کد خبر: ۵۵۴۰
۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
یک کارشناس حوزه کار بر ضرورت تعریف رشته های دانش بنیان در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: وزارت کار و وزارت علوم با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باید در این زمینه وارد عمل شوند تا در رشته های دانش بنیان و رشته‌هایی که بازار کار به آنها نیاز دارد، دانشجو جذب شود.
به گزارش جدید پرس:

علی اصلانی، با اشاره به نبود تناسب بین برخی از رشته های دانشگاهی با نیاز بازار کار، اظهار کرد: در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار کار نمی‌خواند و در بحث تربیت دانشجو در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی ها به گونه‌ای نبوده که رشته‌های تحصیلی مطابق با نیاز بازار کار باشد.

وی افزود: برخی از رشته هایی که اکنون در دانشگاه‌ها تدریس و بر اساس آن دانشجو جذب می شود، با توجه به شرایط روز و بازارکار نیازمند اصلاح و بازنگری است چون ظرفیت ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان در این رشته ها فراهم نشده است.

این فعال حوزه کار با اشاره به ارائه‌ آموزش‌های مهارتی در کشورهای دیگر اظهار کرد: در بسیاری از کشورها از دوران دبستان دانش‌آموزان با دوره های مهارت آموزی آشنا می شوند و کارآموزی عملی را می گذرانند. سپس بر اساس شناسایی استعدادها، دانش آموزان را به سمت بازار کار آن مهارت سوق می‌دهند.

اصلانی با بیان اینکه افرادی که قبل از ورود به بازار کار آموزش های لازم را دیده‌اند، در سن ۱۸ سالگی جذب کار شده اند، گفت: متاسفانه زیربنای چنین کاری را در کشور فراهم نکرده ایم و الزام به مهارت آموزی در جوانان و دانشجویان فرهنگسازی نشده است.

وی درعین حال با اشاره به فلسفه تاسیس دانشگاه های علمی ـ کاربردی گفت: دانشگاه های علمی ـ کاربردی با این هدف تشکیل شد که نیروی مورد نیاز مجموعه‌ها و کارخانه ها از طریق دانشجویانی که از این دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند تامین شود. در واقع افراد در کنار دروس تئوری، در محیط کار آموزش عملی ببینند و در داخل مجموعه‌ها به کار گرفته شوند تا کیفیت کار بالا برود.

این فعال حوزه کار با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در توسعه تولیدات دانش بنیان، گفت: اگر به سمت تولیدات دانش بنیان برویم دیگر به خروج ارز از کشور برای وارد کردن محصولات دانش بنیان نیازی نیست لذا وزارت علوم، وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با همراهی یکدیگر باید در راستای تعریف رشته های دانش بنیان و درج آن در دفترچه های دانشگاهی اقدام کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها