کد خبر: ۱۱۳۶۰
۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
محدودسازی اینترنت بین‌الملل و مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی تبدیل به امری تکرار شونده در کشور شده است. در این میان بیش از همه کسب و کار‌های اینترنتی در معرض زیان و از دست رفتن ثمره زحمات خود قرار می‌گیرند. کارشناسان برای کسب و کار‌ها اینترنتی، توصیه‌های دارند که با کمک آن‌ها می‌توان زیان خود را کاهش داد.
به گزارش جدید پرس:

در هفته‌های اخیر محدودسازی اینترنت بین‌الملل و مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی زمینه ساز زیان بسیاری از کسب و کار‌های اینترنتی شده است. طبق اعلام انجمن تجارت الکترونیک تهران فیلترینگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خسارت‌های سنگینی به کسب‌وکار‌های کوچک و خانگی وارد کرده است و تنها قطع دسترسی به اینستاگرام، بیشتر از ۴۰۰ هزار کسب و کار را با خطر نابودی مواجه ساخته و امرار معاش بیش از یک میلیون نفر را با مشکلاتی جدی همراه کرده است. پیش از این نیز بر اساس آمار‌های نت بلاکس قطعی اینترنت در ایران ساعتی یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵میلیارد تومان زیان اقتصادی وارد می‌کند که روزانه بیش از هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

 

این اولین تجربه ایران از محدودسازی اینترنت بین‌الملل و مسدودسازی شبکه‌ای اجتماعی خارجی و زیان کسب و کار‌های اینترنتی نیست و پیش از این نیز در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است. کارشناسان بر این باورند؛ با توجه به تجربه‌ها کسب شده تا امروز، احتمال تکرار این محدودسازی و مسدودسازی‌ها در آینده نیز وجود دارد و کسب و کار‌ها باید به دنبال راهکار‌های برای کاهش زیان خود با تکرار این اتفاقات باشند.

اما چه توصیه می‌توان به کسب و کار‌های اینترنتی در شرایط محدودسازی و مسدودسازی‌ها داشت؟

 

مهدی غیبی، کارشناس فناوری اطلاعات، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در اینباره اظهار کرد: اولین توصیه به کسب و کار‌ها ایجاد کانال‌های مختلف ارتباطی و توزیع با مشتریان است، به این معنی که یک کسب و کار نباید خود را فقط محدود به یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام کند.

 
 

وی ادامه داد: توصیه بعدی توجه به اصل ایجاد تقاضا در مشتریان است، به عبارت دیگر تقاضای خدمات یا کالای ما تا حدی باید در مشتریان ایجاد شود که برای مشتریان تفاوت نداشته باشد که محصول در بستر اینترنت بین‌الملل عرضه می‌شود یا شبکه ملی اطلاعات و احساس نیاز آن‌ها را وادار به تعقیب کسب و کار ما کند.

غیبی با تأکید بر اینکه شرایط حاکم بر کشور ضرورت ایجاد کسب و کار بر مطمئن‌ترین بستر را ضروری می‌کند، افزود: این بستر اکنون ایجاد صفحه در شبکه ملی اطلاعات است که دولت در هر شرایطی آن را برقرار نگه خواهد داشت.

این کارشناس همچنین توصیه کرد؛ می‌توان به سمت راهکار‌های دیگر مانند: ایجاد زیر ساخت‌های مانند اپلیکیشن اختصاصی، استفاده از اپلیکیشن ارائه خدمات و معرفی کسب و کار‌های داخلی یا جستجوگر‌های اختصاصی داخلی کالا رفت.

غیبی در نهایت توصیه کرد: این رخداد‌ها جزء جدا نشدنی کسب و کار‌های اینترنتی کشور شده است پس بهتره است، با نگاه به شرایط کنونی و گذشته روی زمین سفت با هر مدلی که متناسب کسب وکارمان است آن را بنا کنیم، این مدل می‌تواند بر اساس اینترنت بین‌الملل، شبکه ملی اطلاعات یا استفاده از هر زیر ساخت دیگری باشد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها