کد خبر: ۱۸۳۸۲
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
قیمت دلار که طی هفته گذشته در مسیری افزایشی قرار داشت امروز با ریزش زیادی روبرو شد و چند پله کاهش داشت. حمیدرضا کاهدی کارشناس بازارهای مالی کاهش قیمت دلار را بررسی کرده است.
به گزارش جدید پرس:

 قیمت دلار طی دو هفته گذشته مسیری صعودی و افسارگسیخته را پیموده است. این روند اما ادامه‌دار نبود و قیمت دلار به تدریج وارد فاز اصلاحی شد. حمیدرضا کاهدی، کارشناس بازارهای مالی در این خصوص گفت: دلار سیکلی را از 28 هزار تومان شروع کرد و من فکر می‌کردم فراتر از 51 هزار و 300 تومان نرود اما تا 60 هزار تومان نیز رشد کرد.

او ادامه داد: این روند دو حالت بیشتر ندارد؛ مشابه این حرکت در 20 تا 30 هزار تومان هم اتفاق افتاده بود و از لحاظ ساختاری نیز مشابه همین حرکت بود که کاملا به اتمام رسیده است.

کاهدی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: حالت دوم این است که نهایتا یک ریزموج دیگر از این حرکت باقی مانده و ممکن است دلار را دوباره تا کانال بالاتر پیش ببرد و پس از آن دوباره ریزش کند.

دلار 44 هزار تومانی می‌شود؟

کاهدی عنوان کرد: من سناریوی اول را محتمل‌تر می‌دانم یعنی اینکه دلار روند صعودی خود را تمام کرده باشد؛ با توجه به اینکه این حرکت به روند دلار در کانال 20 تا 30 هزار تومانی نزدیک بوده است، به نظر می‌آید دلار قدرت اصلاح تا زیر کانال 44 هزار تومانی را نیز داشته باشد.

این کارشناس بازارهای مالی همچنین در مورد روند کاهشی دلار بیان کرد: اگر این روند را مد نظر قرار دهیم در دو تا سه ماه آینده نیز شرایط باید همین‌گونه باقی بماند. البته پشت این ریزش‌های سنگین باید خبر بنیادینی نیز باشد.

او ادامه داد: باید بحث مذاکرات و نتیجه سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی با توافقاتی همراه شود و در آن صورت حتی 44 هزار تومان نقطه نهایی نیست؛

این کارشناس بازارهای مالی افزود: با این حال پس از مدتی دوباره روند افزایشی با توجه به موضوع تورم باز می‌گردد. از سوی دیگر هر چند روند بلندمدت دلار مثبت است اما در کوتاه‌مدت اصلاح قیمت را در پیش می‌گیرد.

کاهدی در همین باره به وضعیت بازار سهام و مشابهت حرکت آن با بازارهای موازی اشاره کرد و توضیح داد: بازار سهام نیز در حال ارسال سیگنال مشابهی است. سهام با رشد دلار حرکتی شارپی انجام داد و حالا در حال آماده‌سازی خود برای اصلاح است.

ریزش دلار از کجا شروع شد؟

کاهدی در ادامه بیان کرد: ریزش قیمت دلار با خبر همراهی عراقچی با وزیر امور خارجه کلید خورد اگر چه این گونه اخبار به تمامی ماجرا نمی‌پردازد و نیمه پنهان آن را نمی‌دانیم. ممکن است طرف‌های مختلف بدترین حرف‌ها را هم به یکدیگر بزنند اما بعد با هم توافق را هم امضا کنند. بنابراین شاید نشود خیلی روی این اخبار حساب باز کرد.

این کارشناس بازارهای مالی همچنین گفت: این رشد سنگین برای دولت نیز فشار زیادی دارد چرا که ناکارآمدی سیاست‌ها دولت را نشان می‌دهد بنابراین تمایل دولت برای کنترل قیمت امر چندان عجیبی نیست.

او در خصوص دلیل دیگری برای این کاهش قیمت دلار گفت: سفر پادشاه عمان به ایران نیز باید مد نظر قرار بگیرد که خبرهای مثبتی است؛ در واقع وزن این خبرها کم نیست.

کاهدی بیان کرد: با این حال اما به طور کلی نمی‌توان تا حد زیادی روی این اخبار نتیجه‌گیری کرد چرا که مشخص نیست چقدر از این خبرها واقعا اتفاق می‌افتد و بنابر این من بحثی روی این موارد ندارم و روی نمودار صحبت می‌کنم.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: بر اساس نمودار ریزش قابل توجهی باید در راه باشد که ممکن است لزوما هم دلیل آن برجام نباشد و مثلا در نتیجه کنترل و قیمت‌سازی از سوی دولت باشد. البته این در حد تئوری و حرف است و خیلی نمی توانم به این موارد اعتماد کنم چون حداقل در 20 سال گذشته همه روسای بانک مرکزی همین نظریه‌ها را بیان کرده‌اند.

وی افزود: اما نمودار جزئیات بهتری را می‌گوید؛ من فکر می‌کنم فعلا بازار باید اصلاح کند. رشد عجیبی داشته و اصلاح آن طبیعی است. اخبار بنیادی هم در نهایت همین را تایید خواهد کرد و من فکر می‌کنم در آینده نیز شاید اخبار بهتری منتشر شود. مثلا خبر سفر گروسی می‌تواند تاثیر بگذارد. باید صبوری کرد ببینیم اتفاق مثبتی می‌افتد یا نه.

به طور کلی باید این نکته را مد نظر قرار داد که برای کاهش قیمت دلار در طولانی‌مدت باید شاخص‌های اقتصادی دیگری نیز کنترل شود؛ شاخص‌هایی نظیر تورم و کسری بودجه.

در غیر این صورت ممکن است طی حرکتی اصلاحی و یا خبردرمانی برای مدتی نرخ دلار کنترل شود، اما در بلندمدت در نهایت این اسکناس آمریکایی در مسیری افزایشی قرار خواهد گرفت.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها