کد خبر: ۱۳۲۷۲
۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
قیمت دلار در ۴ روز گذشته در کانال ۳۵ هزار تومان در نوسان بود و این روند کاهشی قیمت دلار از نیمه هفته گذشته با تشویق و تهدید بازارساز بر نرخ این اسکناس آمریکایی شکل گرفت.آیا ۳۵ هزار تومان کانال جدید قیمت‌ است؟
به گزارش جدید پرس:

 قیمت دلار در نخستین روز هفته با آرامش آغاز به کار کرد. هفته گذشته نوسان افزایشی قیمت دلار این اسکناس آمریکایی را تا مرز ۳۷ هزار تومان برد و روند بازگشتی که از نیمه دوم هفته پیش آغاز شد همچنان پابرجاست.

تحلیلگران ثبات نسبی در بازار،اعتبار سیاست‌گذاران و افزایش اعتماد عمومی را از فاکتورهای موثر در ثبات بازارهای مالی در زمان افزایش قیمت‌ها می‌دانند در روزهای گذشته کدام یک از این عوامل بهبود یافته که قیمت دلار در مدار آرامش در حرکت است؟

به قیمت ۳۵ هزارتومانی دلار عادت کنیم؟

در نخستین معامله روز شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱  قیمت دلار با نرخ ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان باز شد و در نیمه‌های روز به کف کانال مذکور رسید. در لحظه نگارش این گزارش قیمت دلار به نوسانی محدود به قیمت ۳۵ هزار و ۳۰ تومان معامله شد.

اما بازارهای موازی نیز کاهش قیمت دلار را تایید می‌کنند. درهم امارات که در روزهای افزایش قیمت دلار تهران، به مرز ۱۰ هزار تومان رسیده بود مطابق روز پنجشنبه بدون تغییر با قیمت  ۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که دلار هرات نیز بر مدار نزولی در حرکت است و به قیمت ۳۴ هزار و ۳۳۰ تومان رسید.

سیگنال دلار هرات نشان از کاهش بیشتر قیمت می‌دهد به طوری که دلار فردایی هرات با روند کاهشی ۳۴ هزار و ۱۸۰ تومان پیش‌بینی شده است.

هفته پیش ضد حمله بازارساز به قیمت دلار صف دلارهای سهمیه‌ای را آب کرد و ثابت کرد که سیاست تنبیه هنوز هم می‌تواند جلوی تقاضا در بازار را بگیرد.

نیروی انتظامی در بازار ارز حاضر شد. پیامک‌هایی از سوی قوه قضاییه برای دارندگان دلار ارسال شد و خریداران تهدید به بستن حساب و قطع یارانه‌‌شان شدند. این‌ها عواملی شد تا اجاره کارت ملی برای خرید دلار سهمیه‌ای توسط دلالان و استفاده از این رانت دولتی دیگر آسان نباشد.

صف دلار سهمیه‌ای آب رفت و دلار همچنان در بازار آزاد مشتری داشت اما این‌بار متقاضیان دلار بازیگران ارزی بزرگ با سرمایه‌‌های بالا نبودند بلکه مشتریان، با سرمایه‌‌های محدود از بازار آزاد دلار می‌خریدند.

فعالان بازار دلار می‌گویند بازیگران باتجربه بازار در فاز احتیاطی فرو رفته‌اند و بیشتر فروشنده بودند تا خریدار و این خود می‌تواند عاملی برای کاهش قیمت دلار در روزهای گذشته باشد.

زنجیره جمع‌آوری سرمایه‌‌های سرگردان

کاهش شاخص بورس، افزایش ۴ پله‌ای قیمت دلار در ۲ روز ، معرفی ۴ بانک با بیش از ۴۰ شعبه برای فروش دلار، عرضه آنلاین دلار و نهایتا کاهش قیمت به نظر می‌رسد زنجیره‌ای ساخت و بخشی از سرمایه‌های سرگردان از بازار جمع شد. عده‌‌ای از زنجیره سود بردند و بسیاری از مردم که خریدار دلار بودند نیز هم‌اکنون با روند کاهشی قیمت متضرر شده‌اند.

به اعتقاد تحلیلگران بازار برجام و اعلان‌های نامساعد آمریکا و طرف‌های اروپایی سیگنال‌های ناامیدکننده‌ای به بازار کشور داد و ناآرامی‌های اجتماعی نیز بر قدرت عامل برجام اضافه شد.

در حالی که تفاوت تورم دلار و ریال بیش از ۳۰ درصد در ۳ سال گذشته بوده و به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه این تفاوت سطوح تعادلی جدیدی را در بازار دلار علامت‌دهی می‌کنند اما همچنان دلار از تورم عقب است و این‌ عقب ماندگی نشان از وجود اهرم فشار بر بازار است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند هر نوع نوسان قیمتی در بازار نامساعد تعبیر نمی‌شود و وقتی تورم بالایی در بازار داخلی داریم ثبات قیمت دلار بیشتر به زیان اقتصاد است تا سود آن و هنوز پتانسیل‌های بزرگتری برای رشد قیمت دلار است.

در حالی که قیمت دلار بیش از ۴ روز است که در کانال ۳۵ هزار تومانی در نوسان است و این روند نسبتا خنثی شاید سیگنال این را به بازار می‌دهد که قیمت ۳۵ هزار تومان نرخ جدید قیمت دلار در بازار است تا بازار به آن عادت کند. مانند قیمت ۳۲ هزار تومان که بیش از یک‌ماه دلار در آن نوسان داشت.

با توجه به افزایش سطح نا‌اطمینانی‌ها و انتظارات تورمی در جامعه و بازار و تمایل مردم برای تبدیل داراییشان به اسکناس‌های خارجی با هدف حفظ ارزش سرمایه‌هایشان، قیمت دلار باز هم کاهش خواهد داشت

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها