کد خبر: ۱۴۷۹۴
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
​تیم ملی از شکست مقابل آمریکا و حذف از جام جهانی ضرر هنگفتی را متحمل شده است.
به گزارش جدید پرس:

تیم ملی ایران با شکست مقابل آمریکا فرصت صعود به مرحله حذفی جام جهانی ۲۰۲۲ را از دست داد تا طلسم تاریخی فوتبال ایران شکسته نشود. پیش از جام جهانی با توجه به قرعه نبستا خوب تیم ملی و ترکیب پرستاره‌ای که در اختیار کادر فنی قرار داشت تصور می‌شد ایران بتواند اولین بار از دور گروهی صعود کند. با این حال تیم ملی با کارلوس کی‌روش موفق عمل نکرد و با تنها یک برد و دو شکست مقابل آمریکا و انگلیس به کار خود پایان داد.

صعود از مرحله گروهی جام جهانی می‌توانست زمینه را برای ترانسفر بازیکنان ایرانی به لیگ‌های معتبر اروپایی فراهم سازد و اعتبار ویژه‌ای به فوتبال ایران دهد اما ماجرا فقط به این خلاصه نمی‌شود. در واقع تیم ملی اگر موفق می‌شد مقابل آمریکا امتیاز بگیرد از نظر مالی هم سود هنگفی به فوتبال ایران می‌رسید. فیفا در هر دوره از جام جهانی برای تیم‌های حاضر در این مسابقات پاداش‌های مختلفی در نظر می‌گیرد که براساس عملکرد تیم‌ها بین آن‌ها تقسیم می‌شود. ایران با حضور در جام جهانی و حذف در مرحله گروهی مبلغ ۱۰.۵ میلیون دلار از فیفا پاداش گرفته که مبلغ قابل توجهی به حساب می‌آید. اگر شاگردان کارلوس کی‌روش موفق به صعود از دور گروهی می‌شدند این رقم به ۱۴.۵ میلیون دلار می‌رسید و این یعنی فوتبال ایران با شکست مقابل آمریکا مبلغی در حدود ۱۴۴ میلیارد تومان ضرر کرده است!

[ضرر ۱۴۴ میلیاردی ایران از شکست مقابل آمریکا!]

فوتبال ایران در شرایطی این فرصت طلایی را از دست داده که همین حالا با مشکلات مالی زیادی مواجه است و پاداش ۴ میلیون دلاری می‌توانست وضعیت فدراسیون فوتبال را تغییر دهد و بودجه چند ماه این فدراسیون را تامین کند.

البته این تمام ماجرا نیست و حذف تیم ملی حتی به تیم‌های باشگاهی هم ضرر زده است. فیفا به ازای هر روز حضور بازیکنان در قطر مبلغ ۱۰ هزار دلار به تیم‌های باشگاهی آن‌ها پرداخت می‌کند و هرچه مدت حضور بازیکنان در جام جهانی بیشتر شود، پاداش باشگاه‌ها نیز افزایش می‌یابد. استقلال، پرسپولیس و سپاهان سه باشگاهی بودند که در جام جهانی بازیکن داشتند و می‌توانستند از پاداش فیفا بهره‌مند شوند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها