کد خبر: ۱۱۷۴۳
۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸
امروز ۲۵ مهر ۱۴۰۱ قیمت دلار دوباره وارد محدوده ۳۲ هزار تومان شد و با ۲۷۹ تومان کاهش قیمت نسبت به روز قبل ۳۲ هزار و ۸۴۲ تومان در بازار تهران معامله شد. دلیل نوسان قیمت دلار و بازگشت به عقب این اسکناس آمریکایی چیست؟
به گزارش جدید پرس:

روز گذشته قیمت دلار از کانال ۳۲ هزار تومان عبور کرد و وارد محدوده ۳۳ هزار تومانی شد. هر چند این اسکناس آمریکایی ورود به کانال ۳۳ هزار تومانی را ۱۱ مهر نیز تجربه کرد اما دیروز نیز مانند قبل این افزایش قیمت زمان زیادی دوام نیاورد. دلار بار دیگر در محدوده ۳۲ هزار تومان در نوسان است و امروز دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ قیمت دلار با ۲۷۹ تومان کاهش به قیمت ۳۲ هزار و ۸۴۲ تومان در بازار آزاد تهران معامله شد.

روز گذشته با افزایش قیمت دلار، یورو و پوند نیز متاثر از بازار به ترتیب ۳۲۷ و ۳۵۰ تومان گران‌تر شد و نسبت به نخستین روز هفته در سطح قیمتی ۳۲ هزار و ۲۴ و ۳۷ هزار و ۶۰ تومان معامله شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز؛ هر چند که فعالان بازار روز گذشته معتقد بودند که افزایش قیمت درهم و دلار هرات عامل افزایش قیمت دلار در بازار تهران است اما تحلیلگران ، عامل ارزپاشی و تزریق ارز به بازار را سیگنال مهمی برای ثبات قیمت دلار در روزهای گذشته عنوان کردند. «فنر دلار در دستان دولت فشرده شده و قیمت با تورم همخوانی ندارد.»  این تحلیل، عقیده بسیاری از کارشناسان بازار است.

تزریق نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار ارز به بازار توسط دولت در هفته‌های گذشته سیگنال‌هایی بود که بازار معاملات تهران دریافت می‌کرد و عاملی برای ثبات و نوسان اندک قیمت دلار در بازار است.

روز گذشته برخی کارشناسان صعود قیمت را برای قیمت دلار پیش‌بینی کردند و از سوی دیگر برخی قیمت دلار و نوسان فعلی بازار را چندان قابل توجه ندانستند.

پیش بینی قیمت دلار

اما روند قیمت دلار چگونه خواهد بود؟ با وجودی که سیگنال‌های مثبتی از نشست‌‌های هسته‌ای وین به گوش نمی‌رسد اما گویا تلاش دولت برای ثابت و آرام نگه داشتن بازار امروز نیز نتیجه بخش بود و دلار دوباره روند کاهشی داشت. باید دید تلاش دولت تا کجا بر بازار دلار اثرگذار است؟

در همین رابطه حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی درباره روند قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: در شرایط فعلی نمی توان برای بازار ارز تحلیل خاصی ارائه داد زیرا بازار تحت تاثیر برخی مسائل و اتفاقات خاص سیاسی است و مولفه‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بر بازار تاثیر چندانی ندارد.

تقاضای کاذب برای دلار

او با اشاره به این‌که عدم اطمینان روانی و تمایل برای خروج ارز و سرمایه از کشور بازار دلار را تحت فشار قرار داده افزود: تقاضای کاذب برای بازار ایجاد شده و بیشتر خروج ارز را نه در غالب حواله بلکه به صورت عدد و رقم‌های فیزیکی بازار دلار شاهد هستیم.

جیهانی ادامه داد:‌مسائلی نظیر درآمدهای ارزی دولت و تراز تجاری ملی بر قیمت دلار تاثیر گذار است و ما تغییری در این مولفه‌ها شاهد نیستیم بنابراین دلیل این نوسان قیمت دلار و بالا و پایین شدن قیمت‌ها اتفاقات خارج از بازار است.

این کارشناس بازارها درباره تاثیر اخبار مذاکرات هسته‌ای برجام بر قیمت دلار گفت:‌ حتی اگر مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های آینده موفقیت آمیز هم باشد دولت آمریکا بهره سیاسی مورد انتظار را از آن نخواهد برد. زیرا طرف آمریکایی قصد بهره‌ بردن از توافقات هسته‌ای برای انتخابات کنگره آمریکا را داشت.

او روند دلار را در روزهای آینده صعودی دانست و گفت:‌ دولت برای ثبات قیمت دلار در روزهای اخیر تلاش زیادی می‌کند و اگر دخالت‌ نهادهای بازارساز بر قیمت‌ها نباشد قیمت‌ دلار روند صعودی خواهد داشت

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها