کد خبر: ۱۸۷۸۱
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
امروز قیمت دلار در مرکز مبادله و بازار آزاد کاهش داشت. کاهش هزار تومانی قیمت در هر دو بازار نشان از فاز انتظاری معامله‌گران ارز دارد. علاوه بر این، دلار در انتظار نتیجه شورای حکام است تا تعیین تکلیف شود.
به گزارش جدید پرس:

قیمت دلار امروز در مرکز مبادله و بازار آزاد کاهش داشت. روز گذشته قیمت دلار روند افزایشی محدودی داشت و بازار نسبت به سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در فاز انتظاری فرو رفت.

تحلیلگران معتقدند بازارهای مالی منتظر نتایج سفر گروسی هستند تا دریچه‌ای برای مذاکرات برجام باز شود. امروز نیز مانند دیروز حضور فروشندگان و خریداران در بازار قوی نبود اما دلار برخلاف روز گذشته نوسانات کاهشی محدودی داشت.

اختلاف ۹ هزار تومانی ارز مبادله‌ای و آزاد

امروز قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا کاهش هزار و ۲۳۷ تومانی داشت. اسکناس آمریکایی ۴۳ هزار و  ۵۷۹ تومان در این مرکز کشف قیمت شد. از سوی دیگر قیمت دلار در بازار آزاد نیز به پله دوم کانال ۵۰ هزار تومانی برگشت. در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد و مرکز مبادله‌ای ۹ هزار تومان تفاوت قیمت دارد.

قیمت درهم که در ابتدای هفته گذشته تا کانال ۱۶ هزار تومانی هم پیشروی کرده بود و فعلان بازار این افزایش قیمت حواله درهم را هشداری برای افزایش قیمت دلار در تهران می‌دانستند، امروز در کانال ۱۴ هزار تومانی قرار گرفت و با قیمت ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. قیمت دلار هرات نیز کاهش داشت و به نرخ ۵۲ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

آینده دلار به نتیجه شورای حکام گره خورد؟

با وجودی که بازار ارز در انتظار نتیجه سفر گروسی به تهران است، اما از سوی دیگر در روزهای آینده نشست شورای حکام نیز پیش‌روست؛ به اعتقاد تحلیلگران نتیجه این شورا اهمیت بیشتری از سفر گروسی به تهران دارد.

با توجه به چنین اظهاراتی می‌توان گفت که برخی معامله‌گران انتظار دارند که نوسان دلار پس از نشست شورای حکام به شکل معناداری افزایش پیدا کند و بازار از وضعیت مدارا خارج شود. به نظر می‌رسد دلار در روز جاری نیز به شکل قابل توجهی افت یا افزایش قیمت را تجربه نکند تا اواسط این هفته تعیین تکلیف شود.

رفتارهای احساسی مردم در بازارهای مالی بالاست

در همین راستا حمید‌رضا جیهانی کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی قیمت دلار با تعیین تکلیف رویدادهای سیاسی پیش رو شدنی است، به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر موضوع برجام و مذاکرات سیاسی خارجی بازار ارز را در حالت انتظاری قرار داده است. مردم به دنبال این هستند که دارایی‌شان را به جای اینکه در بخش مولد سرمایه‌گذاری کنند به سمت سرمایه‌گذاری در بخش طلا و دلار ببردند.»

وی با اشاره به اینکه شرایط کاملا احساسی و روانی است خاطرنشان کرد: «در حال حاضر انتظارات تورمی و اقتصاد رفتاری وزن بیشتری در اقتصاد، ‌قیمت‌ها و بازارهای مختلف کشور پیدا کرده است.»

وی با اشاره به حباب دلار گفت: «این اسکناس آمریکایی به لحاظ ارزشی نسبت به ریال حباب دارد و از منظر برآوردی، کسانی که حرفه‌ای‌تر رفتار می‌کنند باید از بازار خارج شوند و در بازار جایگزین منتظر بمانند تا قیمت‌ها اصلاح شود.»

جیهانی پیش از این نیز به بورس به عنوان جایگزین مناسب دلار و طلا اشاره کرده و گفته بود: «بازار جایگزین، بورس است. قاعدتا به لحاظ برآوردی اگر بازدهی بهمن‌ماه بازارهای مختلف را ببینید بازدهی بازار طلا و دلار ۳۰ تا ۲۰ درصد مثبت بوده اما بازدهی بازار سرمایه در بهمن‌ماه حدود ۸ درصد منفی بوده است.»

جیهانی اظهار کرد: «در حال حاضر رفتارهای هیجانی و شیدایی مردم، با پمپاژ احساسات زیاد همراه است. از سوی دیگر فعالیت‌های زیرساختی اصلاحی دولت و نتایج اقتصادی آن اثرات بلند مدت دارد و هنوز ثمرات خود را نشان نداده است.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها