کد خبر: ۲۹۰۵
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
در نشست خبری وزیر خارجه ایران و پاکستان؛
وزیرخارجه ایران گفت: چگونگی برخورد ایران با قطعنامه صادره از سوی آژانس و روند ادامه و یا توقف مذاکرات است. ایران هیچ گاه از میز مذاکره فرار نکرده و معتقدیم مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است.
به گزارش جدید پرس:

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار و گفت‌وگو با بلاول بوتو زرداری، وزیرخارجه پاکستان در نشست خبری مشترکی گفت: روابط عمیق و ریشه دار دو کشور بزرگ در دنیای اسلام در طول ۷۵سال گذشته سرشار از لحظات امیدبخش بوده است. در دولت جدید مناسبات را در جهت توسعه مناسبات رقم زدیم. مفتخر هستم اولین وزیر خارجه بودم که انتخاب آقای زرداری را که بیشتر در کشور ما به آقای بوتو معروف است تبریک گفتم.

 

او بیان کرد: در کشور ما خاطرات زیادی از سفر مادر شهیدشان در دوره مسؤولیت‌شان به ایران داشتیم. یک آلبوم عکس از زیارت شهید خانم بی نظیر بوتو و مشرف به امام نور و رحمت است را به ایشان هدیه می‌دهم.

وزیرخارجه در مورد مذاکرات انجام شده گفت: امروز درباره مناسبات دوجانبه در ابعاد همکاری‌ها از حوزه‌های مرزی، پایانه‌ها و توسعه تجارت محلی و همکاری‌های استانی تا اتخاذ رویکردها و مواضع مشترک سیاسی بین دو کشور گفت‌وگو کردیم. در خصوص توسعه همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و حوزه‌های سیاسی و اقتصادی گفت‌وگو کردیم.

 

او در ادامه اظهار کرد: در دو حوز‌ه بحث صادرات گاز از ایران به پاکستان و افزایش میزان صادرات برق ایران به پاکستان و یا سوآپ برق به پاکستان گفت‌وگو کردیم. علیرغم تحریم‌های آمریکا مکانیسم‌هایی هست که این همکاری‌ها را ارتقا دهیم. آخرین تحولات در افغانستان، اوکراین، یمن و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. مخالف جنگ در اوکراین هستیم و بین اوکراین و روسیه تلاش می‌کنیم بحران اوکراین در مسیر مذاکره و راه‌حل سیاسی پیش برود با درک بانیان و ریشه‌های اصلی این بحران. بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید داریم و علاوه بر اینکه با هیأت حاکمه موقت افغانستان یعنی طالبان مناسبات لازم را به دلیل مرز مشترک و همسایگی حفظ کردیم ارتباط علنی و آشکار و رسمی خود را با همه اطراف در افغانستان پیگیری می‌کنیم و به هیأت حاکمه گفته‌ایم تشکیل دولت فراگیر راه‌حل برون رفت از چالش‌های موجود در افغانستان است. امیدواریم افغانستان در مسیر صلح، آرامش و ثبات قرار بگیرد.

 
 

وزیرخارجه ایران بیان کرد: در یمن از ادامه برقراری آتش بس در یمن حمایت کرد و بر لغو کامل محاصره انسانی در یمن تأکید داریم و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی را تشویق می‌کنیم. فلسطین در دستورکار گفت‌وگوهای ما قرار داشت و نسبت به تشکیل دولت واحد فلسطینی در سراسر سرزمین فلسطین به پایتختی قدس در ایران تأکید داریم و امیدواریم نسبت به اقدامات تحریک آمیز رژیم نامشروع اسرائیل اتخاذ می‌کند از وحدت رویه بین امت اسلامی برخوردار باشیم.

وزیر خارجه اظهار داشت: چگونگی برخورد ایران با قطعنامه صادره از سوی آژانس و روند ادامه و یا توقف مذاکرات است. ایران هیچ گاه از میز مذاکره فرار نکرده و معتقدیم مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است. ما گام‌های مهمی را در ماه‌های گذشته در مذاکراتی که باقری با مورا و کشورهای ۱+۴ در وین داشتن د وتبادل پیام‌ها در این مدت بین ایران و آمریکا انجام شد اثبات کردیم اهل گفت‌وگو و منطق و رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار هستیم. در پنجشنبه گذشته علیرغم استمرار پیام ها ولی طرف آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران و اخذ امتیاز در مذاکره غیرمستقیم قطعنامه‌ای را ارائه داد و علیرغم اینکمه آمریکا گفت قطعنامه خالی از محتواست. ما پکیچ سیاسی جدید را روی میز گذاشتیم ولی آمریکا پذیرفت و بر تصویب قطعنامه تأکید داشت. ایران با افرایش فعالیت‌های هسته‌ای خود که قبل از صدور قطعنامه به آژانس اطلاع داده شد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اکنون در کنار قطعنامه اقدامات بیشتر هسته ای ایران قرار دارد ما از گفت‌وگو و مذاکره فرار نخواهیم کرد و در این مسیر ارتباط ما از مسیرهای دیپلماتیک از طریق مورا و بورل پیام‌های ما در حال تبادل است. ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار از منطقه دیپلماسی و مذاکراتی فاصله نخواهد گرفت.

وزیر خارجه پاکستان: منتظر نهایی شدن برجام هستیم

وزیر خارجه پاکستان نیز در ادامه این نشست گفت: منتظر روزی هستیم که برجام نهایی شود و این حق مردم ایران است و باعث می‌شود شرایط و فضای مناسب‌تری برای تعامل با ایران ایجاد شود. 

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان در جمع خبرنگاران گفت:  ایران برای پاکستان همسایه‌ای است که دارای علقه‌های زیادی است. روابط خود را با ایران ارتقا دهیم. با استفاده از شرایط دو کشور روابط را رو به جلو ببریم. درباره روابط دوجانبه صحبت و راه های ارتقای روابط را شناسایی کردیم که روابط دوجانبه را به میزانی که شایسته آن است برسانیم. 

او در ادامه بیان کرد: درباره مدیریت مرزها و تبادل زائران ارتباط مردم با مردم و ارتباطات فرهنگی صحبت کردیم. مصمم هستیم موانع اصلی بر سر راه تجارت و روابط بیشتر را برداریم و از طریق تهاتر و تجارت مرزی بیشتری داشته باشیم و نقاط مرزی بیشتری را افتتاح و بازارچه‌های مرزی بشتری را داشته باشیم و فرصت‌هایی را فراهم کنیم که باعث گسترش روابط اقتصادی و رفاه و شکوفایی ملت‌هایمان در مناطق مرزی خواهد شد.

وزیر خارجه پاکستان در خصوص مذاکرات با امیرعبداللهیان اظهار کرد: متعهد هستیم برق بیشتری از ایران وارد کنیم از امکان تبادل زندانیان صحبت کردیم. از مهمان نوازی ایران سپاسگزاریم. درباره شرایط مختلف به خصوص شکنندگی شرایط موجود در افغاستان صحبت کردیم نگران ثبات و امنیت در افغانستان هستیم. برای چهار دهه میلیون‌ها آواره را میزبان بودیم و از استقرار صلح و ثبات و شکوفایی در افغانستان منفعت خواهیم برد. در این برهه باید از این ملت حمایت کرده و بخواهیم منابع مسدود شده آنها آزاد شود و هیأت حاکمه به سمت فراگیرتر رفتن پیش برود و از ایران به خاطر حمایت بی دریغ از آرمان جامو  و کشمیر سپاسگزاریم. 

در ادامه توضیح داد: درباره اسلام هراسی صحبت کردیم باید در برابر بیگانه هراسی و اسلام هراسی و خشونت بایستیم. خشونت‌های براساس دین قابل قبول نیستند. 

او در مورد مذاکرات برجامی گفت: با وزیر توافق کردیم گفت‌وگوها را ادامه دهیم و گفت‌وگو و دیپلماسی راه‌های رسیدن به صلح خواهد بود. منتظر روزی هستیم که برجام نهایی شود و این حق مردم ایران است و باعث می‌شود شرایط و فضای مناسب‌تری برای تعامل با ایران ایجاد شود.  بر اهمیت مناسبات ایران با پاکستان تأکید کنم و عزم داریم این روابط را ارتقا بخشیم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها