کد خبر: ۱۳۳۷۳
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
اگر هدف طراحی شبکه ملی اطلاعات، افزایش کارآمدی، سرعت و بالا بردن امنیت زیرساخت اطلاعاتی کشور باشد، کار قابل دفاعی است و جنبه اقتصادی دارد. اما اگر هدف از اتخاذ این تصمیم ایجاد یک جزیره محصور در کشور باشد که هر وقت خواستند، ارتباط آن با جهان خارج قطع شود، در این صورت این یک استفاده نابجا از یک ابزار درست محسوب می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

نیما نامداری، عضو هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به دنیای اقتصاد گفت:نقد ما نباید متوجه مفهوم شبکه ملی اطلاعات باشد؛ ما باید به استفاده سیاسی و جزیره‌ای نگاه کردن به این شبکه، نقد داشته باشیم.

نامداری با تاکید بر اینکه قطع دسترسی به اینترنت بین‌الملل با تکیه بر شبکه ملی اطلاعات، امکان‌پذیر هست یا خیر، عنوان کرد: «پاسخ به این سوال که آیا سیاستگذار می‌تواند دسترسی به اینترنت بین‌الملل را قطع کند و کاربران تنها به شبکه ملی اطلاعات متصل باشند، هم بله است و هم خیر. سیاستگذار می‌تواند بخشی از کاربردهای اینترنت را روی جزیره داخلی ایجاد و فکر کند که تمام کاربردهایی که روی اینترنت جهانی موجود است، در این جزیره هم وجود دارد. اما در عمل چیزی که در این جزیره ساخته می‌شود، همان جذابیت و کارآمدی اینترنت جهانی را ندارد؛ در نتیجه کاربر از آن استقبال نخواهد کرد.

این موضوع که کاربران را محدود کنیم تا تنها به سایت‌های داخلی دسترسی داشته باشند، اشتباه است. شاید کاربر بخواهد به سایت‌های خارجی دسترسی داشته باشد یا برای مثال اگر از کاربر بخواهید که ارتباطش با دیگران را از طریق پیام‌رسان‌هایی داخلی برقرار کند، آنها دیگر امکان برقراری ارتباط با مخاطبان خارج از کشور را ندارند. این کار اگرچه به لحاظ فنی امکان‌پذیر است، اما به لحاظ کارآمدی و نظر کاربران، مورد تایید نیست. در نتیجه این پروژه نمی‌تواند به آن هدفی که برای آن برآورد شده است، برسد.»

نامداری در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که شبکه ملی اطلاعات جایگزین اینترنت آزاد شود، گفت: «به نظر من این احتمال که دولت تصمیم بگیرد دسترسی کامل کاربران را قطع کند تا تنها بتوانند از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند، بسیار کم است. با این حال توسعه شبکه ملی اطلاعات به این شکلی که در حال حاضر تعریف می‌شود، هزینه‌ سازو‌کار فیلترینگ را کاهش می‌دهد؛ یعنی اگر تصمیم بر فیلترینگ باشد تا دسترسی به محتوا یا شبکه‌ای مختل شود، از این طریق خیلی ساده امکان‌پذیر است. فیلترینگ تنها دسترسی کاربران به وی‌پی‌ان‌ها را سخت‌تر می‌کند. در حال حاضر یکی از دلایل کندی شبکه در دو ماه اخیر، دستکاری‌های مداوم و مستمری است که انجام می‌شود تا وی‌پی‌ان‌ها را از کار بیندازند، اما توسعه شبکه ملی اطلاعات تا حدی مقابله با وی‌پی‌ان‌ها را ساده‌تر می‌کند. با این حال فکر می‌کنم هدف از شبکه ملی اطلاعات قطع شدن دسترسی کامل به اینترنت جهانی نیست.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها