کد خبر: ۱۵۹۴۰
۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
از امروز علاوه بر صرافی‌های مجاز، شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت، سپه و صادرات نیز به فروش ارز در سقف ۵ هزاریورو اقدام خواهند کرد.
به گزارش جدید پرس:

همگام با طرح تثبیت ارز کالاهای اساسی، آن طورکه بانک مرکزی اعلام کرده، از امروز برنامه ایجاد تعادل دربازار آزاد نیز توسعه می‌یابد.

گفته شده علاوه بر صرافی‌های مجاز، شعب منتخب ۵ بانک‌ نیز می‌توانند تا سقف ۵ هزار یورو به مشتریان ارز بفروشند.

دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: تیم بانک مرکزی با بررسی عوامل و رفع اشکالات به مداخله و نرخ‌سازی‌ خود ادامه خواهد داد.

از زمان تغییرات مدیریتی در بانک مرکزی روند صعودی قیمت ارز در بازار آزاد به‌طور نسبی کاهش یافته، با این حال در هفته گذشته قیمت ارز برای نزول بیشتر مقاومت می‌کرد.

این موضوع باعث شد تا محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در این‌باره اعلام موضع کند و با اعلام اینکه بانک مرکزی به مداخله خود در بازار ارز ادامه خواهد داد، گفت: ما یک روز خوب، یک روز معمولی و یک روز ناپایدار را در عملیات احیای ثبات قیمت ارز گذراندیم.

در فرصت آخر هفته، تیم بانک مرکزی با بررسی عوامل و رفع اشکالات به مداخله و نرخ‌سازی‌ خود ادامه خواهد داد. رئیس‌کل بانک مرکزی درتلاش است جریان عرضه و تقاضا را در بازار آزاد متعادل کند.

بر همین اساس از هفته قبل فعالیت بازار توافقی ارز متوقف و قرار شد صرافی‌ها تقاضاهای موجود در بازارآزاد را با تخصیص ۵هزار یورو یا معادل آن به مشتریان از طریق بازار متشکل ارزی تامین کنند.

تفاوت رویکرد جدید بانک مرکزی با قبل این است که قیمت‌ها در بازار متشکل متناسب با بازار آزاد کشف خواهد شد. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی در تلاش است از این طریق حجم تقاضا به‌ویژه تقاضاهای سفته بازانه را در بازار آزاد کاهش دهد.

عرضه از طریق ۵ بانک

بانک مرکزی دیروز اعلام کرد از امروز علاوه بر صرافی‌های مجاز، شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت، سپه و صادرات ایران به فروش ارز در سقف معادل ۵ هزاریورو اقدام خواهند کرد.

هنوز مشخص نیست آیا این افزایش عرضه می‌تواند جریان عرضه و تقاضا در بازار آزاد ارز را متعادل کند یا خیر. اما تجربه یک هفته گذشته نشان می‌دهد حجم تقاضا برای خرید در بازار آزاد بسیار زیاد است.

بر همین اساس بانک مرکزی در تلاش است از طریق افزایش عرضه، بازار را متعادل کند و تخصیص ارز از طریق بانک‌ها در کنار صرافی‌ها نیز به همین دلیل انجام می‌شود.

مسعود توکلی یک کارشناس ارزی در این‌باره می‌گوید: رفع محدودیت از صرافی و خرید و فروش ارز به جریان ارزی کشور کمک بزرگی می‌کند و بازار را شکل می‌دهد. قبلا صرافان خرید و فروش ارز را تحت یک‌سری قیدهایی انجام می‌دادند و محدودیت‌هایی اعمال می‌شد، اما اکنون این محدودیت‌ها رفع شده و دامنه فعالیت صرافان بهبود یافته است.

به‌گفته وی گسترش دامنه فعالیت صرافان و رفع قیود در خرید و فروش ارز به گردش ارزی کشور کمک می‌کند.

یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق ایران و عراق نیز در این‌باره گفت: تقاضای واقعی ارز سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است و باید این نیاز را تامین کرد. زمانی که مسئولان کشور اعلام می‌کنند نرخ تورم ۴۰ درصد است، افراد راه‌های مختلفی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود انتخاب می‌کنند که آسان‌ترین آن خرید ارز است، بنابراین تقاضایی نیز برای ارز حول همین محور صورت می‌گیرد. به‌گفته او ۲تا ۳برابر حجم واقعی، برای ارز تقاضا وجود دارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها