کد خبر: ۱۳۰۶۴
۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۶
با وجود اظهارات دیروز مقامات مسوول درباره بازار ارز و تلاش برای خبردرمانی روی این بازار، اما قیمت دلار باز هم بالت رفت.
به گزارش جدید پرس:

دیروز هر دلار آمریکا همچون روزهای گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که هر دلار آمریکا در حال حاضر در بازار به ۳۶ هزار و ۶۸۰ تومان رسیده است و این در شرایطی است که یک هفته قبل ۳۳ هزار و ۴۲۰ تومان قیمت داشت.

این نشان می‌دهد که قیمت دلار در بازار ارز تنها در یک هفته با افزایش بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی مواجه شده است.

در این شرایط پرنوسان بازار ارز، در روزهای گذشته و به خصوص دیروز مقامات ارشد دولتی تلاش کردند با اظهارنظر در خصوص قیمت ارز، فیتیله قیمت دلار را پایین بکشند، اما بازار نتیجه‌ای معکوس نشان داد و خبردرمانی اثر آن‌چنانی روی بازار نداشت.

سیگنال خاندوزی به بازار

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد طی سخنانی در نشست مشترک اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با مسوولان سازمان امور مالیاتی، در پاسخ به سوال نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره تلاطم‌های اخیر نرخ ارز اظهار داشت: از روز چهارشنبه هفته گذشته تاکنون، جلسات متعددی در دولت و بانک مرکزی با حضور مسوولان این بانک و وزرای مرتبط با حوزه واردات و صادرات برگزار شده و به شدت پیگیر این موضوع هستیم که هر چه سریع‌تر به نرخ‌هایی برگردیم که به لحاظ تعادل اقتصادی، نرخ‌های سالم و واقعی تری هستند.

وی تصریح کرد: برخی التهابات کشور و نیز فضای رسانه‌ای که با ایجاد جو روانی، صاحبان سرمایه را ترغیب به تبدیل پول‌های خود به دلار می‌کنند در افزایش قیمت ارز تأثیر گذار هستند.

خاندوزی یادآور شد: درست است که کلا ممکن است چند هزار نفر بیشتر تحت تأثیر این فضا قرار نگیرند، اما بخاطر کم عمقی بازار ها، ورود و خروج روزانه چند صد میلیارد تومان نیز می‌تواند آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: به نظر من مسئله مهم این است که بتوانیم بر این نا آرامی‌ها و نا اطمینانی‌های ذهنی نسبت به آینده اقتصاد غلبه کنیم.

خاندوزی با اعلام اینکه اتفاقات اخیر منجر به نوعی نااطمینانی و موج تبدیل دارایی‌ها به ارز و خروج از کشور شد، تأکید کرد: این در حالی است که اقتصاد ایران کاملا پایدار بوده و در مسیر مهار تورم حرکت می‌کند و ما باید تلاش مان را صرف پاک کردن هراسی کنیم که بیهوده در ذهن فعالان اقتصادی پیدا شده است؛ ضمن اینکه بانک مرکزی هم وعده داده ظرف حداکثر چند روز آینده، شرایط ارز را به قبل برگرداند.

سیگنال بودجه‌ای میرکاظمی به بازار ارز

در این میان، دیروز مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز در بودجه سال ۱۴۰۲ چند است؟ بیان کرد: هنوز نرخی قطعی نشده و فعلا همان ۲۳ هزار تومانی است که پیش از این بوده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا لایحه هفتم توسعه پیش از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس ارائه می‌شود گفت: در حال حاضر ما هر دو را جلو می‌بریم و براساس برنامه‌ سازمان مقرر است که ما، بودجه را تا هفته آینده به دولت ارائه دهیم، سپس اولویت را روی برنامه هفتم بگذاریم.

وی افزود: باید تفاهمی بین دولت و مجلس شکل گیرد که کدام یک از آن‌ها اولویت دارد؛ کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که لایحه بودجه زودتر ارائه شود، بنابراین مقرر شده که رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع با یکدیگر صحبت کنند تا براساس صلاح کشور تصمیم‌گیری شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها