کد خبر: ۱۲۸۶۶
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
قیمت دلار دیروز ۱۴ آبان ماه وارد کانال ۳۶ هزار تومانی شد و سیگنال بازارهای موازی نیز هم‌سو با رشد قیمت دلار در بازار معاملات ارز در تهران است. افزایش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد و آیا بازارساز وارد این کارزار می‌شود؟
به گزارش جدید پرس:

قیمت دلار در حالی که روز گذشته ۳۵ هزار تومان در بازار فردایی پیش‌بینی شده بود اما امروز با سقف شکنی دوباره، وارد کانال ۳۶ هزار تومان شد.

با وجودی که علی صالح‌‌آبادی، رئیس‎‌‌کل بانک مرکزی اواخر هفته گذشته به تشریح برنامه‌های این نهاد سیاستگذار پولی برای به آرامش رساندن بازارهای دلار و سکه پرداخت و خبر از عرضه ذخایر برای ارزهای پرطرفدار، ورود بخش خصوصی در زمینه ضرب و عرضه سکه و عرضه گواهی سکه طی هفته جاری داد. اما گویا تاثیر خبردرمانی در بازار از میان رفته و مهار این اسکناس آمریکایی به سادگی گذشته نیست.

صبح امروز ۱۴ آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار با نرخ ۳۵ هزار و ۳۵۰ تومان در بازار معاملات آزاد مبادله شد و در میانه روز با روند صعودی وارد کانال ۳۶ هزار تومان شد. در لحظه نگارش این گزارش دلار در بازار نقدی ۳۶ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد و دلار فردایی نیز با قیمت ۳۶ هزار و ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان پیش‌بینی شده است.

بازارهای موازی در مسیر صعود

اما بازارهای موازی نیز سیگنال افزایش قیمت دلار تهران را می‌دهد. دلار هرات که یک هفته قبل در محدوده ۳۲ هزار تومان معامله می‌شد امروز به قیمت ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. درهم امارت هم وارد پله ۹ کانال ۹ هزار تومان شد و  در لحظه نگارش این گزارش به قیمت ۹۹۱۰ تومان رسید و به کانال ۱۰ هزار تومان نزدیک‌تر شد.

در شرایطی که امید برای فرجام مذاکرات هسته‌ای برجام در اخبار و گفت‌وگوها به حداقل خود رسیده و اخبار نامساعد سیاسی بر نارآرامی‌های داخلی افزوده شده است حجم سرمایه‌هایی که با وجود تلاطمات بازار دلار، وارد این بازار می‌شود بسیار است. مردمی که با نگرانی از کاهش شدید ارزش پول ملی سرمایه‌های خود را از بورس، بانک و سایر بازارها به دلار و طلا تبدیل می‌کنند.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی که در یک سال اخیر باعث ثبات بازار ارز شده بود، امیدواری به لغو تحریم‌ها در خلال مذاکرات بود. هرچند که روی کاغذ همچنان امیدواری به لغو تحریم‌ها وجود دارد، اما برخی کارشناسان معتقدند که فرصت‌سوزی برای توافق هسته‌ای، باعث شده کار بانک مرکزی نیز برای مهار انتظارات در بازارها سخت باشد. هر چند که سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل و مهار قیمت دلار، تنوع و کارآیی خوبی داشته باشد، اما میزان تقاضا برای تهیه دلار و سکه نیز در بازار بالاست. در هفته جاری می‌توان با توجه به تغییرات بازارها، عیار ابزارهای ارائه‌شده برای مقابله با این نوسان‌ها را ارزیابی کرد.

افزایش قیمت دلار طبیعی است

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی درباره قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت به تجارت‌نیوز، گفت: در یک سال گذشته برای کنترل بازار، اخباری مثل مذاکره برای آزادسازی هفت میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی زیاد منتشر شده است. مطمئنا چنین اخباری هر بازاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما بی‌ثباتی و عدم تحقق برخی اخبار بیشترین ضرر را به بازار می‌رساند در حالی که اگر قیمت افزایش یابد و در سقف منطقی متوقف شود بازار ضرر کمتری می‌بیند.

وی با اشاره به تورم ۵۰ درصدی از ابتدای سال‌جاری تا کنون گفت: از ابتدای سال تاکنون نرخ کنونی ارز با ارزش واقعی پول کشور مطابقت نداشت و قیمت دلار طی این مدت فقط ۲ درصد رشد داشته است. در شرایطی که دولت تنها بازیگر بازار ارز در کشور بود و قیمت دلار را در کنترل داشت، باید به آینده بازار با توجه به مولفه‌های تاثیرگذار در قیمت ارز هم فکر می‌کرد. با خبردرمانی بازار ارز کنترل نمی‌شود.

آقابزرگی با بیان‌ این‌که رشد حجم نقدینگی و رشد اقتصادی در کشور حدود یک درصد است خاطر نشان کرد:ما به اهداف برنامه که ۴ درصد رشد اقتصادی بود نرسیده‌ایم. معیار و مبنای محاسبه نرخ دلار بعد از عرضه و تقاضا باید تورم باشد و با وجود تورم ۵۰ درصدی افزایش قیمت فعلی دلار طبیعی است.

این کارشناس بازارهای مالی پیش از این نیز  قیمت دلار را با توجه به تورم داخلی افزایشی پیش‌بینی کرده بود و معتقد بود بازارساز مانع رسیدن قیمت دلار به ارزش ذاتی خود است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها