کد خبر: ۱۲۹۰
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: کاربران ایرانی برای استفاده از ارزهای دیجیتال عمدتاً از صرافی‌های غیرمعتبر خارجی استفاده می‌کنند.
به گزارش جدید پرس:

آقای خسروپور کارشناس اقتصاد دیجیتال درباره استفاده از صرافی‌ها در بازار رمزارزها به سوالات زیر پاسخ داد.

چه راهکاری برای شناسایی تخلف‌هایی مانند پامپ (ایجاد حباب قیمتی برای رمزارزها) و دامپ (سقوط برنامه ریزی شده ارزش رمزارزها) وجود دارد؟

آقای خسروپور: در دنیا برای حل مشکلاتی مانند پامپ و دامپ، از فناوری‌های تنظیم‌گری استفاده می‌شود. شناسایی‌ این نوع تخلف‌ها با برنامه‌های درون پلتفرمی انجام می‌گیرد؛ یعنی به صورت حکمرانی درون پلتفرمی است که احتیاجی به قانون مجزا ندارد.

کلاهبرداری درون پلتفرمی به چه معناست و به چه علت گریبانگیر کاربران ایرانی می‌شود؟

آقای خسروپور: خطر بازار رمزارز بر عهده کاربران آن است زیرا هیچ سازمانی رمزارز‌ها را ضمانت نکرده و بر خطر اقتصادی آن نیز نمی‌توان نظارت کرد.

به علت مسائل تحریمی، ایرانی‌ها برای استفاده از صرافی‌های خارجی باید IP داشته باشند یا اقدام به جعل مدارک مانند پاسپورت کنند؛ این موضوع سبب می‌شود تا برخی به صرافی‌های غیرمعتبر رو بیاورند که احتیاجی به احراز هویت ندارد، اما ممکن است در این صرافی‌ها، با کلاهبرداری داخل پلتفرمی مواجه شویم و خود صرافی کلاهبردار باشد.

سرمایه‌گذاری در صرافی‌های معتبر دنیا مانند «بایننس»، خطر کلاهبرداری از نظر خود پلتفرم را ندارند، ولی ممکن است هویت کاربران ایرانی لو رود و سرمایه‌های خود را از دست دهند. باید از صرافی‌های ایرانی حمایت و پلتفرم‌های داخلی تسهیل شود تا در صورت انجام تنظیم گری، کاربر راحت‌تر بتواند به معامله بپردازد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها