کد خبر: ۱۲۲۹۳
۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
برخلاف وعده مسوولان درباره کاهش قیمت، اما قیمت‌ها تغییر آن‌چنانی نداشته است و هر کیلو برنج بین ۶۵ تا ۱۱۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رود.
به گزارش جدید پرس:

هم‌اکنون در خصوص برنج وارد بحث قیمت‌گذاری نشده‌ایم و در حال رصد بازار هستیم؛ این اظهار اخیر معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی است؛ آن هم در شرایطی که این روزها شاهد عبور قیمت برخی از اقلام برنج از ۱۰۰ هزار تومان برای هر کیلو هستیم و این کالای پرمصرف در محدوده قیمتی ۶۵ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بر همین اساس، چندی پیش جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج با انتقاد نسبت به شیوه قیمت‌گذاری برنج، می‌گوید: بیش از یک ماه از وعده تعیین نرخ برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی می‌گذرد و قرار است نرخ فروش برنج را اعلام کند، اما دولت اعلام نرخ برنج را به تعویق می‌اندازد که به‌واسطه آن، ممکن است بازار آشفته‌ای در ماه‌های مهر و آبان داشته باشیم.

فرامرز علی‌نیا، رییس سابق موسسه تحقیقات برنج کشور نیز معتقد است: بعد از جهشی که در نرخ برنج از سال ۱۴۰۰ رخ داد، کشاورزان اولویت خود را حفظ منافع مالی قرار دادند و به همین علت، دیگر تمایل به فروش محصول با هر قیمتی ندارند. در نتیجه کشاورزان از اواخر مرداد شالی‌های خود را به بازار عرضه نکردند و منتظر بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها هستند. این شرایط وظیفه کنترل و مدیریت بازار بر عهده دولت است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نرخ انواع برنج‌های عطری و مرغوب ایرانی از جمله طارم، دم‌سیاه و هاشمی در خرده‌فروشی‌ها به صورت فله در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است.

بر همین اساس، در خرده‌فروشی‌ها قیمت برنج شیرودی کیلویی ۶۷ هزار تومان، فجر کیلویی ۷۸ هزار تومان، ندا کیلویی ۶۵ هزار تومان و رمضانی کیلویی ۷۹ هزار تومان اعلام می‌شود.

ابن قیمت‌ها در حالی در بازار دیده می‌شود که به دلیل وعده‌های مسوولان مبنی بر کاهش قیمت برنج، بسیاری از مردم انتظار دارند قیمت‌های برنج را پایین‌تر از نرخ‌های فعلی ببینند. آنها معتقدند که هنوز قیمت برنج آنطور که انتظار داشته‌اند در بازار پایین نیامده است و کاهش قیمت‌ها چندان چشمگیر نیست.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها