کد خبر: ۳۲۴
۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
حامد صفری، نویسنده و فعال فضای مجازی از تجربه های خود از اولین استارت آپ خود تا اولین کتاب بین المللی خود می گوید.
به گزارش جدید پرس:

 حامد صفری، نویسنده و فعال فضای مجازی متولد ۱۳۷۱ در شهر تبریز است. او فارغ التحصیل رشته کامپیوتر نرم افزار از دانشگاه تبریز است و در سال ۱۳۹۵ در شهر تبریز اقدام به تأسیس یک استارتاپ بومی با نام تاکسی آنلاین قونقا نمود. این استارت آپ نمونه موفقی از استارتاپ های بومی در ایران بود و بین سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۸ در شهر تبریز فعالیت کرد. در این سال‌ها این استارتاپ علاوه بر موفقیت در بازاریابی اینترنتی منطقه و جذب بیش از ۱۰۰ هزار کاربر فعال و جذب بیش از ۶ هزار راننده در آن شهر توانست به صورت مستقیم و غیر مستقیم مجموعاً بیش از ۱۰ هزار شغل در آن استان ایجاد کند. این استارتاپ که نهایتاً در سال ۱۳۹۸ به دلیل مشکلات عدیده و عدم برخی از حمایت‌ها به فعالیت رسمی خود پایان داد ولی توانست کوله باری از تجربه‌ها را برای بنیانگذار آن به جای بگذارد به گفته حامد صفری این اولین تجربه فعالیت استارتاپی و ایجاد کسب و کار آنلاین برای ایشان بود در این مصاحبه به گذشته فعالیت‌های ایشان و نهایتاً کتابی که اخیراً توسط حامد صفری در آمازون با نام "Digital Marketing in Simple Words" نوشته شده و انتشار یافته صحبت خواهیم کرد.

از چند سالگی شروع به فعالیت در حوزه فضای مجازی کردید؟

من از قبل ورود به دانشگاه در اوایل دوران دبیرستان علاقه خودم به اینترنت و این فضا را احساس کردم از همان زمان شروع به فعالیت‌های کوچک در اینترنت نمودم از علاقه‌های من در ابتدا فروش سرویس هاستینگ یعنی فروش فضای اینترنتی برای وب سایت‌ها بود. آن زمان هنوز مثل امروز به این تعداد دیتا سنتر در ایران نبود و ما مجبور بودیم جهت اجاره سرور به شرکت‌های خارجی اقدام کنیم مشکلات عدیده ای من جمله مشکلات پرداخت و پشتیبانی و ارتباطات به دلیل تحریم‌ها، آن زمان گریبان گیر کار ما بود، این اولین فعالیت من در حوزه اینترنت بود که بعدها علاقه بیشتری نسبت به حوزه استارتاپ‌ها پیدا کردم و مطالعات خودم را در مورد شرکت‌های استارتاپی خارجی برای اخذ ایده و نوع راه‌اندازی آنها معطوف نمودم.

ایده تاکسی آنلاین چگونه به ذهن شما خطور کرد؟

حامد صفری افزود: شرکت اوبر هنوز سه یا چهار سال بود که فعالیت خود را به صورت رسمی در آمریکا شروع کرده بود و بعد از آن شرکت لیفت به عنوان رقیب آن فعالیت خود را در همان کشور به صورت گسترده آغاز کرد. در واقع من برای اولین بار با آن شرکت آشنا شدم و شروع به مطالعه بر روی نحوه عملکرد سیستم و نحوه ارتباط مشتری با راننده نمودم. اولین اقدام من که در آن زمان برنامه نویسی تحت وب را شروع کرده بودم، با تشکیل تیمی در تبریز اقدام به اجرای سناریو این نرم افزار جهت بومی سازی و انتقال تکنولوژی به ایران کردم. تیم ما در ابتدا متشکل از دو برنامه نویس تحت وب و یک برنامه نویس موبایل بود البته تمرکز ما بیشتر در روی موبایل‌های اندروید بود به این صورت اولین نسخه استارتاپ ما در سال ۱۳۹۵ به بازار منتشر شد. هنوز آن زمان شرکت‌هایی که در ایران بودند فعالیت گسترده‌ای نداشتند و حتی نام زیادی از آنها در بازار نبود و این اولین باری بود که در شهر تبریز چنین سیستمی روی کار آمد. ما در ادامه با بومی سازی سیستم نقشه و ژِئو متریک با اجرای سیستم کاملاً بومی توانستیم یک سیستم مستقل بومی و دانش بنیان ارائه بدهیم.

از استارت آپ تا دیجیتال مارکتینگ

از کتاب اخیر خود بگویید در چه رابطه‌ای است و در کجا منتشر شده؟

کتاب اخیر من در رابطه با اصول و مبانی دیجیتال مارکتینگ نوشته شده که سعی کرده ام تمامی سرفصل‌های دیجیتال مارکتینگ را در این کتاب مورد بررسی و توصیف قرار دهم و سعی کردم تمامی موارد به زبان ساده بیان شود. کتاب من که با نام " Digital Marketing in Simple Words " به زبان انگلیسی نوشته شده در تمامی فروشگاه‌های معتبر خارجی من جمله آمازون در دسترس است.

حامد صفری اذعان داشت این کتاب بر اساس آخرین تاپیک های دانشگاه‌های معتبر خارجی تهیه و تدوین شده و در آن سعی شده تمامی شاخه‌ها و زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی برای افراد مبتدی تدوین گردد.

درحال بازنویسی این کتاب به زبان فارسی با عنوان "دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده" هستم بگونه ای که کاملاً کاربردی و مطابق با شرایط بازار در ایران باشد همچنین امیدوارم که بتوانم به زودی این کتاب را در کشور به چاپ برسانم تا قدمی مثبت برای پیشرفت کاربران کسب و کارهای حوزه اینترنت باشد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها