کد خبر: ۱۳۴۱۳
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
از زمانی که ایلان ماسک توانست توییتر را تصاحب کند، این شبکه اجتماعی همواره تیتر یک اخبار در سراسر جهان بوده است و حال پولی شدن تیک آبی این شبکه اجتماعی پرطرفدار جنجالی تازه به پا کرده‌است، اتفاقی که موجی از اخبار جعلی را ایجاد کرده‌است.
به گزارش جدید پرس:

کاری لیک، لاکهید مارتین و الی لیلی، شرکت ها، مشاهیر و سیاستمدارانی که هویت آنها در آشوب توییتر آبی جعل شده است.

طرح راستی آزمایی جدید توییتر آبی- که به همه اجازه خرید علامت تایید توییر را می‌داد به تعلیق در آمد. جمعه صبح در پی انتشار اطلاعات نادرست و اغلب تخریب کننده در این سایت، توییتر قوانین جدیدی را برای اکانت‌های جعلی اعلام کرد.

در روز چهارشنبه یک حساب توییتری با تیک آبی که وانمود می‌کند «کاری لیک» نامزد جمهوری‌خواه فرمانداری آریزونا است، توییتی جعلی منتشر کرد و در آن به رقیب دموکرات خود «کتی هابز» امتیاز داد. در حالی که هنوز فراخوان برای شروع رقابت‌ها اعلام نشده است. این حساب کاربری از آن زمان به حالت تعلیق درآمده است.

پنج‌شنبه شب، یک حساب کاربری جعلی با نام لاکهید مارتین و با اکانت @LockheedMartini و تیک توییتر آبی، توییتی نوشت که سازندگان سلاح و تجهیزات هوا فضا، فروش خود به عربستان صعودی، رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا را متوقف خواهند کرد. و نوشت :« تا زمان تحقیقات بیشتر در مورد سابقه نقض حقوق بشر، این فروش متوقف خواهد بود.»

در روز چهارشنبه یک حساب توییتری ساخته شده که شبیه به اکانت «دختر آمریکایی» (American Girl) است و سازنده عروسک می‌باشد با اشاره به عروسک استعماری دوران ویرجینیا توییت کرد: « صاحبان برده‌ها» و در ادامه افزود: « حتی دروغ هم نمی‌گویم». این حساب از آن زمان به حالت تعلیق در آمده است.

روز پنج‌شنبه شرکت داروسازی «الی لیلی» ضمن عذر خواهی، توضیح داد که آنها انسولین رایگان ارائه نخواهند داد. این موضوع در پی توییتی بود که از یک اکانت تقلبی( که از آن زمان به حالت تعلیق درآمده) با تیک تایید توییتر و لوگوی شرکت ارسال شده بود. در عین حال یک حساب تقلبی دیگر یک معذرت خواهی تقلبی را توییت کرد و نوشت:« ما هر زمان که بخواهیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم و شما هیچ کاری نمی‌توانید بکنید».

روز پنج شنبه حساب توییتری تایید شده دیگری که وانمود می‌کرد شرکت بریتیش پترولیوم (BP) است، در توییتی نوشت: «تنها این دلیل که ما سیاره را به قتل رساندیم به این معنی نیست که نمی‌توانیم آن را از دست بدهیم». این حساب نیز به حالت تعلیق درآمده است.

یک حساب کاربری با تیک آبی مربوط به کمیته روابط عمومی رژیم غاصب صهیونیستی آمریکا(AIPAC) که هم اکنون به حالت تعلیق درآمده است در توییتی نوشت:«ما (عاشق) آپارتاید هستیم».(آپارتاید یکی از اشکال تبعیض نژادی است)

یک اکانت تقلبی دیگر که وانمود می‌کرد تولید کننده موز «چیکیتا» باشد توییت کرد: «ما از سال ۱۹۵۴ حکومتی را سرنگون نکرده‌ایم». این توییت اشاره به کودتای مورد حمایت ایالات متحده در گواتمالا داشت، که یکی از تولید کنندگان بزرگ موزه است.

یک حساب جعلی توییتر مربوط به تسلا – شرکت خودرو سازی ایلان ماسک، مدیرعامل توییتر- با آی دی @TeslaReal توییت کرد: «خبر فوری: دومین تسلا به مرکز تجارت جهانی رسید.»

روز چهارشنبه یک اکانت تقلبی از غول بازی‌های ویدیویی Nintendo عکسی از ماریوبروس توییت کرد که در آن این شخصیت در حال نشان دادن انگشت وسط خود است.

اکانت‌های تقلبی، ورزشکاران و افراد مشهور را نیز هدف قرار داده‌اند، از جمله یک حساب جعلی با تقلید از لبرون جیمز توییت کرده که ستاره NBA «درخواست معامله» کرده است. یک اکانت تقلبی مرتبط با رودی جولیانی نیز عکس وکلای ترامپ را در کنار کایری ایروینگ و کانیه وست-که به خاطر پست کردن مطالب یهودستیزانه به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند- توییت کرده است. و همچنین یک اکانت تقلبی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا این جمله را توییت کرده است:« به همین دلیل است که طرح ایلان ماسک کار نمی‌کند.»

سناتور اد مارکی که به واشنگتن پست اجازه داد تا یک حساب کاربری با نام او ایجاد کند تا بتواند این سیستم جدید را آزمایش کند، توییت کرد: «داشتن امنیت‌هایی نظیر تیک آبی به کاربران اجازه می‌دهد تا هوشمند بوده و منتقد اخبار و اطلاعات باشند.» او این استدلال را دارد که :« حقیقت را نمی‌توان به قیمت ۸ دلار فروخت.»

در پس زمینه این جنجال‌ها چه می‌گذرد؟

ماسک هفته گذشته توییتر آبی را با قیمت ماهیانه ۸ دلار راه‌اندازی کرد و امید داشت با این کار حقوق یکسانی برای همه کاربران این پلتفرم ایجاد کند- قبلا اکانت‌های تایید شده با تیک آبی عمدتا مخصوص افراد مشهور، سیاستمداران، رسانه‌های خبری و شرکت‌ها بودند. ماسک هفته گذشته توییت کرد:« سیستم فعلی ارباب و دهقانی برای کسانی که تیک آبی دارند یا ندارند مزخرف است.» بر اساس سیستم جدید، اکانت‌های تایید شده باید ماهیانه ۸ دلار پرداخت کنند تا بتوانند تیک آبی خود را حفظ کنند. اگرچه برخی گفته‌اند که حاضر به پرداخت این مبلغ نیستند.

ماسک اوایل روز جمعه مجموعه‌ای از سیاست‌های جدید را برای اکانت‌های تقلبی ارائه کرد. از جمله این قانون‌ها این است که این اکانت‌ها باید به وضوح شناسایی شوند و در نام آنها کلمه«تقلبی» وجود داشته باشد. همچنین ماسک در پاسخ به یان مایلز چئونگ، مفسر راستگرا، که توییت کرده بود: این پلتفرم باید در شرایط خدمات خود این قانون را داشته باشد: «قصد بد یا با قصد فریب»، موافقت کرد و اینطور جواد داد: «کاملا درست است».

یوئل روث، رئیس سابق بخش امنیت و اعتماد توییتر که شرکت را یک هفته پس از تکمیل خرید ۴۴ میلیارد دلاری ماسک ترک کرد، در پیام رسان داخلی Slack به کارمندان باقی مانده هشدار داد: «همه شما توسط مدیریت تحت فشار قرار خواهید گرفت تا تغییراتی را اعمال کنید که احتمالا منجر به اتفاقات بزرگی خواهد شد.»

طبق گزارش‌ها، توییتر از اواخر ماه گذشته که ماسک مدیریت آن را دراختیار گرفته، دچار آشفتگی شده است. زیرا ثروتمندترین فرد جهان، اجازه داد تا اعضای اصلی مدیریت شرکت از جمله پاراگ آگراوال، مدیرعامل شرکت و ند سگال مدیر مالی شرکت را ترک کنند و طبق گزارشها قصد دارد تقریبا ۵۰٪ از نیروی کار خود از جمله همه تیم‌ها را اخراج کند. اگر چه طبق گزارش‌ها او از برخی از کارمندان اخراج شده درخواست کرده که بازگردند.

چندین شرکت از جمله Chipotle، United Airlines، General Mills، Audi و Pfizer نیز به دلیل تعدیل سیاست‌های سایت توسط ماسک تبلیغات خود را از روی سایت برداشتند. حتی پس از اینکه ماسک متعهد شد که اجازه ندهد «توییتر پلتفرومی رایگان برای همه باشد تا هر کس بتواند هر چیزی را بدون عواقب در آن بیان کند»، این نگرانی همچنان پابرجا بود.

هفته گذشته او اذعان داشت قبل از تکمیل خرید ۴۴ میلیارد دلاری‌اش شرکت با چالش‌های بسیار جدی در مورد هزینه‌ها و درآمد روبه رو است و هیچ چیز باعث نشده تا تبلیغ‌کنندگان ترغیب شوند تا به تبلیغات خود در سایت ادامه دهند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها