کد خبر: ۱۵۰۰۳
۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
دلار تهران هفته گذشته تقریبا آرام بوده و نوسان محدودی را پایین تر از محدوده مقاومتی قیمت تجربه کرد.
به گزارش جدید پرس:

قیمت ها غالبا در نزدیکی مقاومت های قیمتی رنج می شوند توان خود را برای شکست مقاومت قیمتی جمع می کنند و در ادامه در صورتی که قدرت کافی برای در هم شکستن قیمت نداشته باشند به عقب برمی گردند.

گزارش تورم آبان ماه منتشر شد بر اساس این گزارش تورم خوراکی ها در آبان‌ماه به ۷۰ درصد رسید که بیشتر تحت تأثیر حذف ارز ترجیحی بود ولی افزایش تورم خوراکی ها چون برای خانوارها ملموس تر و پر اهمیت تر است برای بازار ارز خطرناک است. تورم چندسالی است که در محدوده های بالا در کشور قرار گرفته است. برای مثال در کشور ترکیه با افزایش تورم که دولت آن را به خاطر افزایش قیمت محصولات غذایی و انرژی می داند مردم برای حفظ قدرت خرید خود به خرید انواع کالا و ارز روی آورده اند که این مسئله هم باعث افزایش قیمت دلار شده است و هم به خاطر ارزبری بسیاری از کالاها موجب افزایش تقاضای وارداتی شده که نتیجه آن تراز تجاری به شدت منفی ترکیه است. تحلیلگران اقتصادی معتقدند موارد بالا لیر ترکیه را مستحق سقوط کرده است.

بانک مرکزی اعلام کرده که میزان تسهیلات بانکی رشد ۴۷ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است ولی جزییات این افزایش مشخص نیست که چه میزان از وام ها تمدیدی و چه میزان وام جدید هستند در صورتی که افزایش وام های جدید سهم بیشتری در افزایش پرداخت ‌تسهیلات داشته باشند ممکن است برای بازار ارز خطرناک باشد. نرخ سود بانکی با توجه به نرخ تورم به شدت منفی است و همین مسئله دریافت وام را جذاب می کند، برخی تحلیلگران معتقد هستند که وام های بانکی چون به سپرده تبدیل می شوند بر نقدینگی اثر می گذارند و آن را افزایش می دهند و از طریق رشد نقدینگی بر تورم اثرگذار هستند. از طرفی تسهیلات قدرت خرید جامعه را افزایش می دهد و تقاضا را تشدید می کند که در صورتی که در بازاری که عرضه کافی وجود ندارد وارد شود تورم تشدید می‌شود. به طور کلی در شرایطی که تورم بالاست رشد تسهیلات مطلوب نیست و تورم را تشدید می کند، بررسی دلار کانادا، پوند انگلستان، یورو اروپا و ..‌. نشان می دهد که تورم با ارزش پول رابطه عکس دارد و افزایش تورم موجب کاهش ارزش پول می شود.

در روز پنجشنبه ارزش اونس و دلار تهران تغییر چندانی با مدت مشابه هفته قبل نداشت ولی قیمت سکه امامی با تکیه بر افزایش حباب سکه رشد کرد سکه امامی با برخورد به مقاومت سقف کانال صعودی بازدهی ۲.۲ درصدی را برای دارندگان به ارمغان آورد.

خریداران طلای آب شده که معامله گران محتاط تری در بازار طلا هستند بازدهی کمتری نسبت به سکه امامی کسب کردند و ۱.۵ درصد به ارزش دارایی آن ها در طول این هفته اضافه شد.

بازار ارز و سکه این روزها کام دارندگان ربع سکه را شیرین کرده است، دارندگان ربع سکه برای دومین هفته متوالی با اختلاف نسبت به سایر بازارها بیشترین بازدهی را به دست آوردند و ربع سکه با بازدهی ۹.۹ درصدی بیشترین بازدهی را در میان دارایی ها در بازار ارز و طلا ثبت کرد

در هفته گذشته دلار تهران کم نوسان بود و تغییر چندانی نداشت، بازارساز به خوبی کنترل بازار را در دست گرفته بود، از طرفی هم مقاومت قیمتی پیش روی دلار حضور خریداران در بازار را کم رنگ کرده است به همین دلیل بازدهی دلار در هفته گذشته نزدیک محدوده صفر درصد باقی ماند ولی از طرفی فشارهای سیاسی برای بازار ارز تشدید شده و در هفته پیش رو بیشتر خواهد شد، آمریکا در این هفته مجددا ایران را تحریم کرده، موضوع ادعای ارسال پهپاد های ایرانی به روسیه در سازمان ملل در حال بررسی است و بسته تحریمی جدیدی علیه ایران از طرف اتحادیه اروپا در حال آماده سازی است که می تواند آرامش کنونی بازار را به یک آرامش قبل از طوفان در بازار ارز تبدیل کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها