کد خبر: ۱۱۸۱۶
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
درحالی که شب گذشته ایرنا خبرگزاری دولت و رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات خبر از رفع فیلتر تعداد مهمی از اپلیکیشن ها و قابلیت های گوگل دادند اما گوگل پلی و البته اپ استور در لیست رفع فیلتر شده ها نبودند.
به گزارش جدید پرس:

عصر روز گذشته بود که ایرنا همزمان با توئیت محمد احسان خرامید رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات از رفع فیلتر گروهی از سایت ها، اپلیکیشن ها و قابلیت های گوگل خبر دادند که در یک ماهه گذشته با تصمیم نهادهای امنیتی همزمان با کاهش پهنای باند اینترنت بین الملل و و قطع شبکه اینترنت موبایلی در ساعات مختلفی از روز دچار فیلترینگ شده بودند. ایرنا نوشته بود:« گزارش‌ها از فعالیت مجدد برخی نرم‌افزارهای گوشی‌های همراه در داخل کشور حکایت دارد. امروز برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از رفع محدودیت برخی نرم‌افزارهای خارجی خبر داده‌اند.»

در این خبر آمده بود:«بر اساس این مشاهدات، همزمان با خروج از فضای امنیتی و بازگشت آرامش به فضای کشور، امکان فعالیت مجدد «گوگل پلی»، «اپ استور» و «لینکدین» فراهم شده و هم‌اکنون دسترسی به این نرم افزارها امکان پذیر است.»

همزمان با این خبر احسان خرامید در توئیتی نوشته بود: «با پیگیری و همت وزیر ارتباطات تعداد زیادی از اپلیکیشن های فیلتر شده چون لینکدین، گوگل پلی، اپ استور رفع فیلتر شده اند.»

این درحالی بود که ساعاتی بعد مشخص شد در میان رفع فیلتر شده ها «گوگل پلی» وجود ندارد . قابلیت کاربردی گوگل برای خرید و دانلود نرم افزارها که دیجیاتو خبر رفع فیلترش را تکذیب کرد و دیگر کاربران فضای مجازی هم از عدم رفع فیلترش انتقاد داشتند. البته در باره اپ استور هم روایت های ضد و نقیضی وجود داشت.

نکته جالب همچنین رفع مشکل گوگل ادز بود که پیشتر اعلام شده بود از سوی خود گوگل محدود شده . قابلیتی اقتصادی از گوگل که به شدت روی کسب و کارهای دیجیتال اثر داشت اما همزمان با با رفع فیلترهای جدید ناگهان مشکلاتش مرتفع شد. جالب اینکه مشاور وزیر ارتباطات هم این قابلیت را در فهرست لیست رفع فیلتر شده ها گذاشت!

توئیت محمداحسان خرامید

اما توئیت خرامید هم یکی از توئیت های خبرساز دیشب بود. انتقاد از رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات به این دلیل بود که وزیر ارتباطات ده روز قبل گفته بود همه فیلترینگ ها غیر از اینستاگرام و واتساپ رفع شدهو اختلالی در اینترنت بین الملل وجود ندارد و روابط عمومی وزارت ارتباطات هم سه روز قبل با تکرار حرف های وزیر نوشته بود از شنبه قبل تمام این محدودیت ها برچیده شده است.

همین تناقض سوژه توئیت های زیادی علیه این مقام وزارت ارتباطات شده بود و البته چند کاربر از او پرسیده بودند: « چطور تا دیروز قطع و فیلتر تصمیم نهادهای امنیتی و خارج از اختیارات وزیر ارتباطات بود اما یکباره رفع محدودیت ها حاصل تلاش وزیر بوده است؟»

محمد کشوری و چند فعال دیگر حوزه فناوری هم با طعنه درباره علت عدم رفع فیلتر از «گوگل پلی پرسیده بودند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها