کد خبر: ۱۱۹۶۹
۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۰
​عملکرد یک هفته‌ای بازار ارز، از کاهش قیمت دلار در طول یک هفته گذشته حکایت دارد.
به گزارش جدید پرس:

گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت دلار در ابتدای هفته گذشته ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان بود و با کاهش حدود ۲۰۰ تومانی در پایان هفته ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت پیدا کرد.

اما کاهش قیمت دلار در طول یک هفته گذشته در حالی است که دلار در روز یک‌شنبه به کانال ۳۳ هزار تومان صعود کرد و حضور در این کانال بیش از یک روز دوام پیدا کرد.

قیمت دلار از ۳۳ هزار و ۵۰ تومان در روز یک‌شنبه هفته گذشته، در حال حاضر در یک نوسان محدود در کانال ۳۲ هزار تومان در حرکت است.

به اعتقاد فعالان و تحلیلگران بازار، آنچه بیشترین تاثیر را بر ثبات فعلی قیمت دلار دارد، ارزپاشی در بازار دلار از سوی بانک مرکزی و صرافی‌های مجاز است.

به نظر می‌رسد این سیاست هم‌اکنون قوی‌ترین اهرم برای حفظ محدوده ۳۲ هزار تومانی دلار است. هر چند این اسکناس آمریکایی تلاش‌هایی در جهت افزایش قیمت در هفته دوم و چهارم مهر ماه داشت که بی‌نتیجه ماند.

کارشناسان بازار، فضای فعلی برای قیمت دلار را پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی می‌دانند. آنها بر این عقیده هستند عاملی غیر از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت دلار، بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد و آن دخالت مستقیم دولت و بانک مرکزی در قیمت‌ها است و این هر پیش‌بینی برای قیمت دلار را بی‌اثر می‌کند.

در این شرایط، رییس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر درباره وضعیت عرضه ارز در کشور اعلام کرده؛ امسال حجم عرضه ارز در بازار بسیار خوب است. هم در حوزه حواله و هم اسکناس وضعیت بسیار خوبی داریم.

علی‌اکبر صالح‌آبادی عنوان کرده؛ بانک مرکزی هم از نظر منابع ارزی و هم در حوزه حواله‌ای و هم اسکناس وضعیت خوب و قابل قبولی دارد و با عرضه‌هایی که انجام می‌دهیم آرامش حاکم بر بازار حفظ خواهد شد و تداوم خواهد داشت.

وی متذکر شده؛ ورود ارز به کشور نیز نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و بخش خصوصی ارزهای خوبی وارد چرخه تجاری کشور می‌کند و میزان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به حدود ۸۵ درصد رسیده که رقم خوبی است

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها