کد خبر: ۹۹۵۶
۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
ادعای روزنامه تایمز
اولین بار در دوران تاچر، در سال 1986، این ادعا شنیده شد که شجره‌نامۀ ملکه الیزابت را اگر 43 پشت بالا بروید، به پیامبر اسلام می‌رسید.
به گزارش جدید پرس:

ملکه الیزابت دوم که چند وقت پیش به افتخار ۷۰ سالگی پادشاهیش، جشن پلاتینیوم را در کشورش برگزار کرد، خبر درگذشتش در سن ۹۶ سالگی، مهم ترین خبر چند روز گذشته جهان بوده است. ملکه الیزابت در۶ فوریه ۱۹۵۲ زمانی که تنها ۲۵ سال داشت، بعد از مرگ پدرش، شاه جرج ششم به قدرت رسید. حالا روزنامه تایمز در نوشته‌ای عجیب مدعی شده است که الیزابت دوم از نسل امام حسن مجتبی علیه السلام و پیامبر اسلام است.

آیا ملکه الیزابت دوم از نسل امام حسن (ع) است؟

تلاش این روزنامه برای انتساب ملکه انگلیس به اسلام و تشیع عجیب به نظر می رسد. در پاسخ به این ادعاها برخی معتقدند که امروزه خیلی از افراد سعی می کنند خود را از نسل پیامبر بدانند و حتی این کار به ملکه انگلیس نیز سرایت کرده است.

 

بررسی شجره نامه ملکه‌ الیزابت دوم

آیا ملکه الیزابت دوم از نسل امام حسن (ع) است؟

در فضای مجازی دو شجره نامه به ملکه انگلیس منسوب است. در شجره نامه نخست دو اشکال به چشم می آید؛ اولین اشکال در این شجره نامه، فاصله بین نفر اول و نفر آخر است. زیرا ۲۲ نفر بین نفر اول و نفر آخر دیده می شود. که این برای دستکم ۱۳۵۰ سال کم است و باید حداقل برای این بازه زمانی، بالای ۳۰ نفر درنظر گرفته شوند.

 

شما اگر ۱۳۵۰ سال فاصله بین نفر اول و نفر آخر را تقسیم بر ۲۲ دو نفر کنید بالای ۶۰ می شود. این یعنی نفر اول که ادعا می‌شود امام حسن (علیه السلام) باشد در ۶۰سالگی داری فرزندی باشد که در این شجره نامه به عنوان فرزند ایشان به حساب آمده است.

همین طور تا نفر ۲۲ باید در سن شصت سالگی دارای فرزندی شده باشند که در شجره نامه آمده است و این از نظر علم انساب غیر طبیعی و غیر محتمل است. بنابراین اولین اشکال به طبقات این شجره نامه بر می گردد.آیا ملکه الیزابت دوم از نسل امام حسن (ع) است؟

اشکال دیگر این است که نفر دوم شجره نامه یعنی بعد از امام حسن (علیه السلام) نام «نعیم اللخمی» آمده است. اما در فرزندان امام حسن مجتبی(علیه السلام) شخصی به نام «نعمی اللخمی» ذکر نشده است تا ملکه از نوادگان وی باشد.

شجره نامه دوم با ۴۲ واسطه به «حسین بن اثرم» فرزند امام حسن مجتبی(علیه السلام) می رسد. اشکال این شجره نامه نیز آن است که به گفته برخی از نسب شناسان «حسین اثرم» فرزندی نداشته و برخی نیز گفته اند نسل او خیلی زود از بین رفته و ادامه پیدا نکرده است.

علامه امینی نیز می فرماید: «تذکره نویسان درباره این «حسین» چیزى جز این ننوشته ‌اند که نسل او سریعا منقرض شد و براى او فرزند، و فرزند زاده ‌اى، ذکر نکرده‌ اند.»

برخی چند فرزند برای «حسین اثرم» بر شمرده اند اما بر فرض چنین دیدگاهی نیز اولاد ایشان ادامه پیدا نکرده و از بین رفته است.آیا ملکه الیزابت دوم از نسل امام حسن (ع) است؟

مطلب دیگری که در این شجره نامه دیده می شود این است که این شجره نامه از طریق زهرا دختر «حسین اثرم» ادامه می یابد. در صورتی که همان کسانی که فرزندانی برای «حسین اثرم» عنوان کرده اند نیز به داشتن دختری به نام زهرا اشاره نکرده اند.

در «لباب الانساب» سه پسر به نام های علی، حسن و محمد و در منابع دیگر از دخترانی به نام های ام‌سلمه، کلثوم و فاطمه نام برده اند. البته سیادت فقهی از طریق دختر ادامه پیدا نمی کند، بنابراین این شجره نامه از نظر علم انساب اعتباری ندارد.آیا ملکه الیزابت دوم از نسل امام حسن (ع) است؟

به این ترتیب ادعای اینکه الیزابت دوم به نسل امام حسن مجتبی می‌رسد درست نیست و طرح دوباره آن پس از مرگ ملکه عجیب است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها