کد خبر: ۱۶۶۸۴
۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
قیمت طلا و سکه امروز هم با قیمت دلار همراه نشد و روند افزایشی محدودی داشت. فعالان بازار محدوده فعلی قیمت دلار را ناشی از دخالت بازارساز می‌دانند و معتقدند بر خلاف دلار، بازار فلز زرد از اقدامات دستوری پیروی نمی‌کند.
به گزارش جدید پرس:

امروز قیمت طلا و سکه مطابق روز گذشته نوسان محدودی در مسیر افزایشی داشت. در نخستین ساعات معاملاتی امروز قیمت سکه با کاهش بازگشایی شد اما در میانه روز روند افزایشی به خود گرفت.

قیمت دلار امروز ۱۰۰ تومان ارزان‌تر شد اما بازار فلز زرد از دلار تبعیت‌ نکرد. سرپیچی قیمت طلا و سکه از نرخ دلار، دیروز نیز در بازار معاملات خود را نشان داد.

سرپیچی فلز زرد از اقدامات دستوری

معامله‌گران معتقدند نوسانات کاهشی قیمت دلار چندان قابل توجه نیست و بازارساز با عرضه گسترده، این اسکناس آمریکایی را کاهش داده است و طلا و سکه چندان از اقدامات دستوری پیروی نمی‌کنند.

انس جهانی طلا که اواخر هفته گذشته با ریزش شدید، محدوده ۱۹۰۰ دلاری را ترک کرد و حدود ۹۰ دلار ریخت در حال بازسازی مسیر افزایشی است. در لحظه نگارش این گزارش انس جهانی طلا با قیمت ۱۸۸۰.۸۷ دلار در حال معامله است.

در هفته‌های گذشته معامله‌گران معتقد بودند؛ انس جهانی طلا بازیگر فعالی برای تعیین قیمت طلا و سکه در بازار داخلی نیست.

فعالان بازار می‌گویند سکه در پایین محدوده ۲۴ میلیون تومانی گیر افتاده و برای روند صعودی، قیمت دلار باید افزایش قابل توجهی داشته باشد.

آنها معتقدند یکی از دلایلی که باعث شده سکه از مرز حساس بازارساز عبور نکند، نوسانات محدود قیمت دلار در یک محدوده خاص است.

ادامه نوسانات افزایشی در بازار فلز زرد

امروز چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی در پله نخست کانال ۲۴ میلیون تومانی نوسان داشت. سکه امامی با قیمت ۲۴ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان در حال معامله است و نسبت به روز گذشته ۵۱ هزار تومان گرانتر شده است.

سکه بهار آزادی روز گذشته نوسان قیمتی نداشت. اما امروز نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. هر چند این افزایش باعث نشد به کانال ۲۳ میلیون تومانی ورود کند. سکه بهار با قیمت ۲۲ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان معامله شد.

نیم سکه دیروز ۵۰ هزار تومان ارزانتر شد و امروز ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. این قطعه از سکه با قیمت ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد. ربع سکه بدون تغییر و با قیمت ۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت سکه گرمی برخلاف سایر قطعات سکه ۵ هزار تومان کاهش داشت و با قیمت ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

روز گذشته قیمت طلا نوسان کاهشی محدودی داشت اما امروز هر مثقال طلا ۱۰۵ هزار تومان گرانتر شد و با قیمت ۹ میلیون و ۶۳ هزار تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با قیمت دو میلیون و ۹۱ هزار تومان معامله شد. این مقدار طلا نسبت به روز گذشته ۲۳ هزار تومان گرانتر شد.

روند حباب سکه دیروز در تمامی قطعات به غیر از ربع سکه افزایش داشت اما امروز این روند در تمامی قطعات سکه کاهشی بود.

افزایش قیمت حباب سکه در سکه بهار طی روزهای گذشته باعث شده مقدار حباب این قطعه، سقف سه میلیون تومانی را رد کند. این مقدار بیشترین حبابی است که در ماه‌های اخیر، بازار در سکه بهار آزادی به خود دیده است.

طلای دست دوم ۲۰ هزار تومان رشد قیمت داشت و با نرخ ۲ میلیون و ۶۵ هزار تومان معامله شد.

بازی سکه‌فروشان با دلار

در همین راستا کامبیز اشرفی کارشناس بازارهای مالی با اشاره به رفتار همگِن معامله‌گران ارز و طلا به تجارت‌نیوز گفت:« منطق خریداران این دو بازار یکی است. هر چیزی که باعث افزایش سطح انتظارات تورمی در جامعه شود، خریداران را به سمت طلا و ارز سوق می‌دهد.»

او با اشاره به صنف خریداران سکه خاطرنشان کرد:«صنف سکه قوی است و سکه‌فروشان زمانی که انس جهانی طلا کاهش می‌یابد اقدام به خرید دلار می‌کنند.»

اشرفی خاطرنشان کرد:«وقتی قیمت انس جهانی پایین بیاید تقاضای ارز افزایش می‌یابد و سکه‌بازان برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان دلار می‌خرند. با این اقدام هم ارزش پولشان حفظ می‌شود و با افزایش قیمت دلار قیمت سکه هم بالاتر می‌رود.»

او تاکید کرد:«به همین دلیل است که وقتی به طور مثال ۸۰ دلار قیمت انس جهانی طلا کاهش می‌یابد؛ اما درصد کاهش قیمت سکه قابل توجه نیست. زیرا سکه‌فروشان شروع به خریدن دلار می‌کنند و باعث می‌شوند ضریب قیمت دلار بالاتر برود و قیمت سکه به مقدار قابل توجهی پایین نیاید.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها