کد خبر: ۱۶۶۷۵
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
پهپادهای مختلف چین با استفاده از هوش مصنوعی و داده‌های پرتو «هدف‌ها» را در آسمان علامت گذاری می‌کنند.
به گزارش جدید پرس:

چین سابقه طولانی در ساخت، توسعه و صادرات پهپادهای پیشرفته برای نبردهای میدانی دارد. پهپادها پرندگان هوایی هستند که در ابتدا توسط یک فرد از راه دور کنترل می‌شدند، اما اکنون بدون کنترل انسان به صورت مستقل کار می‌کنند. پهپادهای هوش مصنوعی از آموزش ماشینی و حسگرها برای جمع‌آوری داده‌ها، ارزیابی محیط اطراف خود و حتی حمله به خود استفاده می‌کنند. در حالی که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) به پیشرفت فناوری هواپیماهای بدون سرنشین کمک کرد، اکنون چین پس از آمریکا دارای یکی از بزرگ‌ترین بازارهای هواپیماهای بدون سرنشین در جهان است. اما چین فقط هواپیماهای بدون سرنشین را به منظور صادرات تولید نمی‌کند، بلکه دارای بسیاری از هواپیماهای بدون سرنشین (یا پهپادها) است که می‌تواند برای عملیات شناسایی، حملات هوایی و سایر اهداف در جنگ از آن‌ها استفاده کند.
در این مطلب به بررسی تعدادی از پهپادهای فعال در حال استفاده توسط ارتش چین پرداخته‌ایم.

عقاب غول پیکر هاربین

5806956

«عقاب غول پیکر» که با نام «هاربین بی زد کی ۰۰۵» نیز شناخته می‌شود، یکی از پهپادهای فعال چین است. این یک پهپاد دوربرد است که به ور عمده از آن برای شناسایی استفاده می شود. این پهپاد توسط دانشگاه هوانوردی و فضانوردی پکن و شرکت صنایع هواپیماسازی هاربین طراحی شده است. بر اساس گزارش‌ها، چین از این مدل پهپاد هم در نیروی دریایی و هم در نیروی هوایی خود استفاده می‌کند. عقاب غول پیکر دارای چندین ویژگی است که در طراحی آن ادغام شده است، مانند آنتن پیوند داده‌های ماهواره‌ای.

5806955

سایه ابر چندو که «چندو وی زد - ۱۰» نیز نامیده می شود، یک نوع پهپاد استقامت طولانی در ارتفاع بالا است. این پهپاد در دو مدل مختلف ارائه می شود: یکی برای شناسایی و دیگری برای ماموریت‌های ضربتی دقیق رزمی. نسخه رزمی دارای طیف وسیعی از تسلیحات برای حمله به اهداف زمینی است. در همین حال، مدل اطلاعاتی این پهپاد مجهز به تجهیزاتی است که ارزیابی، رصد و پایش میدان نبرد را ممکن می‌سازد.

اژدهای سر به فلک کشیده گوئیژو

5806954

«گوئیژو» نیز مانند پهپاد «سایه ابرجنگدو» یک پهپاد از نوع استقامت طولانی در ارتفاع بالا است. این پهپاد که توسط گروه صنعت هواپیماسازی چنگدو طراحی شده، به طور عمده برای شناسایی هوایی ساخته شده است. با این حال، «گوئیژو» می‌تواند داده‌های هدف گیری را برای موشک‌های بالستیک ضد کشتی و کروز نیز ارائه دهد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها