کد خبر: ۸۸۳۵
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
حواشی بازار رمزارها؛
مقامات آلبانی فاروک فاتح اوزر را بازداشت کردند و منتظر بازجویی و همکاری با دولت ترکیه هستند. حواشی صرافی رمزارز ورشکست شده ترکیه، Thodex (تودکس)، همچنان ادامه دارد.
به گزارش جدید پرس:

بنیانگذار فراری صرافی تودکس اکنون در آلبانی در بازداشت است. پلیس محلی آلبانی، فاروک فاتح اوزر را در عملیاتی که در ساعت 05:30 صبح روز سه‌شنبه، 30 آگوست، در شهر تیرانا، پایتخت کشور انجام شد، بازداشت کردند.

 

بر اساس گزارش رسانه های ترکیه ای، اوزر در حال حاضر در بازداشت به سر می برد. پس از بازجویی اولیه، سفارت ترکیه در تیرانا ادامه روند قانونی را طی خواهد کرد. هر دو وزارت امور داخلی ترکیه و دولت آلبانی در حال همکاری در این پرونده هستند.

اوزر در آلبانی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته بود و پس از بازداشت انتظار می رود به ترکیه فرستاده شود.

 

در 22 آوریل 2021، زمانی که Thodex تمام معاملات و برداشت‌ها را در پلتفرم خود متوقف کرد. در پاسخ به حمله قریب الوقوع پلیس، قسمت تبادل نظر کاربران هم از دسترس خارج شد، سپس مالک این صرافی ناپدید شد.

 
 

اندکی پس از آن، مقامات ترکیه 62 نفر را با ارتباط بالقوه با صرافی و موسس آن بازداشت کردند که سپس تایید کردند که او به کشور آلبانی گریخته است.

 پیش از این حمله ای به یک اقامتگاه خصوصی در تیرانا برای تعقیب اوزر انجام شده بود، اما ثابت شد که موفقیت آمیز نبود.

بر اساس گزارش ها، رسوایی Thodex به طور بالقوه بر 391000 کاربر صرافی رمزارز و تقریباً 200000 میلیون دلار سرمایه گذاری تأثیر گذاشته است.

ترکیه با دو حادثه مشابه پشت سر هم با رسوایی ThoDex و دیگری مربوط به یک صرافی رمزنگاری به نام Vebitcoin مواجه شد. این اتفاقات زمانی رخ داد که مقامات ترکیه مقررات جدیدی را برای کریپتو رونمایی کردند که شامل ممنوعیت گزینه‌های پرداخت کریپتو بود.

سال گذشته، در فضای DeFi شاهد این بودیم که چندین صرافی و شرکت‌های مرتبط با رمزارز در مواجهه با ناملایمات ناپدید شدند.

جدیدترین نمونه های ناپدید شدن چهره های کریپتویی مربوط به بنیانگذاران Three Arrows Capital (3AC) است که ظاهراً هیچ جا دیده نمی شوند. 3AC اخیراً اعلام ورشکستگی کرده است و هنوز میلیاردها دلار به شرکت های مختلف بدهکار است.

همراه با 3AC، بنیانگذار لونا یعنی Do Kwon (دو کوان)تحت نظارت جدی قرار گرفته است. رگولاتورها در کره جنوبی ممنوعیت سفر را برای همه کارمندان آزمایشگاه ترا وضع کردند، علیرغم اینکه بنیانگذار آن قبلاً  از این کشور خارج شده بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها