کد خبر: ۱۱۸۹۳
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
بازار ارز پس از دو روز کاهش قیمت، مسیر افزایشی به خود گرفت.
به گزارش جدید پرس:

قیمت دلار در آخرین لحظه معاملاتی دیروز در حدود ۱۷۰ تومان افزایش یافت و به قیمت ۳۲ هزار و ۸۲۰ تومان رسید.

افزایش قیمت دلار در حالی بود که در روز سه‌شنبه گذشته به قیمت ۳۲ هزار و ۶۵۰ تومان کاهش یافته بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت دلار از ابتدای مهرماه تاکنون رشد یک هزار و ۳۰۰ تومانی را تجربه کرده است. در ابتدای مهرماهوهر دلار آمریکا ۳۱ هزار و ۵۲۰ تومان قیمت داشت.

فعالان بازار اعتقاد دارند که قیمت دلار در روند معمول خود قرار دارد و تحت‌تاثیر هیچ خبری نیست. به عبارتی معامله‌گران حرفه‌ای انتظار ندارند که روند رشد قیمت دلار دائمی باشد و دلار، هر روز رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کند. از نظر آنها این افت و خیز و نوسان محدود، روند طبیعی دلار است.

این نگاه فعالان بازار در حالی است که برخی از تحلیلگران، از تاثیر برجام و اظهارات مختلف درباره برجام روی بازار ارز می‌گویند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین اظهارنظر مدعی شده است که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در بن‌بست قرار گرفته است.

رافائل گروسی متذکر شده، آژانس به دلیل محدودیت‌هایی که در ماه‌های اخیر برای دسترسی‌ آن به تاسیسات اتمی ایران جهت انجام دادن بازرسی‌ها ایجاد شده، اطلاعات کلیدی و مهمی[درباره فعالیت هسته‌ای ایران] ندارد.

این اظهارات گروسی درباره وضعیت مذاکرات وین در حالی این مطرح می‌شود که نماینده روسیه در مذاکرات وین نسبت به چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای در آینده‌ای نزدیک ابراز خوش‌بینی کرده است.

میخائیل اولیانوف در صفحه توییترش نوشته بود: از نظر بنده، هدف احیای برجام [توافق هسته‌ای] در نیمه دوم ماه نوامبر حاصل خواهد شد. هیچ بهانه‌ای برای از مسیر خارج شدن توافق هسته‌ای وجود ندارد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز پیش‌تر در یک نشست خبری درباره مذاکرات برجامی گفته بود: در این مذاکرات پیشرفت‌های زیادی حاصل شده و این مسیر، مسیر دو طرفه است و توافق در یک مسیر دو طرفه حصول پیدا می‌کند و امیدواریم که طرف‌های مقابل نسبت به روند مذاکرات ملتزم باشند و در مسیری حرکت کنند که تلاش‌های انجام شده در این زمینه به نتیجه مطلوب منجر شود.

او تاکید کرده بود: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستور کار ایران خارج نشده و تمام تحولات دیپلماتیک که هماهنگ کننده عالی اتحادیه اروپا آقای بورل دارد و نقشی که ایشان به عنوان واسطه در نقل و انتقال پیام بین ایران و آمریکا ایفا می‌کند نشان می‌دهد که طرف مقابل نیز به ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها پایبند است و آمریکایی‌ها نیز علی رغم برخی از مواضع چیزی از اینکه از احیای برجام منصرف شده‌اند بیان نکرده‌اند. البته شاهد تناقض آمریکایی‌ها در رفتار و گفتار هستیم. از یک سو پیام‌هایی را برای احیای توافق می‌دهند و از سوی دیگر بعضا مواضعی را اتخاذ و بیان می‌کنند که این مواضع تکمیل کننده روند مذاکرات نیست.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها