع را داریم. امسال در تامین مواد اولیه با مشکلات زیادی مواجه شده‌ایم چون یک‌سری از مواد اولیه داخلی و یک‌سری هم وارداتی است. متاسفانه بر تامین‌کنندگان مواد اولیه داخلی هم نظارت نمی‌شود و آنها هر طور دلشان می‌خواهد قیمت‌ها را تعیین می‌کنند و به نحوی انحصار ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: برای نمونه، طی دو سه هفته اخیر که دلار ناگهان بالا رفت تامین‌کنندگان داخلی دیگر مواد اولیه نمی‌فروشند و آن را نگه داشته‌ و منتظرند ببینند سال آینده قیمت‌ها چه می‌شود در حالی که این رفتار آنها به ضرر تولیدکنندگان است و تولیدکنندگان پیش مشتریان خود بدقول شده‌اند.

 

سفارشات عید مردم هنوز آماده نشده است

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران توضیح داد: وقتی مشتری سفارش می‌دهد حدود یک ماه طول می‌کشد تا سفارش او آماده شود. الان هم مردم برای عید سفارش داده‌اند اما مواد اولیه نیست. از طرف دیگر، واردات با مشکل مواجه شده است و باز یک‌سری دلال و واسطه در میان تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان محصول نهایی هستند که همه اینها باعث می‌شود روز به روز قیمت کالا بالاتر برود و الان قیمت محصول نهایی اینقدر افزایش قیمت داشته که مردم قدرت خرید آن را ندارند.

عباسی ادامه داد: وقتی قدرت خرید پایین می‌آید به ضرر تولیدکنندگان است و آنها چون نمی‌توانند هزینه‌ها را تامین کنند مجبور می‌شوند کارگرانشان را جواب کنند.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران به تاثیر تورم بر صنف تولیدکنندگان مبلمان هم اشاره کرد و در این زمینه گفت: مشکل دیگری که در شرایط دشوار فعلی اکثر واحدهای صنفی از جمله ما با آن مواجه هستیم بحث تورم است که باعث شده سرمایه ما به نصف کاهش یابد.

عباسی توضیح داد: سرمایه واحدهای صنفی که پول نقد نیست بلکه کالایی است که در مغازه‌های خود دارند. یک مغازه مبل‌فروشی هم مانند یک طلافروش وقتی کالای خود را بفروشد فردا باید آن را با قیمت گران‌تری تهیه کند و به این ترتیب مدام از تورم عقب می‌ماند.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران ادامه داد: در چنین شرایطی باید یک فکر اساسی شود که پیشنهاد ما به عنوان کسانی که سال‌هاست در این صنف فعالیت کرده‌ایم این است که نباید هیچ مشکلی بر سر راه تامین مواد اولیه باشد. برای همین در بحث گمرکات و مالیات باید از تامین‌کنندگان مواد اولیه حمایت شود البته بر آنها نظارت هم بشود چون وقتی نظارت نباشد انحصار ایجاد می‌شود. همچنین، وزارت اقتصاد و دارایی باید در تعیین مالیات برای واحدهای صنفی به بحث تورم توجه کند چون همانطور که اشاره کردم تحت تاثیر تورم سرمایه‌ اکثر تولیدی‌ها و واحدهای صنفی نصف شده است.

 

علت تفاوت قیمت مغازه‌های مبل‌فروشی با کارگاه‌های مبل‌سازی چیست؟

عباسی در ادامه همچنین در مورد علت تفاوت چشمگیر قیمت مبلمان در پاساژها با کارگاه‌های تولید مبلمان گفت: مبلمان کالای حجیمی است و جای زیادی اشغال می‌کند برای همین فروشندگان مبل مجبور به اجاره جای بزرگی هستند که به تناسب متراژ و موقعیت مکانی اجاره‌ مغازه و نمایشگاه آنها بالا می‌رود. از آنجایی هم که اجاره روی مبلمان حساب می‌شود به همین دلیل قیمت مبل در نمایشگاه‌ها و مغازه‌های مبل‌فروشی سطح شهر با کارگاه‌های تولیدی مبلمان تفاوت زیادی دارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها