کد خبر: ۱۷۵۵۰
۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
محمد صالحی گفت: تفاوت پسته مرغوب در درشت بودن و ریز بودن آن است و کیفیت آن فرقی با هم ندارد. این‌طور نیست که پسته ریز نامرغوب باشد. افرادی که می خواهند پسته درشت و مرغوب داشته باشند هزینه بیشتری هم پرداخت می‌کنند.
به گزارش جدید پرس:

از چند سال گذشته که پسته جهش قیمت را تجربه کرد دیگر بسیاری از افراد به سختی این قلم از آجیل را فراهم می‌کنند و برخی حتی از کاسه آجیل خود آن را حذف کردند. قیمت پسته چند روزی است که خبرساز شده است. پسته‌های ۱ میلیونی در بازار خودنمایی می‌کند و کام مردم را در نزدیکی عید تلخ کرده است. باید محاسبه کرد هر یک عدد پسته با پسته ۱ میلیون تومانی چقدر در می‌آید. قطعا امسال هم با وضعیت اقتصادی که وجود دارد این قلم بازهم از سبد خرید خانواده‌ها حذف می شود. گسترش نیوز پیرامون اخبار جدید و گرانی پسته با محمد صالحی، رئیس هیئت مدیره انجمن پسته به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

قیمت پسته تحت تاثیر از نرخ دلار

محمد صالحی، رئیس هیئت مدیره انجمن پسته پیرامون گران شدن قیمت پسته گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد پسته ایران صادر می‌شود، قیمت این محصول به دلار وابسته است و به دلیل افزایش قیمت دلار در چند ماه اخیر به طبع قیمت پسته هم تغییر کرد.

 

محمد-صالحی

 

وی در پاسخ به خبرنگار گسترش نیوز در خصوص اینکه پسته محصولی داخلی است، چرا باید نرخ آن با دلار محاسبه شود، خاطرنشان کرد: به این دلیل که بیشتر تولید پسته کشور صادراتی است. کشاورز محصول خود را که با مشکلات فراوان تولید می‌کند به کسی که با قیمت بیشتر خریداری می‌کند، می‌فروشد. کشاورزان با قیمت مشخص به تجار و فروشنده داخلی جنس خود را ‌می‌فروشد. بازار تجارت، بازار آزاد است و ما به کشاورز برای کنترل قیمت نمی‌توانیم بگوییم به چه کسی چه جنس خود را بفروشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن پسته افزود: کشاورز ۴۰ درصد زیر قیمت بازار به خریدار جنس را می فروشد و گرانی پسته که اخیرا در اخبار و شبکه‌های مجازی اعلام می‌شود توسط فروشنده‌ها صورت می‌گیرد.

سود خرده فروشان بیشتر از کشاورز است

صالحی اظهار داشت: ۵ درصد محصول کشاورزان به صورت دستچین و یک دست است. محصولات ارزان‌تر هم در بازار وجود دارد که از کشاورز ارزان‌تر خریداری شده است. قیمت‌های ۱ میلیونی که اعلام می‌شود برای آن ۵ درصد پسته صادراتی و دستچین شده است؛ کشاورز با قیمت ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومان به خرده فروشان پسته خود را می‌فروشند که اگر قیمت‌های اعلام شده واقعی باشد یعنی خریداران حداقل ۱۶۰ درصد به روی قیمت خریداری شده سود می‌برند.

پسته‌های ریز برای خرید به صرفه‌تر است

وی در رابطه با پسته‌های قیمت مناسب در بازار ادامه داد: تفاوت پسته مرغوب در درشت بودن و ریز بودن آن است و در کیفیت آن فرقی با هم ندارد. این‌طور نیست که پسته ریز نامرغوب باشد. افرادی که می خواهند پسته درشت و مرغوب داشته باشند هزینه بیشتری هم پرداخت می‌کنند. در بازار خشکبار، پسته ۴۰۰ هزار تومانی هم وجود دارد اما سایز آن کمی ریزتر است. حتی خودمان هم بیشتر از پسته های ریز استفاده می کنیم.

صالحی در ادامه گفت: در بازار پسته قیمت‌ها متفاوت است. افراد با هر بودجه‌ای که دارند، می توانند پسته خریداری کنند. همانطور که در ابتدا گفتم تفاوت تنها در اندازه آن‌ها است نه کیفیت! مردم برای خرید حق انتخاب دارند.

قیمت پسته تغییر نمی‌کند

این مقام مسئول ضمن بیان میزان تقاضا در بازار اعلام کرد: توان خرید در میان مردم کاهش یافته است به همین دلیل تقاضا داخلی کاهش یافته است و بازار شب عید مانند سال‌های گذشته نیست. نسبت به ۴،۵ سال گذشته وضعیت بازار بسیار اسفناک شده است. قیمت های موجود در بازار قیمت شب عید است و به نظر نمی رسد تغییری داشته باشد.

صالحی در پایان گفت: زمانی پسته ایران رتبه اول در دنیا را داشت اما اکنون در رتبه دوم است که با رتبه سوم هم برابری می‌کند. به همین دلیل تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد تقاضا کاهش یافته است. وضعیت صادرات هم کاهش پیدا کرده است در حال حاضر عرضه و تقاضا در صادرات با هم برابری می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها