کد خبر: ۲۵۷۳
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
مکانیزم رمزارز مشهور؛
انتظار می‌رود نصف شدن بعدی پادادش ماینر‌های بیت‌کوین (فرآیند‌ هاوینگ) در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ انجام شود. در واقع ساتوشی ناکاموتو ماینینگ بیت‌کوین را به گونه‌ای طراحی کرده است که تا در سال ۲۱۴۰ ادامه داشته باشد.
به گزارش جدید پرس:

‌هاوینگ بیت‌کوین یکی از مهم ترین رویدادها در بلاکچین BTC است. این امر با کاهش مقدار بیت‌کوین در گردش و همچنین افزایش تقاضا برای بیت‌کوین، باعث تورم زدایی در ارزش بیت‎کوین می‌شود. پیامد‌های‌ هاوینگ بیت‌کوین بر همه افراد درگیر با اکوسیستم این رمزارز تأثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر پس از استخراج هر 210.000 بلاک، پاداش بلاک بیت‌کوین تقریباً هر چهار سال یکبار به نصف کاهش می‌یابد و سرعت تولید بیت‌کوین‌های جدید را کاهش می‌دهد.

 

پاداش بلاک‌ها برای تقریباً بیش از یک قرن (تا حدود سال 2140) که سقف مورد نظر 21 میلیون تعداد بیت‌کوین به دست می‌آید، ادامه خواهد داشت. ماینرها در آن زمان با هزینه‌هایی که کاربران برای پردازش تراکنش‌ها پرداخت خواهند کرد، پاداش دریافت خواهند کرد. این هزینه‌ها تضمین می‌کند که ماینرها انگیزه‌ای برای استخراج و ادامه فعالیت در شبکه داشته باشند.

انتظار می‌رود هاوینگ تا 2 سال دیگر رخ دهد

2

 

در گذشته، هاوینگ بیت‌کوین با نوسانات قیمت زیادی مطابقت داشته است. اولین ‌هاوینگ که در 28 نوامبر 2012 انجام شد، منجر به افزایش از 12 دلار به 1217 دلار در 28 نوامبر 2013 شد. در 9 ژوئیه 2016، شبکه بیت‌کوین دومین رویداد نصف شدن خود را اجرا کرد. قیمت در آن زمان 647 دلار بود و تا 17 دسامبر 2017 ارزش بیت‌کوین به 19800 دلار افزایش یافت. متعاقباً قیمت در طول یک سال از بالاترین سطح 3276 دلاری در 17 دسامبر 2018 کاهش یافت، زمانی که 506 درصد گرانتر از نرخ پیش از هاوینگ بود.

 
 

آخرین هاوینگ بیت‌کوین در 11 می 2020 انجام شد. در آن زمان، ارزش یک بیت‌کوین 8787 دلار بود. در 14 آوریل 2021، قیمت بیت‌کوین به 64507 دلار (634 درصد افزایش نسبت به ارزش قبل از نصف شدن آن) افزایش یافت. یک ماه بعد، در 11 می‌2021، یک بیت‌کوین به ارزش 54276 دلار رسید که نشان دهنده افزایش 517 درصدی بود که با نصف شدن سال 2016 سازگاری بیشتری دارد. رویداد هاوینگ بیت‌کوین در آینده بحث‌های زیادی را در بین جامعه مالی و ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. کسانی که در مورد آن صحبت می‌کنند، خوشحال هستند که توجه داشته باشند در دنیای ارزهای دیجیتال تقریباً کمتر از دو سال از هاوینگ بعدی زمان باقی مانده است و بسیاری از افراد خارج از این صنعت را نیز متعجب می‌کند که این رویداد چیست و چرا اینقدر مهم است.

پیش بینی می‌شود رویداد بعدی هاوینگ بیت‌کوین، حدوداً در تاریخ 4 می‌2024 رخ دهد، زمانی که بیت‌کوین دارای 840.000 بلاک است. اکثر سرمایه گذاران فکر می‌کنند که ارزش بیت‌کوین در طول زمان افزایش می‌یابد و ممکن است از هم اکنون تا چهارمین هاوینگ آن در سال 2024 سریعتر رشد کند. این بر اساس سابقه آن در طول تاریخ و نتایج حاصل از رویدادهای نیمه اول و دوم است. قبلاً در هر دو زمان پیش از این جهش‌های قابل توجهی در قیمت بیت‌کوین وجود داشته است.

اثرات هاوینگ بیت‌کوین بر اکوسیستم کریپتو

3

در فرآیند بعدی هاوینگ بیت‌کوین پاداش ماینر به 3.125 BTC کاهش یابد. سرمایه گذاران یا معامله گران بیت‌کوین باید به خاطر داشته باشند که نصف شدن معمولاً با نوسانات و تغییرات قابل توجهی برای بیت‌کوین همراه است. پس از استخراج ۱۹ میلیونمین بلاک بیت‌کوین، «۷۳۰۰۰۲» در ۱ آوریل، مشخص شد که تنها ۲ میلیون بیت‌کوین از سقف ۲۱ میلیون بیت‌کوین باقی مانده است. کاهش عرضه عموماً منجر به افزایش تقاضا می‌شود که به معنای افزایش قیمت‌هاست.

رویدادهای هاوینگ بیت‌کوین در گذشته با افزایش تدریجی و قابل توجه قیمت در طول زمان همراه بوده است که در یک سال و نیم به اوج خود رسیده است. اگر همین اتفاق در مورد بعدی بیفتد، سرمایه گذاران بیت‌کوین خوشحال خواهند شد. اما اگر هاوینگ بیت‌کوین باعث افزایش تقاضا و قیمت نشود، ماینرها انگیزه‌ای نخواهند داشت. پاداش برای تکمیل تراکنش‌ها کمتر خواهد بود و ارزش بیت‌کوین به اندازه کافی بالا نخواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از این امر، بیت‌کوین مکانیزمی ‌برای تنظیم دشواری کسب پاداش استخراج دارد که به عنوان دشواری استخراج نیز شناخته می‌شود. اگر پاداش به نصف کاهش یابد و قیمت بیت‌کوین ثابت بماند، ماینرها با کاهش سختی استخراج انگیزه خواهند داشت. این بدان معناست در حالی که مقدار بیت‌کوین‌های پاداش داده شده کاهش یافته است، دشواری پردازش یک تراکنش کاهش یافته است.

این استراتژی تاکنون دو بار اجرا شده است. تا کنون، پیامدهای فرآیند نصف شدن پاداش ماینر‌های بیت‌کوین افزایش قیمت و به دنبال آن کاهش شدید بوده است. با این حال، کاهشی که متعاقباً رخ داده است، هنوز قیمت‌ها را به سطح قبل از فرآیند هاوینگ باز نگردانده است. به عنوان مثال، حباب 2017 تا 2018 را در نظر بگیرید، زمانی که ارزش بیت‌کوین به حدود 20.000 دلار افزایش و سپس به حدود 3.200 دلار کاهش یافت. این یک رکود قابل توجه است، اما قبل از نصف شدن بیت‌کوین، بیت‌کوین در حدود 650.4 دلار معامله می‌شد.

4

علیرغم این واقعیت که این روش تاکنون مؤثر بوده است، هاوینگ تقریباً همیشه با حدس و گمان، هیاهو و نوسانات فوق العاده دنبال می‌شود و نحوه واکنش سرمایه‌گذاران به این اتفاقات در آینده غیرقابل پیش‌بینی است. علاوه بر یک روند همه گیر در سراسر جهان، بلکه در بحبوحه گمانه زنی‌های نظارتی فزاینده، علاقه بیشتر نهادی به دارایی‌های دیجیتال و سر و صدای افراد مشهور باعث ایجاد متغیر‌های اضافی نسبت به دوره‌های قبلی شده است. بنابراین با توجه به این متغیرهای اضافی، پیش بینی اینکه قیمت بیت‌کوین در نهایت بعد از هاوینگ بعدی در کجا قرار می‌گیرد، دشوار است. تا حدود سال 2140، آخرین بیت‌کوین از 21 میلیون بیت‌کوینی که تا به حال تولید خواهد شد، استخراج خواهد شد. در این زمان، چون دیگر بیت‌کوین جدیدی برای کشف وجود نخواهد داشت، برنامه هاوینگ به پایان می‌رسد.

از سوی دیگر، ماینرها برای ادامه اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌های جدید پاداش دریافت می‌کنند، از این رو پیش‌بینی می‌شود، کارمزد تراکنش‌هایی که به استخراج‌کنندگان پرداخت می‌شود، به دلیل حجم بیشتری از تراکنش‌ها که شامل کارمزد و ارزش اسمی‌ بازار بیت‌کوین بالاتر است، در آینده افزایش یابد.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف جدید پرس یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها