کد خبر: ۱۲۴۶۴
۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
گزارش سازمان تنظیم مقررات رادیویی نشان می دهد تمایل به داشتن اشتراک اینترنت ثابت در سه ماهه دوم سال نسبت به سه ماهه اول کاهش داشته است! زارع پور و دوستانش آذری جهرمی و همکارانش را متهم می کردند که در توسعه اینترنت ثابت ناکام هستند اما انگار خودشان هم در همان مسیر گام بر می دارند.
به گزارش جدید پرس:

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در آمار مربوط به توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (سه ماهه نخست ۱۴۰۱) میزان ضریب نفوذ اینترنت ثابت را ۱۳.۳ درصد اعلام کرد. در این گزارش تعداد مشترکان اینترنت ثابت ۱۱ میلیون و ۳۵ هزار و ۱۴۶ مشترک اعلام شدند. گزارشی که رگولاتوری برای سه ماه دوم امسال منتشر کرده، حکایت از ریزش مشترکان این بخش دارد. تازه‌ترین گزارش رگولاتوری مجموع اشتراک‌های پهن‌باند ثابت کشور را ۱۰ میلیون و ۹۷۹ هزار و ۱۱۹ اعلام کرده که این عدد نسبت به سه ماه قبل حدود ۶۰ هزار ریزش مشترک داشته است.

ناکامی پروژه ای که وزارت ارتباطات می گفت دولت روحانی بلد نیست!

باید منتظر ماند؟

هرچند این ریزش خیلی شدید نیست اما از آنجایی که بنابر اعلام وزارت ارتباطات پروژه فیبرنوری آغاز شده تا مشکلات حوزه اینترنت ثابت را حل کند، انتظار می‌رفت همانطور که وزیر ارتباطات اعلام کرده این پروژه، نسخه شفابخش توسعه اینترنت ثابت باشد، اما آمارهای چند ماه اخیر نشان می‌دهد اتفاق خاصی در این بخش نیفتاده است. شاید باید منتظر ماند و دید در آینده این نسخه چطور عمل می‌کند.

اکنون بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار پوشش فیبرنوری آماده واگذاری به کاربران است، اما از این تعداد ۳۶۳ هزار کاربر برای استفاده از فیبرنوری اقدام کرده‌اند. یکی از دلایلی که این پروژه با اقبال عمومی رو به رو نشده است، به قیمت تجهیزات موردنیاز برای اتصال (مودم) برمی‌گردد که سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد در صدد است با همکاری پست بانک، مودم با تسهیلات ویژه به مردم ارائه کند تا برای استفاده از فیبرنوری مشتاق شوند. متوسط هزینه تمام شده برای اتصال به فیبرنوری چیزی حدود ۳ میلیون تومان است.

ریزش مشترک‌های اینترنت ثابت

گزارش ادواری سازمان تنظیم مقررات که مربوط به ۳ ماه دوم ۱۴۰۱ است، در بخش اینترنت سیار اما تعداد مشترکان از ۱۰۱ میلیون عبور کرده است در آمار مربوط به سه ماه نخست امسال، تعداد مشترکان ۹۷ میلیون و ۸۳۹ هزار مشترک گزارش شده بود که حکایت از افزایش بیش از ۳ میلیون مشترک پهن‌باند سیار دارد. ضریب نفوذ اینترنت سیار در کشور اکنون به بیش از ۱۲۰ درصد رسیده است.

دراین گزارش نمی‌توان جزئیات مربوط به هر ماه را استخراج کرد و آمار برای هر ۳ ماه یکبار است. اما با توجه به اینکه تجربه کاربری نشان می‌دهد میزان اختلال‌ و محدودیت‌ دسترسی به اینترنت در بخش اینترنت ثابت بیشتر است، کاربران به سمت استفاده از اینترنت همراه و تهیه سیم‌کارت‌های جدید رفته‌اند.

آمار مربوط شهریور سال گذشته در بخش اینترنت ثابت تعداد کاربران را ۱۰ میلیون و ۶۶۱ هزار نفر اعلام کرده، در این آمار تازه که مربوط به پایان شهریور ۱۴۰۱ است، تعداد کاربران ۱۰ میلیون و ۹۷۹ نفر گزارش شده است. در یک سال گذشته با درنظر گرفتن تمام نوسانات در بخش اینترنت سیار و ثابت، تنها ۳۰۰ هزار نفر به جرگه استفاده‌کنندگان از اینترنت ثابت پرداخته‌اند. «عدم توسعه اینترنت ثابت» در دولت گذشته، دلیلی است که معمولا برای توجیه عقب‌ماندگی این بخش اعلام می‌شود. البته با گذشت ۱۴ ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم هنوز شاهد توسعه در این بخش نبوده‌ایم. در آمار مربوط به سال ۱۴۰۰، تعداد مشترکان تلفن ثابت (دایری) ۲۹ میلیون و ۲۵۰ مشترک بوده که اکنون این عدد به ۲۹ میلیون و ۳۴۳ هزار نفر رسیده است.

تعداد مشترکان پهن باند سیار در شهریور سال گذشته ۹۰ میلیون و ۳۵۴ هزار مشترک بوده و در یک سال گذشته حدود ۱۱ میلیون کاربر به مشترکین باند پهن اینترنت سیار افزوده شده است.

شفابخش نبود

وزارت ارتباطات دولت سیزدهم بارها اعلام کرده بود، توسعه اینترنت سیار کار ساده‌ای است و به همین دلیل است که در دولت گذشته اینترنت سیار پیشرفت چشمگیری داشته و اینترنت ثابت به عقب رانده شده است. آمار یک ساله توسعه ارتباطات در دولت سیزدهم این فکر را در ذهن متبادر می‌کند مسیری که این وزارتخانه برای توسعه اینترنت در پیش گرفته، به همان شکلی پیش می‌رود که در گذشته به آن انتقاد می‌کرد؛ توسعه اینترنت سیار سرعت گرفته و اینترنت ثابت در همان بخشی که بوده در حال درجا زدن است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها