کد خبر: ۲۳۴۹
۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
بزرگترین شکست های کریپتویی؛
از آغاز سال ۲۰۲۱، تقریبا ۵۰۰۰۰ نفر بیش از یک میلیارد دلار به دلیل کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال از دست داده‌اند.
به گزارش جدید پرس:

شوق ارزهای دیجیتال ممکن است به پایان برسد، زیرا هزاران نفر از ابتدای سال ۲۰۲۱ بیش از ۱ میلیارد دلار را در کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال از دست داده‌اند.

 

CNBC گزارش داد که گروهی متشکل از ۴۶۰۰۰ نفر بیش از یک میلیارد دلار را در این کلاهبرداری‌های دیجیتال از دست دادند.این ضرر تقریباً ۶۰ برابر بیشتر از ضرری است که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ از دست می‌دادند. میانگین ضرر فردی در آن زمان تقریباً ۲۶۰۰ دلار بود.

کلاهبرداری‌های میلیارد دلاری در صنعت رمزارزها

 

همچنین کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، روز جمعه گزارشی را منتشر کرد که جزییات بیشتری از زیان سرمایه‌گذاران رمزارزها از دست کلاهبرداران دیجیتالی را ارائه کرد. FTC اشاره کرد طبق گزارش خود افراد، برترین ارزهای رمزنگاری شده که از آنها برای پرداخت به کلاهبرداران استفاده شده است به صورت زیر است.

  • بیت‌کوین (۷۰ درصد)،
  • تتر (۱۰ درصد)
  • اتریوم (۹ درصد)
  • دیگر رمزارزها (۱۱درصد).

یکی از ویژگی‌های اصلی تراکنش‌های مبتنی بر ارز دیجیتال این است که هیچ مکانیزمی وجود ندارد که از طریق آن مصرف‌کنندگان بتوانند، تراکنش را معکوس یا لغو کنند. به عبارت دیگر هیچ مکانیزم بازپرداخت وجهی وجود ندارد که به مصرف‌کنندگان اجازه دهد، در صورتی که ادعا و اثبات ‌کنند، برای کالاها و خدماتی که واقعاً دریافت نکرده‌اند، به‌طور تقلبی هزینه‌ای در قالب تراکنش‌های ارز دیجیتال پرداخت کرده‌اند، آن تراکنش را لغو کنند.

Study Finds Cryptocurrency Scams Surged 40% in 2020, Forecasts an Increase  of 75% in 2021 – Security Bitcoin News

در گزارش FTC آمده است؛ "کریپتو دارای چندین ویژگی است که برای کلاهبرداران جذاب است که ممکن است به توضیح اینکه چرا زیان‌های گزارش شده در سال ۲۰۲۱ تقریباً شصت برابر سال ۲۰۱۸ بوده است، کمک کند. همچنین هیچ بانک یا مرجع متمرکز دیگری وجود ندارد که موارد مشکوک را نشان دهد. بنابراین توصیه می‌شود، تحقیقات و تلاش برای جلوگیری از تقلب قبل از وقوع در این زمینه را انجام دهید. نقل و انتقالات رمزنگاری را نمی‌توان معکوس کرد، وقتی پول از بین رفت، دیگر امکان بازگشت آن وجود ندارد. بیشتر مردم هنوز با نحوه کار کریپتو ناآشنا هستند".

این گزارش همچنین اشاره می‌کند، افرادی که قربانی این کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال شده‌اند، ادعا می‌کنند که این کلاهبرداری با پیام و پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی آغاز شده است. در این باره FTC گفت: "داده‌های گزارش شده به رسانه‌های اجتماعی و ارزهای دیجیتال، به عنوان ترکیبی خیلی خطرناک برای کلاهبرداری اشاره می‌کنند. به طوری که تقریباً نیمی از افرادی که از سال ۲۰۲۱ گزارش از دست دادن کریپتو به دلیل کلاهبرداری داشتند، گفتند که این کار با یک تبلیغ، پست یا پیام در یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی شروع شده است". برترین شبکه‌های اجتماعی برای کلاهبرداری در این زمینه‌ها به تقسیم بندی زیر است، اینستاگرام (۳۲ درصد)، فیس بوک (۲۶ درصد)، واتس اپ (۹ درصد) و تلگرام (۷ درصد) از کلاه‌برداری‌های رمزارزی را در بر گرفته‌اند. لازم به ذکر است که پیشنهاد به شرکت در فرصت‌های سرمایه‌گذاری جعلی، تا حد زیادی رایج‌ترین نوع کلاهبرداری این صنعت بوده است که مردم قربانی آن شدند.

کلاهبرداری‌های میلیارد دلاری در صنعت رمزارزها

FTC با هشدار به مردم در گزارش خود اعلام کرد: "هیچ بانک یا مرجع متمرکز دیگری برای علامت‌گذاری تراکنش‌های مشکوک و تلاش برای جلوگیری از کلاهبرداری قبل از وقوع آن وجود ندارد. این شرایط صرفاً منحصر به تراکنش‌های رمزنگاری نیستند، اما همه آنها در دسته کلاهبرداری به شمار می‌روند ".

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آنها (ICO) بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف جدیدپرس یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها