کد خبر: ۹۳۴۷
۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
دلار در برابر سبدی از همتایان خود در روز دوشنبه (پنجم سپتامبر) به بالاترین ارزش خود در ۲۰ سال گذشته رسید، استرلینگ و یورو بزرگترین بازنده‌ها بودند زیرا توقف عرضه گاز روسیه از خط لوله اصلی آن به اروپا نگرانی‌ها را در مورد قیمت و رشد انرژی برانگیخته است.
به گزارش جدید پرس:

 به نقل از اکونومیک، یورو در معاملات اولیه آسیا به ۰.۹۹۰۱ دلار رسید که کمی بالاتر از ۰.۹۹۰۰۵ دلار در ماه گذشته بود و پوند به کمترین میزان ۱.۱۴۵۸ دلار نزدیک شد.

روسیه ضرب‌الاجل شنبه برای از سرگیری جریان از خط لوله نورد استریم را به دلیل نشت نفت در یک توربین لغو کرد که همزمان با اقدام وزرای دارایی گروه هفت بود که سقف قیمت نفت روسیه را اعلام کردند.

به‌طور مشابه، پوند نیز به دلیل نگرانی در مورد افزایش هزینه‌های انرژی کاهش یافته است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در آخر هفته گفت: اگر همانطور که انتظار می‌رود، نخست‌وزیر بعدی بریتانیا شود، اقدامات فوری را برای مقابله با افزایش صورت‌حساب‌های انرژی و افزایش عرضه انرژی انجام خواهد داد.

ین با ۱۴۰.۳۲ در هر دلار، نزدیک به پایین‌ترین سطح ۲۴ سال اخیر تحت فشار قرار گرفت. دلار استرالیا، حساس به ریسک ۰.۴ درصد کاهش یافت و نزدیک به پایین‌ترین سطح هفت هفته‌ای خود در ۰.۶۷۸۲ دلار بود.

شاخص دلار آمریکا به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر و  بالای ۱۱۰.۰۸ رسید.

ویشنو واراتان، رئیس اقتصاد و استراتژی بانک میزوهو در سنگاپور گفت: «به نظر می‌رسد افزایش ریسک ژئوپلیتیکی و در نتیجه شوک‌های نامطلوب تقاضای جهانی احتمالاً تأثیرات غالب خواهد بود. شوک‌های نامطلوب تقاضا در یک محیط ژئوپلیتیکی بسیار نامطلوب احتمالاً تقاضای مطمئن برای دلار آمریکا را تحریک می‌کند و منعکس‌کننده آن خواهد بود. ارزهای اروپایی شاید بدترین ضربه را خواهند خورد».

افزایش نرخ‌های بزرگ در این هفته اعلام می‌شود و بازارها با احتمال ۷۵ درصد افزایش ۷۵ واحد پایه در اروپا و تقریبا ۷۰ درصد احتمال افزایش ۵۰ واحدی در استرالیا را پیش‌بینی کرده‌اند.

قراردادهای آتی صندوق‌های فدرال رزرو حاکی از احتمال ۵۷ درصدی افزایش ۷۵ واحدی است.

در سایر نقاط آسیا، دلار در برابر یوان فراساحلی ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۶.۹۳۸۴ رسید زیرا نگرانی‌ها در مورد اقدامات قرنطینه کووید-۱۹ در این کشور ادامه دارد.

مرکز فناوری جنوبی چین در شنژن گفت: از روز دوشنبه اقدامات محدودکننده ضد ویروسی را اتخاذ خواهد کرد، در حالی که چنگدو از تمدید محدودیت‌های قرنطینه خبر داد زیرا این کشور با شیوع جدیدی دست و پنجه نرم می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها