کد خبر: ۱۵۰۸۷
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی از روند بازار ارز در هفته گذشته نوشت: با افزایش نرخ دلار در معاملات بازار متشکل ارزی کشور در روز پنج‌شنبه، شکاف قیمتی میان نرخ‌های رسمی و غیر رسمی بازار کاهش یافت. کارشناسان بر این باورند که در صورت کاهش اختلاف قیمت میان نرخ‌های بازار، توجیه اقتصادی برخی سوداگری‌های ارزی در معاملات از میان می‌رود و تقاضا برای دریافت ارز سهمیه‌ای بیش از حد مقرر، کاهش خواهد یافت.
به گزارش جدید پرس:

در روز‌های پایانی هفته گذشته و با افزایش نرخ دلار در معاملات رسمی بازار متشکل ارزی کشور، شکاف قیمتی میان نرخ‌های بازار ارز کاهش یافت. بر اساس مشاهدات به‌عمل آمده از سامانه اینترنتی رسمی بازار متشکل ارزی کشور، قیمت هر برگ دلار در روز پنج‌شنبه با ۶۲۹ تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به مرز کانال ۳۵ هزار تومانی رسید. به عقیده برخی از کارشناسان بازار تهران با کاهش اختلاف میان نرخ‌های رسمی و غیر‌رسمی بازار ارز، توجیه اقتصادی سوداگری در بازار از میان رفته و افراد کمتری با هدف کسب سود اقدام به اجاره کارت ملی و خرید و فروش ارز سهمیه‌ای در بازار آزاد می‌کنند. پیش‌تر «ایسنا» در گزارشی از افزایش تقاضا برای اجاره کارت ملی با هدف خرید ارز سهمیه‌ای و فروش آن در معاملات غیر‌رسمی خبر داده بود. مشاهدات خبرنگار «دنیای اقتصاد» از روند معاملات بازار سکه نیز در روز پنج‌شنبه حاکی از افزایش نرخ فلز زرد در این روز است. در همین راستا قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات بازار روز پنج‌شنبه ۱۷ آذر ماه با حدود ۸۰هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

تعدیل قیمت‌ها در بازار پنج‌شنبه

در هفته‌ای که گذشت نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی کشور دچار نوسانات افزایشی شد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات روز پنج‌شنبه ۱۰ آذر ماه در رقم ۳۴ هزار و ۵۹۹ تومان به فعالیت خود در نخستین هفته آذر ماه پایان داد. با شروع معاملات در هفته جدید قیمت این ارز به فعالیت خود در سطوح قیمتی میانه کانال ۳۴ هزار تومانی ادامه داد. در روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه بود که فعالان بازار شاهد نوسانات افزایشی دلار متشکل تا پله نهم کانال ۳۴ هزار تومانی بودند، اما این تحرکات افزایشی با نزدیک شدن به روز‌های میانی هفته بی‌نتیجه ماند و نرخ ارز مذکور مجددا به میانه کانال ۳۴ هزار تومانی بازگشت. در نهایت و در معاملات روز پایانی هفته قیمت اسکناس آمریکایی توانست با پشت سر گذاشتن سقف مقاومت ۳۵ هزار تومانی در سطح قیمتی ۳۵ هزار و ۷۹ تومانی معامله شود. البته این در حالی است که بر اساس آمار موجود در سامانه رسمی بازار متشکل، مشاهده می‌شود که حجم معاملات دلاری در روز پنج‌شنبه از دیگر روز‌های هفته دوم آذر کمتر بوده و در رقمی معادل ۱۱ میلیون و ۳۰۴ هزار دلار ثبت شده است.

تحرکات افزایشی بازار روز پنج‌شنبه تنها مختص به شاخص‌های ارزی نبود و قیمت سکه طلا نیز در این روز افزایش یافت. طبق مشاهدات به‌عمل آمده از بازار روز پنج‌شنبه هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نسبت به روز چهارشنبه حدود ۸۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. این در حالی است که دیگر قطع‌های سکه یعنی نیم و ربع نیز در روز پنج‌شنبه هر یک به ترتیب با ۱۸۰هزار و ۱۳۰هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۱۰ میلیون و ۲۳۰ و ۷میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسیدند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها